NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Mgr. Klára Bláhová NÁZEV:VY_32_INOVACE_3.2.5.1B04_Slovesný rod TÉMA: Slovesný rod ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2976
Anotace Prezentace slouží k rozeznání trpného a činného rodu u sloves. Žáci rozeznávají v uvedených větách činný rod, u trpného rodu jeho dvě podoby (věty jsou poté zařazeny do tří sloupců podle použitého rodu). Následně se žáci snaží věty přeformulovat tak, aby použili opačný slovesný rod. Žáci se tak naučí slovesný rod vhodně používat a všimnou si, ve kterých komunikačních situacích je důležité zvolit tvar slovesa v rodě trpném a ve kterých v rodě činném.
1. U sloves urči jejich rod 1. U sloves urči jejich rod. U sloves v trpném rodě urči ještě jeho druh. Čtenářské deníky se musí odevzdat do pátku. Stavba nové nemocnice byla započata loni . Zapřel to. Byla jsem zaskočena. Jak se máte? Šaty mi byly ušity na míru. Nic se o ní neví. Ráno bylo napsáno na tabuli nové sdělení. Našla se kabelka s doklady. Musíme ještě zaplatit. Video bude opraveno zítra. To nebylo myšleno ve zlém.
2. Věty přiřaď do sloupců. Pokud je to možné, přepiš danou větu tak, abys použil sloveso v opačném rodě. Pozoruj změny ve vyznění vět. Činný rod Trpný rod – opisný tvar Trpný rod – zvratný tvar Čtenářské deníky musíme odevzdat do pátku. ( - ) Čtenářské deníky se musí odevzdat do pátku. Stavbu nové nemocnice započali loni. Stavba nové nemocnice byla započata loni. Stavba nové nemocnice se započala loni. Zapřel to. Bylo mi to zapřeno. Zapřelo se ti to. Zaskočilo mě to. Byla jsem zaskočena. Jak se máte? Šaty mi ušily na míru. Šaty mi byly ušity na míru. Šaty se mi ušily na míru. Nic o ní nevíme. Nic se o ní neví. Ráno napsali na tabuli nové sdělení. Ráno bylo napsáno na tabuli nové sdělení. Ráno se napsalo na tabuli nové sdělení. Našli kabelku s doklady. Byla nalezena kabelka s doklady. Našla se kabelka s doklady. Musíme ještě zaplatit. ( -) Musí se ještě zaplatit. Video opravíme zítra. Video bude opraveno zítra. Video se opraví zítra. Nemysleli to ve zlém. To nebylo myšleno ve zlém. To se nemyslelo ve zlém.
3. Přiřaď k pojmům správné tvrzení. Činný rod Trpný rod Používáme ho zejména k vyjádření dokončeného děje, u zvratné podoby slovesa převažuje přítomný čas. Používáme ho, když známe a chceme vyjádřit původce děje.
Citace Použitá literatura: Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy. Brno: Didaktis, 2007. ISBN 970-80-7358-084-1.