Náboženství a násilí Stereotypy a každodenní klasifikace: Identita, dehumanizace a veřejný prostor.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

2. část Zařízení zajišťuje praní prádla, úklid společných i bytových prostor. Zejména uživatelé pobočky jsou podporováni v nácviku péče o domácnost.
Právo na informace Zák. č. 106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Licence - povolení, oprávnění, svolení k užití programu - hranice mezi legálním užíváním, krádeží, přestupky z nedbalosti - za jejich použití (případně.
Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP: Tematická oblast: Mediální výchova Název vzdělávacího materiálu:
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Televize 8. ročník.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Náboženství a fanatismus
Sociální interakce a komunikace
Neformální řešení konfliktů prostřednictvím dialogu v oblasti ŽP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pracovní porada Pracovní list.
SPOLEČENSKÁ ETIKETA.
Pracovní porada Pracovní list.
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Algoritmizace - opakování
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Úvod do tvorby srozumitelného textu
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Dobrá praxe Krajského úřadu Jihomoravského kraje
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Poměr v základním tvaru.
karel oliva Akademie věd ČR
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Název školy: Autor: Název: Číslo projektu: Název projektu:
Využití Deutsche Welle v hodinách němčiny
Opička Gogo Jak jsme využitím projektové metody podněcovaly představivost dětí, rozvíjely jejich pohybové a manipulační dovednosti, asociativní myšlení,
Co znamená Předsednictví ?
Poměr v základním tvaru.
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vybrané kapitoly ze sociologie 4
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Lineární rovnice Druhy řešení.
Věda a etika.
Komunitní navigace Waze
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Náboženství a násilí Stereotypy a každodenní klasifikace: Identita, dehumanizace a veřejný prostor

Obsah Význam stereotypů v každodenním životě Vznik stereotypů v rámci tradice a konkrétních společensky významných událostí Relevance stereotypních obrazů ve vztahu k identitám Kategorie jako prostředek formování monster: dehumanizace jako zábrana v empatii Oddělenost stereotypní kategorie od situace rutinního setkání tváří v tvář: důvody neexistence kognitivní dissonance

Ilustrační a analytický materiál Stereotypní představy Reza Aslan a diskuse na CNN https://www.youtube.com/watch?v=G1QfgDkFR5E&nohtml5=False Případně Mehdi Hasan: https://www.youtube.com/watch?v=HjRI2AsF3h0 Důsledky některých stereotypů o muslimech a uprchlících: “Czech ‪#‎refugee‬ police allerts: forest workers, Romanian tourists, "islamist" chimney cleaner, black socer players, nazi militia on EC train.” “Náboženské” identity a konverze Muhammada Aliho https://www.youtube.com/watch?v=rtxfTEyJZg4&nohtml5=False Stereotypy a každodenní praxe – morálně problematický experiment: https://www.facebook.com/HateFreeCulture/videos/696016720499825/ Hybridní identity a islám v Indii (Dargáh Nizamuddína Awliji, Dillí; video MVI_5582.avi)

Za hranice stereotypů: bezprostřednost a empatie, interakční výměna pozice

Shrnutí Bez stereotypů se nelze obejít Povaha stereotypu závisí na aktuální situaci a dostupných kulturních zdrojích k interpretaci události Identity a stereotypní představy se obvykle zcela míjí – v těch nejdůležitějších případech jde o kolektivně sdílené omyly Stereotypy jen omezeně fungují v situaci konkrétní interakce – pracují víc na úrovni kolektivních reprezentací (například v nevěcné veřejné debatě prostřednictvím médií či s velmi omezenými možnostmi svébytné sebeprezentací stereotypizovaných lidí) Konkrétním problémovým stereotypům nelze bránit vzděláváním o “skutečné” povaze věcí – “správná představa” míjí jeho funkční radius – stereotyp je fakticky nevyvratitelný Jedinou a velmi složitou možností obrany je pěstování návyku nepodléhat dehumanizaci (třeba prostřednictvím důsledného dbaní na věcnost veřejných diskusí a podněcováním nutnosti prožívat a empaticky promýšlet motivy jednání druhých)