Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo-hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit programy robustnější.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Události (1) Členy třídy umožňující objektu nebo třídě reagovat na zprávy (události) Program může definovat metody, které mají za úkol zpracovat příchozí.
Advertisements

22/04/20151 Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo- hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit.
30/07/20151 Standardní dialogy (1) Třídy reprezentující standardní modální dialo- gová okna pro často prováděné operace: –otevření souboru ( OpenFileDialog.
Tabulkový procesor Práce se souborem – otevření, tvorba a použití šablony, tisk, propojení tabulky Excel s Wordem, nastavení Excelu, uložení Autorem materiálu.
Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
HARDWARE VSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ. ROZDĚLĚNÍ HARDWARU VSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ KLÁVESNICE MYŠ SCANNER WEBKAMERA VÝSTUPNÍ ZAŘÍZENÍ MONITOR TISKÁRNA REPRODUKTORY PLOTTER.
Delphi – práce se základními komponentami (1. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008A Orbis pictus 21. století.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Tabulátory (20). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Řetězce v jazyce C ● řetězec je posloupnost znaků ● řetězcové konstanty se v C vkládají mezi uvozovky, např. "Ahoj Hugo!" ● v paměti je řetězec uložen.
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 5– POWERPOINT - ODRÁŽKY A ČÍSLOVÁNÍ Název školy:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Tutoriál ~ eKnihy Stahování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
COM – Práce s objektovým modelem jiné aplikace
9. Přenos programu z PC do stroje
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
1. Tlačítko START 2. Podrobnější hledání 3. Zařízení a tiskárny 4
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
SPRÁVCE ÚLOH Adéla Veselá 1. A.
Ovládací prvky (1) Ovládací prvky jsou ve WPF reprezentovány třídami (podobně jako ve Windows Forms) Lze je rozdělit do následujících skupin: tlačítka:
Uživatelské rozhraní (1)
Tlačítko start Eva Kimlová.
Windows Forms Rozhraní pro programování grafických apli-kací
Tisk z MS Windows (1) Pro účely tisku na tiskárnách Windows Forms poskytují třídu PrintDocument Třída PrintDocument je definována ve jmenném prostoru:
Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Tabulkový procesor Základní popis pracovního prostředí
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Inf Tabulkový procesor - formátování
Databáze MS ACCESS 2010.
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Lexikální atomy jazyka C
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Formátování dokumentu
PEXESO.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Typy Oken, Zobrazení a Konfigurace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Remote login.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PowerPointu Ing. Hana Vláčilová
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Lineární funkce a její vlastnosti
Informatika – Základní operace s buňkami
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Základní ovládání „Windows“
Transkript prezentace:

Výjimky (1) Výjimky dovolují tvorbu programů, které mo-hou reagovat na různé chybové stavy vzniklé v jeho průběhu Cílem výjimek je učinit programy robustnější tím, že jsou rozšířeny o schopnosti správy chyb vzniklých na úrovni aplikace nebo ope-račního systému V jazyku C# jsou všechny výjimky instancí třídy Exception nebo jejich následníků 23/05/2018

Výjimky (2) Mechanismus výjimek je v jazyce C# založen na klíčových slovech: try: vymezuje začátek chráněného bloku kódu jestliže nějaká operace v tomto bloku způsobí výjimku, pak je okamžitě řízení předáno do bloku, který je umí-stěný za klíčovým slovem catch catch: slouží k zápisu bloku, který se provede jestliže ve sdruženém chráněném bloku dojde ke vzniku výjimky po bloku try může následovat více bloků catch, z nichž každý slouží pro ošetření specifického typu výjimky 23/05/2018

Výjimky (3) blok catch se zapisuje ve tvaru: catch (typ_výjimky proměnná) { ošetření výjimky } proměnná obsahuje objekt vyjadřující podrobné úda-je o vzniklé výjimce (např. vlastnost Message obsa-huje textový popis chyby, která způsobila výjimku) poznámka: proměnná může být v zápisu bloku catch vynechána finally: udává volitelný blok používaný většinou k uvolnění zdrojů alokovaných v bloku try 23/05/2018

Výjimky (4) příkazy v tomto bloku jsou vykonány vždy, tzn. v pří-padě výskytu výjimky i v případě normálního prove-dení throw: slouží k vyvolání výjimky Jestliže při provádění příkazů v bloku try dojde ke vzniku výjimky, které neodpovídá žádný blok catch, potom: metoda, v níž byl použitý blok try je ukončena a řízení se vrátí do volající metody jestliže volající metoda používá blok try, pak se hledá ošetření výjimky v blocích catch tohoto bloku try 23/05/2018

Výjimky (5) jestliže volající metoda nepoužívá blok try nebo nedefinuje odpovídající ošetření v bloku catch, pak je volající metoda ukončena řízení se vrací její volající metodě, kde se celý proces opakuje pokud je nakonec nalezeno ošetření vzniklé vý-jimky, tak se provedou příkazy popsané v přísluš-ném bloku catch a poté se pokračuje prvním příkazem za blokem catch v metodě, která vý-jimku zachytila není-li nikde nalezeno ošetření vzniklé výjimky, pak je program ukončen 23/05/2018

Částečné třídy (1) Jazyk C# dovoluje rozdělit zdrojový kód tří-dy do více samostatných souborů Používáno velmi často při tvorbě aplikací vy-užívajících rozhraní Windows Forms nebo Windows Presentation Foundation (WPF): část zdrojového kódu třídy, kterou programátor může ručně upravovat, je uložena v souboru od-děleném od kódu, který generuje přímo Visual Studio Jestliže je třída rozdělena do více souborů, musí jednotlivé části třídy (v každém soubo-ru) být označeny klíčovým slovem partial 23/05/2018

Částečné třídy (2) Příklad (uloženo např. v souboru Prog1.cs): partial class Ctverec { private int strana; public Ctverec(int pocatecniStrana) { strana = pocatecniStrana; } public int GetStrana() { return strana; } } 23/05/2018

Částečné třídy (3) Příklad (uloženo např. v souboru Prog2.cs): partial class Ctverec { public int UrciObsah() { return strana*strana; } public int UrciObvod() { return 4*strana; } } 23/05/2018

Windows Forms Rozhraní pro programování grafických apli-kací Součást MS .NET Framework Poskytuje sadu tříd umožňujících přístup ke standardním ovládacím prvkům operačního systému MS Windows (okno, tlačítko, menu, editační prvek atd.) Aplikace psané pomocí Windows Forms jsou událostmi řízené 23/05/2018

Hierarchie tříd Object 1 2 3 4 MarshalByRefObject ListControl Component ComboBox Control ListBox ScrollableControl PictureBox ContainerControl ScrollBar Form StatusBar ButtonBase ToolBar Button Menu CheckBox ContextMenu RadioButton MainMenu Label MenuItem TextBoxBase Graphics TextBox Application 1 2 3 4 MessageBox 23/05/2018

Třída Application (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Poskytuje metody, vlastnosti a události umož-ňující řídit běh aplikace Všechny členy třídy Application jsou sta-tické Poznámka: třída Application je definována s modifikáto-rem sealed  není možné definovat třídu, která by byla jejím potomkem 23/05/2018

Třída Application (2) Vlastnosti: ExecutablePath: OpenForms: vrací název souboru (včetně cesty), který spustil ap-likaci OpenForms: vrací kolekci otevřených formulářů, které aplikace vlastní StartupPath: vrací cestu k souboru, který spustil aplikaci (bez jmé-na souboru) 23/05/2018

Třída Application (3) Metody: Restart: Run: ukončí aplikaci a provede její opětovné spuštění Run: zahájí standardní cyklus očekávající příchod zprávy (události) je-li jejím parametrem formulář (okno), pak se pro-vede jeho zobrazení a metoda Run nevrátí řízení, do-kud daný formulář není uzavřen typicky používána pro zobrazení hlavního okna apli-kace 23/05/2018

Třída Control (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Základní třída pro ovládací prvky systému MS Windows (komponenty s vizuální repre-zentací), např.: formuláře (okna) tlačítka editační pole rolovací lišty Implementuje základní podporu pro odpoví-dající objekty 23/05/2018

Třída Control (2) Vlastnosti: BackColor: BackgroundImage: ClientSize: udává barvu pozadí ovládacího prvku BackgroundImage: specifikuje obrázek zobrazený na pozadí ovládacího prvku (*.gif, *.jpg, *.bmp, *.wmf, *.png) ClientSize: udává velikost (výšku a šířku) klientské části ovláda-cího prvku ContextMenuStrip: určuje kontextové menu zobrazené když uživatel stiskne pravé tlačítko myši 23/05/2018

Třída Control (3) Cursor: Enabled: Focused: Font: ForeColor: Handle: určuje kurzor myši, který bude nad ovládacím prv-kem použitý Enabled: udává, zda je ovládací prvek aktivní nebo nikoliv (grayed) Focused: zjišťuje, zda má ovládací prvek vstupní zaměření (focus) Font: specifikuje font textu použitého v ovládacím prvku ForeColor: určuje barvu popředí ovládacího prvku (např. u tla-čítka se jedná o barvu textu) Handle: vrací popisovač (handle) daného ovládacího prvku 23/05/2018

Třída Control (4) Height: Left: Location: Name: Size: TabIndex: výška ovládacího prvku Left: x-ová souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku Location: souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku Name: jedinečné jméno ovládacího prvku Size: výška a šířka ovládacího prvku TabIndex: určuje pořadí komponenty, ve kterém při stisku klá-vesy TAB získává vstupní zaměření (focus) 23/05/2018

Třída Control (5) Metody: TabStop: Text: Top: Visible: Width: Focus: určuje, zda uživatel může ovládací prvek vybrat po-mocí klávesy TAB Text: specifikuje text (titulek) ovládacího prvku Top: y-ová souřadnice levého horního rohu ovládacího prvku Visible: udává, zda je (není) ovládací prvek viditelný Width: šířka ovládacího prvku Metody: Focus: nastavuje ovládacímu prvku vstupní zaměření (focus) 23/05/2018

Třída Control (6) Hide: Invalidate: Refresh: Show: skryje ovládací prvek ekvivalentní nastavení vlastnosti Visible na hod-notu false Invalidate: dává požadavek na překreslení ovládacího prvku Refresh: vynucuje překreslení ovládacího prvku (ekvivalentní vyvolání metod Invalidate + Update) Show: učiní ovládací prvek viditelný ekvivalentní nastavení vlastnosti Visible na hod-notu true 23/05/2018

Třída Control (7) Události: Update: Click: DoubleClick: Enter: provede překreslení ovládacího prvku (pouze pokud byl předtím dán požadavek pomocí Invalidate) Události: Click: dojde k ní při klepnutí primárním (levým) tlačítkem na ovládací prvek DoubleClick: dojde k ní při double-clicku primárním (levým) tla-čítkem myši na ovládací prvek Enter: dojde k ní v době, kdy je ovládací prvek aktivován 23/05/2018

Třída Control (8) KeyPress: Leave: MouseDown: dojde k ní při stisku klávesy a je poslána ovládacímu prvku mající vstupní zaměření (focus) je vyvolána pouze v případě, že se jedná o klávesu reprezentující znak pro klávesy, které nereprezentují znak je zapotřebí provést obsluhu události KeyDown, popř. KeyUp Leave: nastává v okamžiku, kdy vstupní zaměření opouští ovládací prvek MouseDown: dojde k ní když kurzor myši je nad ovládacím prv-kem a je proveden stisk některého tlačítka myši 23/05/2018

Třída Control (9) MouseMove: MouseUp: Paint: Resize: TextChanged: dojde k ní při pohnutí myší nad ovládacím prvkem MouseUp: dojde k ní když kurzor myši je nad ovládacím prvkem a je provedeno uvolnění stisknutého tlačítka myši Paint: dojde k ní v době, kdy je ovládací prvek překreslo-ván Resize: nastává v okamžiku, kdy se u ovládacího prvku mění jeho velikost TextChanged: dojde k ní při změně textu ovládacího prvku 23/05/2018

Třída Form (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Reprezentuje standardní okna (formuláře) aplikace Třída Form může být využita pro vytvoření a správu např.: hlavního okna aplikace dialogových oken oken pro aplikace MDI (Multiple Document Interface) 23/05/2018

Třída Form (2) Vlastnosti: AcceptButton: ActiveControl: ActiveForm: specifikuje tlačítko v okně, které je stisknuto v okam-žiku, kdy uživatel stiskne klávesu Enter ActiveControl: nastavuje (zjišťuje), který ovládací prvek v okně bude mít (má) vstupní zaměření (focus) zděděno od třídy ContainerControl ActiveForm: vrací aktuální (aktivní) formulář aplikace ActiveMdiChild: vrací aktuální (aktivní) formulář v aplikaci MDI 23/05/2018

Třída Form (3) CancelButton: ControlBox: FormBorderStyle: HelpButton: specifikuje tlačítko v okně, které je stisknuto v okam-žiku, kdy uživatel stiskne klávesu Esc ControlBox: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobra-zená ikona se systémovým menu FormBorderStyle: udává vzhled a chování okraje okna (např. Sizable FixedSingle, Fixed3D, FixedDialog) HelpButton: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobra-zeno tlačítko pro nápovědu Icon: specifikuje ikonu formuláře (okna) – *.ico 23/05/2018

Třída Form (4) KeyPreview: MainMenuStrip: MaximizeBox: MinimizeBox: určuje, zda má formulář přijímat stisknuté klávesy dříve než ovládací prvek mající vstupní zaměření (focus) MainMenuStrip: specifikuje hlavní menu formuláře (okna) MaximizeBox: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobrazeno tlačítko pro maximalizaci MinimizeBox: specifikuje, zda-li má být v titulním proužku zobrazeno tlačítko pro minimalizaci StartPosition: určuje počáteční pozici okna (např. CenterScreen, Manual, WindowsDefaultLocation) 23/05/2018

Třída Form (5) Metody: WindowState: Activate: Close: LayoutMdi: udává stav okna (Normal, Minimized, Maximized) Metody: Activate: aktivuje okno (předává mu vstupní zaměření) Close: provede uzavření okna LayoutMdi: uspořádá dceřiná okna aplikace MDI (Cascade, TileHorizontal, TileVertical, ArrangeIcons) ShowDialog: zobrazí okno jako modální dialogové okno 23/05/2018

Třída Form (6) Události: Activated: Deactivate: FormClose: vzniká v době, kdy se formulář (okno) stává aktivním Deactivate: vzniká při deaktivaci okna (ztrátě vstupního zaměření) FormClose: nastává poté, kdy je formulář (okno) uzavřen FormClosing: nastává v okamžiku, kdy se formulář (okno) uzavírá Load: nastává před prvním zobrazením okna Shown: nastane, když je okno poprvé zobrazeno 23/05/2018

Třída MessageBox (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Zobrazuje okno, které může obsahovat: text tlačítka symboly (ikony) Pro zobrazení MessageBoxu se používá me-toda Show, která: je definovaná 21 různými způsoby (overloading) vrací hodnotu typu DialogResult vyjadřující, kterým tlačítkem byl MessageBox ukončen 23/05/2018

Třída MessageBox (2) Tlačítka jsou typu MessageBoxButtons, který definuje konstanty vyjadřující jaká tlačítka budou zobrazena (OK, OKCancel, AbortRetryIgnore, YesNoCancel, YesNo, RetryCancel) Ikony jsou typu MessageBoxIcon, který definuje následující konstanty: None, Hand, Question, Exclamation, Asterisk, Stop, Error, Warning, Information 23/05/2018

Třída Button Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Reprezentuje tlačítko Vlastnosti: DialogResult: určuje, zda (a jak) tlačítko uzavírá svůj modální rodi-čovský formulář hodnota DialogResult je vrácena metodou ShowDialog Metody: PerformClick: simuluje uživatelský stisk tlačítka 23/05/2018

Třída Label Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Ovládací prvek dovolující zobrazit textovou informaci Vlastnosti: Text: specifikuje zobrazený text Poznámka: je-li zapotřebí zobrazit číselný údaj, pak je nez-bytné jej nejprve převést na řetězec (pomocí metody ToString nebo třídy Convert) 23/05/2018

Třída TextBox (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Ovládací prvek dovolující zobrazit a zadat textovou informaci Vlastnosti: CharCase: specifikuje, zda-li zadaná informace bude automatic-ky konvertována na velká (malá) písmena nebo nikoliv Lines: udává řádky textu v TextBoxu používané zejména u víceřádkových TextBoxů 23/05/2018

Třída TextBox (2) MaxLength: Multiline: PasswordChar: ReadOnly: maximální počet znaků, které lze zadat (0 značí bez omezení) Multiline: určuje, zda-li do TextBoxu může být zadáno více řádků PasswordChar: maskovací znak, který se bude zobrazovat místo za-dávaných znaků ReadOnly: značí TextBox určený pouze ke čtení SelectionLength: počet znaků v zaznačeném textu 23/05/2018

Třída TextBox (3) SelectionStart: SelectedText: Text: TextAlign: počáteční pozice aktuálně zaznačeného textu SelectedText: specifikuje aktuálně zaznačený text Text: udává zadaný (zobrazovaný) text číselné informace je nutné převádět na (z) řetězce(ů) TextAlign: specifikuje zarovnání zadávaného (zobrazeného) textu TextLength: délka celého textu 23/05/2018

Třída TextBox (4) Metody: Clear: Copy: Cut: Paste: Undo: smaže zobrazený (zadaný) text Copy: zkopíruje zaznačený text do schránky (Clipboardu) Cut: zkopíruje zaznačený text do schránky (Clipboardu) a následně jej v TextBoxu smaže Paste: vloží text z Clipboardu do prvku TextBox (náhra-dou za zaznačenou část) Undo: vrátí nazpět poslední provedenou operaci 23/05/2018

Třída CheckBox (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Umožňuje uživateli zvolit (nezvolit) určitou volbu Vlastnosti: Appearance: specifikuje vzhled Check Boxu: Normal: typický vzhled Check Boxu (se symbolem ) Button: vzhled tlačítka, které je trvale stisknuté (nestisknuté) Checked: určuje, jestli Check Box byl (nebyl) zvolen 23/05/2018

Třída CheckBox (2) Události: CheckState: CheckedChanged: specifikuje stav (třístavového) Check Boxu: zvolený nezvolený zvolený, ale šedivý (grayed) Události: CheckedChanged: nastává při změně vlastnosti Checked CheckStateChanged: dochází k ní při změně vlastnosti CheckState 23/05/2018

Třída RadioButton (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Umožňuje uživateli vybrat z několika možnos-tí právě jednu Prvky Radio Button bývají většinou spojeny do logických skupin, v rámci kterých se pro-vádí výlučná volba Skupiny mohou být tvořeny pomocí tříd (kon-tejnerů): GroupBox Panel 23/05/2018

Třída RadioButton (2) Vlastnosti: Události: Checked: CheckedChanged: udává, zda-li Radio Button je (není) zvolen Události: CheckedChanged: nastává při změně vlastnosti Checked vrací informaci, jestli Radio Button byl (nebyl) zvolen 23/05/2018

Třída ListBox (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Představuje ovládací prvek pro zobrazování seznamu položek Zobrazené položky mohou být následně vybrány (zvoleny) Vlastnosti: Items: kolekce popisující jednotlivé položky ListBoxu 23/05/2018

Třída ListBox (2) SelectedIndex: SelectedItem: SelectedItems: obsahuje pořadové číslo zvolné položky (číslování je provedeno od 0) SelectedItem: obsahuje zvolenou položku (typu object) SelectedItems: specifikuje kolekci zvolených položek SelectionMode: určuje způsob, kterým jsou vybírány položky (None, One, MultiSimple, MultiExtended) Sorted: určuje, zda-li položky mají být abecedně seřazeny 23/05/2018

Třída ListBox (3) Metody: ClearSelected: FindString: FindStringExact: zruší vybrání položek FindString: najde první položku, jejíž text začíná zadaným řetěz-cem FindStringExact: najde první položku, jejíž text se rovná zadanému ře-tězci GetSelected: zjišťuje, zda položka se zadaným indexem je zvolena 23/05/2018

Třída ListBox (4) Událost: SelectedIndexChanged: nastává v okamžiku, kdy dojde ke změně vlastnosti SelectedIndex Přidání (odebrání, vsunutí) položky do (z) ListBoxu znamená manipulaci s vlastností Items (kolekce): Add: metoda, která přidá novou položku Clear: metoda, která vymaže všechny položky 23/05/2018

Třída ListBox (5) Count: vlastnost udávající počet položek Insert: metoda, která vsune položku na danou pozici (index) Remove: metoda, která odstraní zadanou položku RemoveAt: metoda, která odstraní položku s daným indexem Procházení jednotlivých položek kolekce lze realizovat pomocí příkazu foreach 23/05/2018

Třída ListBox (6) Příklad: postupné zpracování všech zvolených polo-žek v ovládacím prvku ListBox foreach (string nazev in lsbSeznam.SelectedItems) { zpracování položky v proměnné nazev } 23/05/2018

Třída ComboBox (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Kombinace Text Boxu a List Boxu Obsahuje podobné vlastnosti jako třídy TextBox a ListBox: DroppedDown: udává, jestli je roletový seznam momentálně zobrazen DropDownStyle: určuje styl Combo Boxu: Simple: textová část může být editována roletový seznam je stále viditelný 23/05/2018

Třída ComboBox (2) Items: MaxDropDownItems: textová část může být editována pro zobrazení roletového seznamu je zapotřebí stisknout tlačítko se šipkou DropDownList: textová část nemůže být editována Items: kolekce popisující jednotlivé položky Combo Boxu poskytuje přístup k položkám roletového seznamu MaxDropDownItems: maximální počet položek v roletovém seznamu je-li počet položek větší, je zobrazena rolovací lišta 23/05/2018

Třída ComboBox (3) MaxLength: SelectedIndex: SelectedItem: maximální počet znaků, které lze zadat do editační části SelectedIndex: specifikuje index zvolené položky ze seznamu položky jsou indexovány od hodnoty 0 SelectedItem: udává zvolenou položku ze seznamu SelectedText: zaznačený text v editační části Sorted: specifikuje, zda-li mají být řetězce v roletové části abecedně seřazené 23/05/2018

Třída ComboBox (4) Metody: Události: FindString: FindStringExact: najde první položku, jejíž text začíná zadaným řetězcem FindStringExact: najde první položku, jejíž text se rovná zadanému řetězci Události: DropDown: vzniká v okamžiku, kdy uživatel otevře roletovou část SelectedIndexChanged: nastává v okamžiku, kdy dojde ke změně vlastnosti SelectedIndex 23/05/2018

Třídy HScrollBar a VScrollBar (1) Definovány ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Reprezentují horizontální a vertikální rolova-cí lišty Vlastnosti: Dock: specifikuje umístění rolovací lišty LargeChange: udává změnu, o kterou se má ScrollBar posunout, jestliže uživatel stiskne tlačítko myši na liště 23/05/2018

Třídy HScrollBar a VScrollBar (2) Maximum, Minimum: specifikují minimální a maximální pozici ScrollBaru SmallChange: udává změnu, o kterou se má ScrollBar posunout, jestliže uživatel stiskne tlačítko myši na tlačítku (ScrollBaru) se šipkou Value: udává aktuální pozici ScrollBaru Událost: Scroll: vzniká v okamžiku, kdy uživatel provádí rolování po-mocí myši nebo klávesnice 23/05/2018