Historie výtvarného školení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Advertisements

Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Chcete se něco dozvědět o naší škole? Potom …VstupteVstupte.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Mgr. Romana Vítková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_12 VR-2 Mikuláš.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: PhDr. Milan Simon NÁZEV:VY_32_INOVACE_ S 14 TEMA: Dějiny sochařství 8 – Umění.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Tematická oblast Iniciála, iluminace Datum vytvoření Ročník 2. ročník osmiletého gymnázia nebo 7. ročník ZŠ Stručný obsah Student se seznámí.
Stavební výkresy CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_01
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 19/09
Portrét podle Jan van Eycka
Reliéf podle Arcimbolda
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_04_BAROKNI_UMENI Název materiálu:
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metody psychologie IV.část – Pomocné metody
Techniky práce s mentálně postiženými
Informatorium školy mateřské J. A. Komenský 3.část
Proměny vody Alena Maurová.
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Základní škola a Mateřská škola Řepníky
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/01 
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Číslo dum: VY_32_INOVACE_DVK_4_10
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Letní olympijské hry – grafomotorické listy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/03
Pedagogická psychologie
Grafomotorika - geometrické tvary
výtvarné vyjadřování od nejstarších dob
Pedagogika II Lekce 2: Alternativní školství
KASTELÁN Svazky klíčů.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Rešerše.
Iniciály, iluminace Název školy
karel oliva Akademie věd ČR
EU_42_sada 1_28_M_Měření 1_Lich
Život v rybníce Jana Kučerová.
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Zvířata domácí, volně žijící a exotická
Život – pohledy na přírodu
OVOCE A BARVY …procvič postřeh.
Brána fantazii otevřená aneb o vnímání literatury
Klasicismus Název školy: ZŠ Karla Klíče v Hostinném
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
Pohyb ve vesmíru Grafomotorika.
JAZYK, ŘEČ, ZPĚV A VNÍMÁNÍ
Jemná motorika, koordinace ruky a oka
Předškolní období - 3 až(6 – 7) let
Barevné korálky vnímání.
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
Základní škola a Mateřská škola příspěvková organizace
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

Historie výtvarného školení

Ve starověku Hieroglyfické písmo – propojení písařského a kreslířského výcviku Kreslení v antice – cvičení pevnosti ruky až kopírování předloh Aristoteles (gramatika, gymnastika, hudba a kreslení – z. šk. Předměty Vyučování kreslení „Cvičí se oko, navyká se na krásné tvary a má dovést k porozumění um.dílu“

Ve středověku Klástery a umělecké dílny - iluminátoři, malíři miniatur, vyšívačky Renesance – umělecké ateliéry, akademie ve Florencii a Miláně – studie antických předloh, napodobování mistrů…později móda – soukromé vyučování kreslení žáků z bohatých rodin

17. a 18. století - J.A.Komenský – Velká didaktika „Metoda umění“ kreslit by měly již děti 3 až 4 leté. při výuce nákres, ale ne mechanické kopírování Neschopnost učitele se přenáší na žáky 1705 první gymnázium – výuka kreslení metoda kopírování předloh – mechanicky J.J. Rousseau – zavrhoval bezduché kopírování Vznikaly první umělecko-průmyslové školy

Za dob Rakouska-Uherska 1774 ve 4. třídě zaveden předmět Rýsování a kreslení od ruky pro povznesené řemeslné a průmyslové výroby…. do konce 18.stol ve školství všude J.H. Pestalozzi – pasivní výcvik k získání zručnosti a rozvoji pozorování Friedrich Frobel – i vyjádření vl. výtv. myšlenek

V 19. století předmět kreslení (až do pol. 20. stol) – rozvoj dovednosti nakreslit – mechanizace, bezduchý dril Kopírovací metoda – dle věku předloha (listy obrysovou linií až po kopie portrétů) – co nejpřesnější „jako tištěná“ – časté učitelovy korekce Stigmografická metoda – kreslení v bodové síti (nejméně 30 let takto)

19.století Metoda bratří Dupuisů – metoda modelů (50až70 cm) geometrických těles – geometrické a perspektivní pojetí Vliv na geometrizaci kreslení v 70. letech 19.stol. – vliv Francie ještě v roce 1885 měřičství, smysl pro tvary, pravidelnost, symetrii, rytmus Kreslení = manuální dovednost Překreslování na tabuli, ne volně, ale dle knihy

19. století Stále se kreslí pomocí stigmat, sítě (i až do roku 1910) Kresba i podle diktátu: Tužku nahoru, Nasadit. Táhnout. – zcela se vytratilo vnímání a pochopení celku, názornost. Metoda nápodobného kreslení, využívání diagramu

19. století Ornamentální kreslení Ornament geometrický, vegetativní, historický, secesní, lidový – až do 20 stol. Perspektivní kreslení od r. 1873, vrchol výcviku podle modelu Akademismus – kritéria dokonalosti výtvarného studia. Ověřitelnost dokonalosti dle modelu či mezi kreslíři. Ztráta osobitosti a strnulost výtvarného výrazu.

Školení učitelů 1848 (3 měsíční školení), předmět kreslení 1849 dvouleté 1869 čtyřleté Pohotově kreslit ve zvětšeném měřítku na tabuli geometrické tvary, i prostorové, perspektiva, nauka o stínu, nápodobit ornamentální i figurální předlohy, náčrty přírodnin a umělých předmětů. Metodika.

poč. 20. století metoda stylizace (vliv secese) Studium přírody východiskem – podklad pro stylizaci ZÁSADNÍ ZMĚNA – „století dítěte“ Reformní pedagogika – respekt k psychologické zvláštnosti vývoje dítěte a cesta k uvolňování tvořivosti

století dítěte zájem o dětský výtvarný projev I. kreslířský kongres v Paříži 1900 FEA – mezinárodní federace pro kreslení a uměleckou výchovu Franc Cizek – Vídeň – „nejlepší metoda je mít nápaditého učitele, dovede rozvíjet schopnosti žáků bez ohledu na nadání, využívá atmosféry ve střídě, umí střídat učení s tvořením a dovede být žákům přítelem.“

Alternativní školy Waldorfská škola – R. Steiner Bauhaus – avantgarní výtvarná, architektonická a umělecká škola 1919-1933 (Výmar, Dessava, Berlin) - funkcionalismus

20. století u nás Herbartismus kontra pozitivismus a reformní školství Osnovy 1911 – odstranily stigmografii, obkreslování předloh, kresbu v síti, tabulkové předkreslování a omezily užití diagramů. Kreslení věcné a podle přírody – skicování, blokování, siluetování štětcem, uplatnění barvy, světla a stínů, nálady. Kreslení zdobné – abstraktní ornament odvozený z přírody, i spontánní fantastický ornament……přeornamentováno zájem o DVP

20. století psychologizující pojetí kreslení: Ladislav Švarc…Dům dětství v Krnsku – spontaneita tvorba dětí jako důkaz umělecké tvorba“ dětí boje proti ornamentu konstruktivní postupy pro starší děti školního věku x psychologizující pojetí DVP

estetická výchova – praktické zvýšení vkusu překonána myšlenka, že dítě je umělec předválečné kreslení – Výtvarná výchova a Ruční práce Insea (po válce) International Society for Education through Art – oddělena od FEA, umělecká výchova zkoumání lidské tvořivosti: V. Lowenfeld, Johanes Itten, Herbert Read

VV rozvíjí přestavivost a fantazii – nové stroje, předměty a nástroje… kreslení jako „jazyk techniky“ tematické kreslení, kreslení podle názoru a z představy, dekorativní práce, výchova výtvarným uměním. tato etapa nepřispívala k rozvoji tvůrčích schopností, vše bylo mechanicky napodobováno – uniformita, výkresování, spíše plošné vyjádření, nerozmanité vjemové zážitky a materiálu. LŠU – kompenzovaly toto