Antické Řecko – doba železná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sídla Mgr. Jana Nováková. osídlení a jeho vývoj kolonizace = je proces, který má za následek vytvoření nového trvalého společenství na novém území a případně.
Advertisements

Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
velmocenské postavení katolická kalvinistické luteránské země v úpadku bývalá koloniální velmoc - špatná politika Habsburků; spoléhají se na dovoz – nerozvíjí.
JIŽNÍ EVROPA STŘEDOMOŘSKÉ ZEMĚ.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Petr Nedbal Název: VY_32_INOVACE_9C_1_Pravěk II.-vznik zemědělství.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Brandýs nad Labem – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Svobodová Alena NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_ZEMĚPIS TEMA: Hospodářství.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: boj, právo, vláda Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012 Anotace: podpora.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Barbora Šímová Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.32_Minojska_mykenska_kultura.
Ing. Petr Bačík, Ph.D..  Pohledávky za upsaný vlastní kapitál  Stálá aktiva  dlouhodobý nehmotný majetek  dlouhodobý hmotný majetek  dlouhodobý.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování starověkého Řecka Název sady: Staroorientální.
Téma: STAROVEKÉ ŘECKO 3 Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Archaické období Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 3/2012 Anotace:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Hana Míčová Název: VY_32_INOVACE_02_D7 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Život ve středověkém.
Každodenní život Řeků. Bydlení na venkově domy z hlíny a slámy ve městě z nepálených cihel středem domu dvůr, kde stál oltář jednotlivé místnosti kolem.
Austrálie. Historie: 1606 – objevena Holanďany (Portugalci asi dříve) konec 18.st. – počátek britské kolonizace – trestanecké kolonie 19.st. – „zlatá.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
ANTIKA 4 DĚJINY ŘÍMA.
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Školství v 17. a 18. století Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_04_Česká.
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název materiálu: VY_12_INOVACE_D.6.Si.61_Mezopotamie Datum:
Projekt: Šance pro každého žáka Reg. číslo: CZ /0. 0/0
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Makroekonomie E 7 - otázky.
MĚSTSKÉ STÁTY.
Autor: Mgr. Karolina Pátková
Římské výboje v západním Středomoří
Raná řecká tyranida, Sparta
Středověká kolonizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Název školy: Základní škola Městec Králové
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Autor: Mgr. Věra Voborníková Datum: Název: VY_52_INOVACE_26_VLASTIVĚDA
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
Raný novověk - společnost
EGYPT VE STAROVĚKU.
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Řecko uč. str
DĚJINY STAROVĚKU.
Mezopotámie kolébka civilizace
Římská republika.
Agropuzzle 3 MSŠZe a VOŠ opava PORTUGALSKO 2018.
VY_32_INOVACE_VO.9.A.02 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.02_typy_a_formy_statu.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
EGEJSKÁ OBLAST.
MĚSTSKÉ STÁTY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
Člověk a jeho svět 3. ročník
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
„Ó Bože, osvoboď nás od řádění Normanů.“
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
STAROVĚKÉ ŘECKO.
VRCHOLNÝ A POZDNÍ STŘEDOVĚK
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Název školy: Základní škola T. G
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Současná situace na trhu s byty konkrétně v Drážďanech
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Milena Závišová Číslo
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

Antické Řecko – doba železná Formování městských států – 8. – 6.st. př.n.l.

Vznik městských států hory mezi úrodnými rovinami brání vzniku sjednoceného státu vznik řady malých státečků z centrálních vesnic – městské státy – POLIS samostatná zahraniční politika žili zde převážně zemědělci, pracovali i na polích za hradbami, často velmi vzdálených

Obyvatelé občané – vládnoucí vrstva práva: vlastnit pozemky a budovy podílet se na politickém dění (lidová shromáždění) povinnosti: sloužit ve vojsku podřizovat své zájmy zájmům obecným finančně podporovat stát PRÁVO VOLIT A BÝT VOLEN

městské státy řídí úředníci v čele nejvyšších úřadů bohatá aristokracie občanství bylo dědičné cizinci a otroci – neplnoprávní Dórové s původním obyvatelstvem často splynuli někde si ho podmanili a pak mu vládli (Sparta)

Velká řecká kolonizace nedostatek zemědělské půdy a surovin hledání nových působišť na pobřeží Středozemního moře zakládání nových osad – kolonií výpravy organizují jednotlivá polis, stávají se mateřskými městy (metropolemi) pro nové kolonie lidé, kteří založili novou kolonii, ztrácejí práva v metropolích, ale získávají v koloniích vzájemné obchodní vztahy i vztahy příbuzenské

Místa nových kolonií v jižní Itálii na Sicílii pobřeží Černého moře pobřeží dnešního Španělska (Pyrenejský poloostrov) pobřeží dnešního Španělska

Obchod z řeckých metropolí do kolonií se vyváží: řemeslné výrobky olej víno z kolonií do Řecka se dováží levné obilí

Důsledky velké řecké kolonizace dovoz levného obilí – nevyplatí se ho pěstovat, levnější je koupit ho na uvolněných pozemcích se vysazují olivovníky a vinná réva drobní zemědělci nemohou přestat s pěstováním obilí, musejí ho prodávat pod cenou pokud začnou pěstovat olivy a révu, mají dluhy pokud nesplatí dluhy včas, upadnou do dlužního otroctví

Majetkové rozdíly majetkové rozdíly – růst napětí mezi obyvatelstvem rozkvět řemesel – vývoz řemeslníci se majetkově vyrovnávají aristokracii – chtějí podíl na vládě

Vznik městských států - polis vznikají z centrálních vesnic základní právo občanů – volit a být volen

Kolonizace zakládání nových osad na pobřeží Středozemního a Černého moře obchod mezi metropolemi a koloniemi dovoz levného obilí ničí drobné zemědělce z vývozu řemeslných výrobků bohatnou řemeslníci růst majetkových rozdílů mezi občany

http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%98eck%C3%A1_kolonizace V. Válková: Dějepis 6, Pravěk a starověk, SPN Praha 2006