Preromantismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/21.3403 Číslo a název klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: Preromantismus Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_14_11 Autor: Mgr. Hana Pleváková Datum vytvoření: 23. 3. 2013 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. - 9. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Tematický okruh: Literatura Téma: Druh učebního materiálu: Prezentace Potřebný čas pro výuku DUM: 10 - 20 min Anotace / Metodický list: Prezentace žákům poskytuje informace o preromantismu. Je vhodná pro seznámení s učivem i pro opakování. Žáci se seznamují se znaky tohoto období a se spisovateli tohoto období. V rámci prezentace jsou úkoly pro žáky, na které žáci odpovídají ústně. Na snímku (následujícím po zadání úkolu) je vždy odpověď. Prezentaci lze využít pro projekci na interaktivní tabuli, přes datový projektor ad. Potřebný čas pro výuku je závislý na rychlosti odpovědí žáků.
Preromantismus
Znaky: Přechod mezi klasicismem a romantismem (od poloviny 18. století) Důraz na cit Odmítnutí řádu (tvůrčí svoboda) Návrat k přírodě, k lidové slovesnosti Vzor: venkovský, prostý, nezkažený člověk, prostý způsob života, obdiv k schopnému, podnikavému jedinci
Francie Jean-Jacques Rousseau (1712 – 1778) Filozofické náměty. Zastánce názoru, že člověk je svobodný a přirozený jen díky přírodě, civilizace člověka kazí Dílo: Emil čili O výchově – o přirozeném rozvoji člověka, filozofické i pedagogické dílo. kněz Antoine-François Prévost – autor románu Manon Lescaut (inspirace dalších autorů: báseň Vítězslav Nezval, opera Giacoma Pucciniho, opera Daniela Aubera) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Jean-Jacques_Rousseau_%28painted_portrait%29.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Antoine_Fran%C3%A7ois_Pr%C3%A9vost_by_Georg_Friedrich_Schmidt.jpg
Německo Literární hnutí Sturm und Drang (bouře a vzdor) – proti společenské nespravedlnosti, útlaku, nesvobodě, pokrytectví. Úkol pro žáky: Proč se píší slova Sturm a Drang s počátečními písmeny? Johann Wolfgang Goethe (1749 - 1832) Básník, dramatik, prozaik, vědec Studium práv a přírodních věd Faust – dvojdílná filozofická báseň zpracovaná jako drama = divadelní hra. Pověst o doktoru Faustovi, který prodal v touze po poznání a štěstí svou duši ďáblovi. Faust chce přetvářet svět, hledat pravdu, nachází smysl života v aktivitě pro dobro lidstva. Mefistofeles = ďábel (výsměch, pochybovačnost). http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0e/Goethe_%28Stieler_1828%29.jpg
Odpověď: Slova Sturm a Drang jsou německá podstatná jména. V německém jazyce se všechna podstatná jména píší s velkým počátečním písmenem.
Německo Friedrich Schiller (1759 – 1805) dramatik a lyrik (Óda na radost – hymna Evropské unie), překladatel Drama: Loupežníci – hraběcí syn připraven intrikami o otcovu důvěru, snoubenku, dědická práva. Touží se pomstít, stává se vůdcem loupežníků. Jeho činy hraničí se zločinem, bojuje za svobodu, proti útlaku a pokrytectví. Pokrytec = neupřímný člověk, někdo, kdo neváhá lhát ve svůj prospěch. Úkol pro žáky: Tento námět je podobný jednomu českému. O jaké dílo se jedná a kdo je autorem? http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/90/Friedrich_schiller.jpg
Odpověď: Náměty - loupežník, svůdce synovy přítelkyně ad. - stejné jako v díle Máj od Karla Hynka Máchy.
Rusko Ivan Andrejevič Krylov (1768 – 1844) Napsal dílo: Bajky http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Krylov_summer_garden.jpg
Použité zdroje: SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 2004, ISBN 80-7200-965-6. BAUER, Alois. Čeština na dlani - přehled světové a české literatury. Olomouc: Rubico, 2007, ISBN 80-7346-068-8. LEHÁR, Jan; STICH, Alexandr; JANÁČKOVÁ, Jaroslava; HOLÝ, Jiří. Česká literatura od počátků k dnešku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2004, ISBN 80-7106-308-8.