ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM NAPĚTÍ A ODPOR.
Advertisements

Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): březen 2013 Ročník: osmý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy v 8.
Síla – procvičení příkladů 1.Některé věty jsou chybné. Urči, které to jsou a navrhni jejich opravu. a) Gravitační síla působí pouze na živé organismy,
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Miroslava Šerá DATUM VYTVOŘENÍ: září 2011 NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_Fyzika_6.ročníku.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Jméno autora: Tomáš Utíkal Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): listopad 2013 Ročník: devátý Tematická oblast: Elektrické a elektromagnetické jevy.
AutorRNDr. Lenka Jarolímová Datum ověření ve výuce Ročník6. Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika TémaElektrické vlastnosti.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Vodič a izolant v elektrickém poli Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Zdeňka Horská Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_01_ Vzájemné působení těles Číslo projektu:
Elektrický náboj Podmínky používání prezentace
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček
Elektrické vodiče a izolanty
GRAVITAČNÍ SÍLA. GRAVITAČNÍ POLE
Elektřina VY_32_INOVACE_05-25 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Změny skupenství látky
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Částicová stavba látek
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Barva světla, šíření světla a stín
Portál eVIM ELEKTRICKÝ PROUD.
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-29 Ročník: VIII. r. Vzdělávací oblast:
Po čem šlapeme AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
Elektřina VY_32_INOVACE_05-30 Ročník: IX. r. Vzdělávací oblast:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Elektroskop a jednotka elektrického náboje Číslo DUM: III/2/FY/2/2/4 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická.
ATOM.
NÁZEV ŠKOLY: 2. ZÁKLADNÍ ŠKOLA, RAKOVNÍK, HUSOVO NÁMĚSTÍ 3
Autor: Stejskalová Hana
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Stavba atomu ATOM Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ČÁSTICOVÉ SLOŽENÍ LÁTEK
zpracovaný v rámci projektu
Mechanika VY_32_INOVACE_05-16 Ročník: VI. r. VII. r. VIII. r. IX. r.
Elektromagnetické jevy - 9. ročník
Mechanika VY_32_INOVACE_05-08 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Vzájemné silové působení těles
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Neživá příroda - vzduch
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
ELEKTROSKOP = zařízení, které zjišťuje, zda má těleso el. náboj.
ELEKTRICKÝ NÁBOJ A JEHO VLASTNOSTI.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Mechanika VY_32_INOVACE_05-19 Ročník: VI. r. VII. r.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Hledej odpověď a zdůvodni:
Transkript prezentace:

ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Tematický okruh: Elektřina Téma: Elektrická síla Jméno autora: Jaroslava Vondráčková Vytvořeno dne: 18.7.2011 Metodický popis, (anotace): Obsahuje druhy nábojů, charakterizuje elektrické pole, vznik iontů, elektrování, stavbu atomu a úlohu na přemýšlení VY_32_INOVACE_05-22

ELEKTRICKÁ SÍLA Blesk – obrovská elektrická síla v přírodě

Trocha historie Staří Řekové si všimli, že když se jantar tře suchým hadříkem, začne přitahovat vlasy nebo jiné lehké věci. Protože se jantar řecky řekne élektron, nazvali sílu, kterou jantar způsobil, elektrická síla. Elektrická síla může způsobit elektrický proud. Ten pak dělá něco užitečného: například uvede do provozu počítač, pračku, motory různých zařízení, rozsvítí lampy.

Elektrické vlastnosti látek Tělesa se mohou třením dostat do stavu, ve kterém působí silou na jiná tělesa. Tělesa se v tomto stavu nazývají tělesa zelektrovaná. Říkáme, že tato tělesa jsou elektricky nabitá nebo že na nich je elektrický náboj. Síla mezi zelektrovanými tělesy může být přitažlivá i odpudivá.

Elektrické náboje jsou různé Elektrický náboj, který vznikne třením skleněné tyče, přitahuje nabité pravítko. Elektrický náboj, který vznikne třením pravítka, odpuzuje nabité pravítko. Jsou to tedy náboje dvou různých druhů. Lidé nazvali jeden druh náboje kladný a druhý záporný. Když třeme skleněnou tyč, vznikne na ní kladný náboj. Záporný náboj vzniká třením plastů, třeba pravítka.

Jak si hrají pravítko a skleněná tyčka?

Elektrické náboje Kladný elektrický náboj označujeme znaménkem (+) Záporný elektrický náboj označujeme znaménkem (–) Ostatní tělesa (bez elektrického náboje) označujeme slovem neutrální (přesněji elektricky neutrální). Stejné náboje se odpuzují. Nestejné náboje se přitahují. + + + - - + _-_ - +

Elektrické pole Okolo elektrického náboje i okolo nabitých těles je prostor, ve kterém se projevují přitažlivé i odpudivé elektrické síly. Okolí nabitých těles nazýváme elektrické pole. Elektrická síla se s rostoucí vzdáleností od nabitého tělesa zmenšuje. Elektrické pole můžeme zobrazit pomocí prostorových křivek, které nazýváme elektrické siločáry. Elektrická siločára ukazuje v každém bodu elektrického pole směr silového působení na náboj.

Umíš odpovědět? Může se těleso zelektrovat i třením o vzduch? Jestliže ano, uveď příklady. Znáš nějaký způsob, který zabraňuje zelektrování těles třením v případech, kdy to může být nepříjemné nebo dokonce nebezpečné? Doplň: Těleso záporně nabité a těleso nenabité se vždy ………………… Následující výrok vypadá jako odpověď kuchaře pilotům na otázku, co je dnes k obědu. Přesmyčkou ale získáte fyzikální veličinu: KRÁJENÝ BOK, LETCI

Částice látek Atom je neviditelná částice hmoty. Až v poslední době ho lze vidět zvláštními mikroskopy. Dlouhou dobu byl považován za nejmenší částici látky. Pro vysvětlení podstaty elektrování těles museli fyzici pochopit jeho stavbu. Kladli si otázky: Jak dochází k zelektrování těles? Kde se v tělesech bere náboj, jestliže se tělesa skládají z neutrálních atomů? Jsou atomy skutečně nedělitelné, jak naznačuje řecké slovo atomos (= nedělitelný)? Nejsou elektrické náboje uvnitř atomů?

Jednoduchý model atomu Atom se skládá ze dvou částí: jádra a obalu. Jádro atomu soustřeďuje většinu hmotnosti atomu. Skládá se ze dvou druhů částic – kladně nabitých protonů a neutronů, které nemají elektrický náboj, jsou elektricky neutrální. Kolem atomového jádra se pohybují elektrony – maličké částice se záporným elektrickým nábojem. Elektrony obíhající kolem jádra tvoří obal atomu. Náboj elektronu je stejně velký jako náboj protonu, liší se však znaménkem. V atomu je stejný počet protonů jako elektronů. Atom je elektricky neutrální.

Vznik iontů A kladný iont záporný iont proton elektron neutron A jdu do světa! kladný iont záporný iont proton elektron neutron

Použitá literatura MACHÁČEK, Martin. Fyzika 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. 3. vydání. Praha: Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-186-8 RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004. ISBN 80-7238-210-1 Použité obrázky: www.office.microsoft.com [online]. c2011 [cit. 2011-07-18]. RAUNER, Karel – hlavní autor. Fyzika 6 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vydání. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2004. ISBN 80-7238-328-0