Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
Kód DUM :VY_32_INOVACE_ICT_I/1.12 Škola: Základní škola a Mateřská škola Dobronín, příspěvková organizace Polenská 162 / 4, Dobronín Číslo projektu:
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Odraz světla na rovinném zrcadle
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Stopy zvířat Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Společenstva polí Živočichové
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Starověká literatura. Římská literatura
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
MEZILIDSKÁ KOMUNIKACE II.
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurence schopnost.
Transformátory Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Národní obrození – 2. fáze
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Saturn Sluneční soustava Název školy
Tento materiál byl vytvořen  rámci projektu EU peníze školám
Astronomické jednotky délky
Měření elektrického proudu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Národní obrození – 1. fáze
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Magnetická indukce Název školy
Projekt:. Pomoc škole a žákům, registrační číslo projektu CZ /1
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Závislost elektrického odporu
Venuše Sluneční soustava Název školy
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Počátky slovesného umění
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
VM byl ověřen v 8.B Název školy:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Preromantismus.
Jupiter Sluneční soustava Název školy
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Zlomky – opakování učiva 5. ročníku
Odkrývačka rostliny Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Mgr. Veronika Vaňousová
Transkript prezentace:

Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Preromantismus Číslo materiálu:   VY_32_INOVACE_14_11 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 23. 3. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 10 - 20 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o preromantismu. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují se znaky tohoto období a se spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.

Preromantismus

Znaky: Přechod mezi klasicismem a romantismem (od poloviny 18. století) Důraz na cit Odmítnutí řádu (tvůrčí svoboda) Návrat k přírodě, k lidové slovesnosti Vzor: venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života, obdiv k schopnému, podnikavému jedinci

Francie Jean-Jacques Rousseau (1712 – 1778) Filozofické náměty. Zastánce názoru, že člověk je svobodný a přirozený jen díky přírodě, civilizace člověka kazí Dílo: Emil čili O výchově – o přirozeném rozvoji člověka, filozofické i pedagogické dílo. kněz Antoine-François Prévost – autor románu Manon Lescaut (inspirace dalších autorů: báseň Vítězslav Nezval, opera Giacoma Pucciniho, opera Daniela Aubera) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Antoine_Fran%C3%A7ois_Pr%C3%A9vost_by_Georg_Friedrich_Schmidt.jpg

Německo Literární hnutí Sturm und Drang (bouře a vzdor) – proti společenské nespravedlnosti, útlaku, nesvobodě, pokrytectví. Úkol pro žáky: Proč se píší slova Sturm a Drang s počátečními písmeny? Johann Wolfgang Goethe (1749 - 1832) Básník, dramatik, prozaik, vědec Studium práv a přírodních věd Faust – dvojdílná filozofická báseň zpracovaná jako drama = divadelní hra. Pověst o doktoru Faustovi, který prodal v touze po poznání a štěstí svou duši ďáblovi. Faust chce přetvářet svět, hledat pravdu, nachází smysl života v aktivitě pro dobro lidstva. Mefistofeles = ďábel (výsměch, pochybovačnost). http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Goethe_%28Stieler_1828%29.jpg

Odpověď: Slova Sturm a Drang jsou německá podstatná jména. V německém jazyce se všechna podstatná jména píší s velkým počátečním písmenem.

Německo Friedrich Schiller (1759 – 1805) dramatik a lyrik (Óda na radost – hymna Evropské unie), překladatel Drama: Loupežníci – hraběcí syn připraven intrikami o otcovu důvěru, snoubenku, dědická práva. Touží se pomstít, stává se vůdcem loupežníků. Jeho činy hraničí se zločinem, bojuje za svobodu, proti útlaku a pokrytectví. Pokrytec = neupřímný člověk, někdo, kdo neváhá lhát ve svůj prospěch. Úkol pro žáky: Tento námět je podobný jednomu českému. O jaké dílo se jedná a kdo je autorem? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Friedrich_schiller.jpg

Odpověď: Náměty - loupežník, svůdce synovy přítelkyně ad. - stejné jako v díle Máj od Karla Hynka Máchy.

Rusko Ivan Andrejevič Krylov (1768 – 1844) Napsal dílo: Bajky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Krylov_summer_garden.jpg

Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.