Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pravopis ú/ů Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ1r0109 Název sady:
Advertisements

Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0103 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Nepravidelnosti větné stavby
Název šablony:Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT zaměření VM:5. ročník – Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Rozvíjející.
Titul - název Případný podtitul Sada č. X VY_32_INOVACE_X_01_nazev Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ , „Modernizací výuky.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_30_CJL_M Ročník: III. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0109 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Zvláštnosti větné stavby
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Věta, výpověď, promluva Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0101
Elipsa a zeugma Jan Martikán (325587).
Anotace: přímá řeč – rozšiřující učivo, oslovení Autor: Mgr. Michaela Vacková Jazyk: český Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Očekávaný výstup:
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Komplexní jazykový rozbor
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
VSUVKA Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-35
DIGITÁLNÍ U Č EBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ N á zev projektu EU pen í ze středn í m š kol á m Masarykova OA Jič í n N á zev š koly.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ZVUKOVÁ STRÁNKA JAZYKA 2
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Zvláštnosti větné stavby Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Věta a výpověď Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Zvláštnosti větné stavby 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Zvláštnosti větné stavby
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Odchylky od větné stavby
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Textove obmeny ve stavbe vypovedi Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.17 Datum vytvoření  23. 3. 2013 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP  Žák objasní zvláštnosti větného členění. Anotace DUM  Motivované odchylky ve stavbě výpovědi, jejich využití a příklady. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu, popř. jako samostatná domácí příprava žáků. Hodnocení  Materiál se osvědčil, žáci lépe pochopili nepravidelnosti větné výstavby a dokázali je identifikovat v textu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Motivované odchylky od pravidelné větné stavby

Motivované odchylky od pravidelné větné stavby záměrné porušení pravidelného schématu (nepovažujeme za chybu) výpovědi se stavbou textově nebo situačně podmíněnou obměněnou označovány jako nepravidelnosti, zvláštnosti v mluvnické stavbě výpovědi některé typické pouze pro mluvené projevy, jiné i v psaných textech

Elipsa elipsa = výpustka eliptická (neúplná výpověď) – absence některého větného členu, popř. jeho části srozumitelnost nenarušena

Druhy elipsy elipsa situační – vázána na konkrétní situaci: Dám si malé. Presso. Bublinky. b. elipsa ustálená – v příslovích: My o vlku a vlk za humny. Jeden čehý, druhý hot. c. elipsa textová – možná na základě předchozího, popř. následujícího kontextu: např. ve zjišťovacích otázkách: Kdy půjdete do kina? Zítra (Zítra půjdeme do kina.)

Oslovení oslovení nevstupuje do skladebního vztahu k jinému větnému členu ve větě v mluveném projevu odděleno polokadencí nebo antikadencí v psaném projevu odděleno čárkou Pane ministře, Vás jsme tu opravdu nečekali. Přines, Karle, tu sklenici. Podej mi to, Evo.

Vsuvka vsuvka nevstupuje do skladebního vztahu k jinému větnému členu ve větě v mluveném projevu začátek a konec vyznačen pauzami v psaném projevu oddělena kulatými závorkami, méně často pomlčkami

Funkce vsuvek vyjádření doplňující, vysvětlující, komentující nebo hodnotící poznámky významný textový faktor – hierarchizuje informace v textu

Druhy vsuvek nevětná struktura: Dnes (25. 1. 2012) je mimořádný den. b. větná struktura: Bábovku v troubě přikryjeme pečícím papírem (aby se nespálila). c. souvětná struktura: Naše třídní učitelka – už jsem ti přece o ní říkala, že ji máme moc rádi – má zítra narozeniny d. částice: Dej mi prosím ještě lok.

Samostatný větný člen nezapojen do skladebního vztahu, nezapojen do žádné skladební dvojice předsunut, méně často na konci výpovědi a oddělen v mluveném projevu oddělen pauzou, polokadencí a antikadencí v psaném projevu čárkou nebo pomlčkou

Příklady V sobotu, to rozhodně nestihnu. Ta naše sousedka, ta je ale pěkná. Byl to Dvořák, kdo jediný naplnil očekávání. (tzv. vytýkací opis)

Apoziopeze = neukončená výpověď absence jakéhokoli signálu ukončenosti v psaném projevu tři tečky Domluvily jste se? Ale to víš… Přišel jsem sice včas, ale on? Však víš…

Rozčleňování = parcelace záměrné vyčlenění a osamostatnění, zdůraznění některých větných členů spontánní přičleňování některých větných členů k výpovědi A v každém tom kroku pochybnosti. Kroku? Snad míli. Nekonečné, velkolepé. Dojít? Snad!

Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN 80-723-5191-5. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793.