Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Textove obmeny ve stavbe vypovedi Kód DUM VY_32_INOVACE_ 1.2.17 Datum vytvoření 23. 3. 2013 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Základní vlastnosti textu Výstup ŠVP Žák objasní zvláštnosti větného členění. Anotace DUM Motivované odchylky ve stavbě výpovědi, jejich využití a příklady. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu, popř. jako samostatná domácí příprava žáků. Hodnocení Materiál se osvědčil, žáci lépe pochopili nepravidelnosti větné výstavby a dokázali je identifikovat v textu. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Motivované odchylky od pravidelné větné stavby
Motivované odchylky od pravidelné větné stavby záměrné porušení pravidelného schématu (nepovažujeme za chybu) výpovědi se stavbou textově nebo situačně podmíněnou obměněnou označovány jako nepravidelnosti, zvláštnosti v mluvnické stavbě výpovědi některé typické pouze pro mluvené projevy, jiné i v psaných textech
Elipsa elipsa = výpustka eliptická (neúplná výpověď) – absence některého větného členu, popř. jeho části srozumitelnost nenarušena
Druhy elipsy elipsa situační – vázána na konkrétní situaci: Dám si malé. Presso. Bublinky. b. elipsa ustálená – v příslovích: My o vlku a vlk za humny. Jeden čehý, druhý hot. c. elipsa textová – možná na základě předchozího, popř. následujícího kontextu: např. ve zjišťovacích otázkách: Kdy půjdete do kina? Zítra (Zítra půjdeme do kina.)
Oslovení oslovení nevstupuje do skladebního vztahu k jinému větnému členu ve větě v mluveném projevu odděleno polokadencí nebo antikadencí v psaném projevu odděleno čárkou Pane ministře, Vás jsme tu opravdu nečekali. Přines, Karle, tu sklenici. Podej mi to, Evo.
Vsuvka vsuvka nevstupuje do skladebního vztahu k jinému větnému členu ve větě v mluveném projevu začátek a konec vyznačen pauzami v psaném projevu oddělena kulatými závorkami, méně často pomlčkami
Funkce vsuvek vyjádření doplňující, vysvětlující, komentující nebo hodnotící poznámky významný textový faktor – hierarchizuje informace v textu
Druhy vsuvek nevětná struktura: Dnes (25. 1. 2012) je mimořádný den. b. větná struktura: Bábovku v troubě přikryjeme pečícím papírem (aby se nespálila). c. souvětná struktura: Naše třídní učitelka – už jsem ti přece o ní říkala, že ji máme moc rádi – má zítra narozeniny d. částice: Dej mi prosím ještě lok.
Samostatný větný člen nezapojen do skladebního vztahu, nezapojen do žádné skladební dvojice předsunut, méně často na konci výpovědi a oddělen v mluveném projevu oddělen pauzou, polokadencí a antikadencí v psaném projevu čárkou nebo pomlčkou
Příklady V sobotu, to rozhodně nestihnu. Ta naše sousedka, ta je ale pěkná. Byl to Dvořák, kdo jediný naplnil očekávání. (tzv. vytýkací opis)
Apoziopeze = neukončená výpověď absence jakéhokoli signálu ukončenosti v psaném projevu tři tečky Domluvily jste se? Ale to víš… Přišel jsem sice včas, ale on? Však víš…
Rozčleňování = parcelace záměrné vyčlenění a osamostatnění, zdůraznění některých větných členů spontánní přičleňování některých větných členů k výpovědi A v každém tom kroku pochybnosti. Kroku? Snad míli. Nekonečné, velkolepé. Dojít? Snad!
Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2002, 285 s. ISBN 80-723-5191-5. MARTINEC, Ivo, Jana Marie TUŠKOVÁ a Ludmila ZIMOVÁ. Mluvnice: učebnice českého jazyka pro střední školy. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2009, 264 s. ISBN 978-807-2387-793.