Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VI_3_05: Středověká města, prezentace Šablona číslo: VI Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Radmila Smolíková

2 Anotace: seznámení se zakládáním středověkých měst (místo, způsob)
Očekávaný výstup: žáci se seznámí s místy, na kterých byla středověká města zakládána, s obyvateli města a městskými právy. Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12– 13let Klíčová slova: středověká města, městská práva Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, sešit, psací potřeby, učebnice (Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog, 2010.) Potřebný čas pro výuku DUM: 30 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje látku na interaktivní tabuli a žáci potom ústně rekapitulují získané vědomosti. Učiní krátký zápis probírané látky do sešitu . V následující besedě si připomenou, které pozůstatky ze středověku mohou najít ve svém městě či jeho blízkém okolí.

3 zdroje Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog, 2010.

4 Středověká města

5 Nová středověká města vznikala:
na křižovatkách cest v sousedství klášterů v sousedství šlechtických sídel na „zeleném drnu“ na břehu řeky na mořském pobřeží rozrůstala se starší hradiště nebo vsi

6 Obyvatelé měst plnoprávní (měšťané) neplnoprávní řemeslničtí mistři
majitelé domů majitelé velkých dílen obchodníci bankéři majitelé lodí Zaměstnávají pracovníky za mzdu. tovaryši dělníci služebnictvo učni nádeníci Jsou zaměstnáni za mzdu. městská chudina (žebráci, tuláci)

7 Městská práva právo mílové právo várečné právo hrdelní právo hradební
právo vybírat clo právo tržní Co umožnovalo právo várečné? Co umožňovalo právo hrdelní?

8 Odpověděl/odpověděla jsi správně?
Právo várečné umožnovalo městu, aby si mohlo vařit svoje pivo. Právo hrdelní umožnovalo městu, aby si mohlo zaměstnávat svého kata.

9 Středověká doprava a obchod
Obchod ve vnitrozemí – byl ztěžován cly za dovoz zboží, nekvalitními cestami i lupiči. Doprava na vozech, oslech, mulách a koních byla namáhavá. Dálkový obchod - byl organizován seskupením „hanza“ (usnadňovala obchod na souši, na moři, ochranu lodi před piráty, …..). Přístavy – brána obchodu (v evropských přístavech se obchodovalo se dřevem, kožešinami, jemným suknem, brokátem, voskem, solí, medem, …….)

10 Vyhledej v učebnici (nebo odpověz svými slovy).
clo ghetto kramář město „na zeleném drnu“ mistr nádeník tovaryš

11 Podařilo se? Zkontroluj si odpovědi.
Clo – poplatek za dovezení zboží. Ghetto – městská část obydlená Židy. Kramář – majitel krámu, prodával v něm zboží. Město „na zeleném drnu“ – město založené na zcela novém místě, kde dosud žádná osada nebyla. Mistr – majitel řemeslnické dílny, měl právo podnikat ve městě. Nádeník – člověk najímaný na práci (na den). Tovaryš – člověk ovládající řemeslo (složil tovaryšskou zkoušku), nemá však právo na vlastní dílnu.


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google