Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Polární pás.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Jana Vaňková NÁZEV: VY_32_INOVACE_02A_18_LESY MÍRNÉHO PÁSU TEMA:Přírodní obraz.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
KRKONOŠSKÝ NÁRODNÍ PARK Linda Kotounová Šárka Háková.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.2.8 Rostliny a živočichové Evropy Téma: Česká republika jako součást.
VY_52_INOVACE_03/2/33_ZEMĚPIS Severní Evropa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladan Chlumský ŠABLONA: III/2 – Inovace.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Lesy mírného pásu.
VY_32_INOVACE_07_PŘÍRODOVĚDA 5
Savci biomů světa 8. ročník.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
VY_32_INOVACE_ Podnebí mírného pásma Autor
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
Polární oblasti Materiál byl vytvořen v rámci projektu
VY_32_INOVACE_ Rostlinstvo a živočišstvo Autor
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Základní společenstva - lesy
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Lesy mírného pásu TÉMATICKÝ CELEK: Přírodní.
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Biomy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Přírodní krajiny - test
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
KRAJINA VYSOKÝCH HOR. KRAJINA VYSOKÝCH HOR Ve vysokých horách mrzne a sníh zde padá po celý rok. Sněžná čára je hranice, nad níž v horách již sníh.
VY_32_INOVACE_07_Zeměpis_8.ročník 04_Přírodní oblasti světa – II.
Rostliny a živočichové Evropy VY_32_Inovace_08KR-3
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
LES Les hraje v životě každého člověka důležitou roli.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Závislost elektrického odporu
Předmět: Prvouka Ročník: 2. Tematický celek: Léto Učivo: Louka a les
Živá příroda Člověk a jeho svět (Prvouka pro 3. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_25_TROPICKÝ PODNEBNÝ PÁS TÉMA:TROPICKÝ.
EVROPA PŘÍRODNÍ POMĚRY - VEGETACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Mgr. Hana Polanecká Název DUM Evropa – rostliny a živočichové Kód DUM VY_32_INOVACE_6.1.4 Datum vytvoření 3. 9. 2013 Předmět Zeměpis Tematická oblast Evropa Výstup ŠVP Žák popíše rozložení rostlinstva a živočišstva v Evropě. Anotace DUM Souhrn přírodních krajin v Evropě, včetně zástupců z rostlin a živočichů. Metodický popis Materiál podporuje názornou výuku. Žáci jej mohou využít jako studijní materiál. Hodnocení Materiál se osvědčil při výuce. Učivo bylo názorné a pro žáky atraktivní. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

EVROPA ROSTLINY A ŽIVOČICHOVÉ

Zopakujte si: 1. Jak lidé svojí činností změnili přírodu? 2. Proč musíme přírodu chránit? 3. Jak člověk využíval lesní porosty? 4. Jakým způsobem využívá člověk lesní porosty dnes? 5. Které přírodní krajiny rozlišujeme na území Evropy? 6. Vysvětlete pojmy: Vegetace Fauna Flóra Výšková stupňovitost

Řešení: 1. Lidé vytvořili kulturní krajinu s městy a vesnicemi, poli a loukami. 2. Pro zachování co největší pestrosti je potřeba chránit místa, kde je zachována přirozená příroda, ale i cenné části kulturní krajiny (např. květnaté louky, které by bez pravidelného kosení postupně zarostly běžným lesem). Stejně tak je potřeba omezit i vlivy, které působí na přírodu jako celek (např. snižování emisí škodlivých plynů). 3. V minulosti bylo dřevo nejdostupnějším materiálem využívaným téměř ve všech oblastech. Nejvíce jako dostupné palivo a důležitá stavební surovina. 4. Dnes slouží dřevo k výrobě papíru, nábytku, hudebních nástrojů, hraček, stavebních materiálů a dopravních prostředků (lodí). 5. Polární pustiny a tundry, lesy a stepi mírného pásu, subtropické krajiny. 6. Vegetace - rostlinstvo Fauna - živočišstvo Flóra – rostlinstvo Výšková stupňovitost – s rostoucí nadmořskou výškou se rostliny a živočichové přizpůsobují zhoršujícím se životním podmínkám.

LESY V době před zahájením zemědělské činnosti byla téměř celá Evropa zalesněná. V současné době lesy pokrývají jen asi 30% rozlohy Evropy, jejich plocha byla velmi omezena činností člověka.

TYPY PŘÍRODNÍCH KRAJIN Podmínky pro život rostlin a živočichů závisí na zeměpisné šířce a nadmořské výšce. Rostliny a živočichové se přizpůsobili daným přírodním podmínkám a vyvinuly se různé typy přírodních krajin typické pro určité oblasti: Tundra Jehličnatý les (tajga) Listnatý a smíšený les Step Subtropické krajiny

VÝŠKOVÉ STUPNĚ Příklad výškových stupňů (oblast jižních Alp)

POLÁRNÍ PUSTINY A TUNDRY Na ostrovech nejsevernější části Evropy se nacházejí mrazové pustiny pokryté sněhem a ledovci. Na ně při jižním okraji navazují bezlesé tundry. Sníh v krátkém létě roztává a na kamenitých půdách se objevují roztroušené rostliny – zejména mechy a lišejníky. Typickými živočichy: sobi, losi, lumíci a velké množství hmyzu (např. komáři)

Norsko - tundra

Finsko – jezerní plošina

Los http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Moose_in_Gros_Ventre_Campgroud_4.jpg/320px-Moose_in_Gros_Ventre_Campgroud_4.jpg Sob http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/2010_Finland_Pallastunturi_Rangifer_tarandus.JPG

LESY A STEPI MÍRNÉHO PÁSU V mírném podnebném pásu je možné rozlišit několik odlišných typů přírodních krajin: TAJGA – jehličnaté lesy v S a SV Evropě. LISTNATÉ A SMÍŠENÉ LESY – původní se zachovaly jen minimálně. Na jejich místě jsou dnes většinou smrkové porosty, louky, pastviny a pole. Živočichové: jeleni, srnci, divoká prasata, mnoho druhů ptáků, hlodavců STEPI – v JV Evropě díky nedostatečným srážkám ubývá stromů a vznikají stepi, kde roste suchomilná tráva. Ve stepích žijí především hlodavci a drobní savci. Část stepí je využívána k pěstování obilí, protože je zde nejkvalitnější půda Evropy.

Otázky: Které druhy ptáků a hlodavců žijí v našich lesích? 2. Znáte šelmy, které původně obývaly naše lesy?

SUBTROPICKÉ KRAJINY V J Evropě se nacházejí subtropické krajiny. Původně zde rostly suché stálezelené lesy – zejména duby a borovice. Zachovaly se však jen na malých plochách. Na místě lesů poničených člověkem vyrostly křovinaté porosty. Stromy: olivovníky, cypřiše, fíkovníky nebo citrusy. Živočichové: hmyz (např. cikády), obojživelníci, plazi (např. želvy a gekoni) a ptactvo.

Chorvatsko http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Ba%C4%8Dina2.jpg/640px-Ba%C4%8Dina2.jpg

Olivový háj Pomerančovník

Seznam použitých zdrojů: HÜBELOVÁ, Dana a Petr CHALUPA. Zeměpis: učebnice. 1. vyd. [i.e. 2. vyd.]. Brno: Nová škola, c2010, 95 s. Duhová řada. ISBN 978-80-7289-148-1. KASTNER, Jiří, Milan HOLEČEK a Libor KRAJÍČEK. Zeměpis naší vlasti: učebnice zeměpisu pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, 1997, 95 s. ISBN 80-860-3409-7. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/c6/Moose_in_Gros_Ventre_Campgroud_4.jpg/320px-Moose_in_Gros_Ventre_Campgroud_4.jpg http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d8/2010_Finland_Pallastunturi_Rangifer_tarandus.JPG http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e1/Ba%C4%8Dina2.jpg/640px-Ba%C4%8Dina2.jpg