VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.10 Anotace: Prezentace je zaměřena na grafické znázorňování souvětí. Vysvětluje rozdíly mezi větou hlavní a vedlejší a uvádí postup.
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_3A05Čj9_Věty vedlejší
VEDLEJŠÍ VĚTY.
Podstatná jména Pád podstatných jmen. Podstatná jména Pád podstatných jmen.
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Věty vedlejší podmětné a předmětné
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.20 Anotace: Prezentace obsahuje tabulku s přehledem druhů vedlejších vět. V závěru je cvičení, na kterém si žáci mohou ověřit.
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VY_32_INOVACE_03-37 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura Tematický okruh: Skladba Téma:
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Rozvíjející větné členy - opakování -
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Skladba souvětí.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0119 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Druhy vedlejších vět 2 Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
ANOTACE Materiál je určen pro žáky 3. a 4. ročníku. Patří do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Žáci procvičují pádové otázky a doplňují.
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.16_treti_ctvrtletni_pisemna_prace.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ.6.A.14_pridavna_jmena Název:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Jazyk a jazyková komunikace
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
AUTOR: Mgr. Marta Severová
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09-10 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT VEDLEJŠÍCH Název: URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT VEDLEJŠÍCH Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/21.1693 Název projektu: PRIMA ŠKOLA Anotace: Materiál je určen pro žáky 7. ročníku, slouží k zopakování učiva probraného Datum: 12.12. 2011 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk)

DRUHY VĚT VEDLEJŠÍCH PODMĚTNÁ Říká se, že teď žije někde v Africe. ?: Kdo co se říká? Jaká věc se říká? O: Že teď žije někde v Africe. PŘEDMĚTNÁ Je úplně lhostejný k tomu, co se stalo. ?: Ke komu čemu je úplně lhostejný? K jaké věci je úplně lhostejný? O: K tomu, co se stalo.

PŘÍVLASTKOVÁ Líbily se mu domy, které měly plastová okna PŘÍVLASTKOVÁ Líbily se mu domy, které měly plastová okna. ?: Jaké domy se mu líbily? O: Ty, které měly plastová okna. DOPLŇKOVÁ Viděli jsme srnky, jak se pasou na poli. ?: Jak jsme viděli srnky? O: Srnky, jak se pasou na poli. O: Viděli jsme, jak se pasou na poli. - rozvíjí sloveso a zároveň i podstatné jméno

PŘÍSLOVEČNÉ MÍSTNÍ Chci bydlet tam, kde lišky dávají dobrou noc. ?: Kde chci bydlet? O: Tam, kde lišky dávají dobrou noc. ČASOVÁ K babičce pojedeme, až maminka upeče. ?: Kdy pojedeme k babičce? O: Až maminka upeče. ZPŮSOBOVÁ Pracoval jsem tak rychle, jak jen to bylo možné. ?: Jak rychle jsem pracoval? O: Jak jen to bylo možné.

MĚROVÁ Loudal se po chodníku, jen co noha nohu mine. ?: Do jaké míry se loudal po chodníku? O: Jen co noha nohu mine. PODMÍNKOVÁ Bude-li padat sníh, pojedeme lyžovat. ?: Za jaké podmínky pojedeme lyžovat. O: Bude-li padat sníh. PŘÍČINNÁ / DŮVODOVÁ Nepůjdeš ven, protože jsi zlobil. ?: Proč nepůjdeš ven? O: Protože jsi zlobil.

ÚČELOVÁ Musím zahánět psy, aby nehonili sousedovu kočku. ?: Za jakým účelem musím zahánět psy? O: Aby nehonili sousedovu kočku. PŘÍPUSTKOVÁ I když se tvářila vesele, bylo jí hodně smutno. ?: I přes co jí bylo hodně smutno? O: I když se tvářila vesele.

SHRNUTÍ Určíme věty hlavní a vedlejší. Vedlejší poznáme podle spojovacího výrazu (spojky, vztažná zájmena a příslovce). Zeptáme se příslušnou otázkou, kterou dosadíme k větě hlavní. Odpovídáme si větou vedlejší. Pokud je to významově v pořádku, můžeme určit druh věty vedlejší. Pokud vše není významově v pořádku, zkoušíme dosadit jinou otázku.

Urči druhy vět vedlejších Medvěd, o němž starý lovec vyprávěl, spal v doupěti obvyklým zimním spánkem. 1VHA, 1VV přívlastková, 1VHB

2) Přestože jsem uměla slovesa dobře, v písemce jsem je zkazila 2) Přestože jsem uměla slovesa dobře, v písemce jsem je zkazila. 1VV příslovečná přípustková, 2VH 3) Když budeš hodná, dostaneš zmrzlinu. 1VV příslovečná podmínková, 2VH

4) Koupila jsem si dům, abych měla kde bydlet 4) Koupila jsem si dům, abych měla kde bydlet. 1VH, 2VV příslovečná účelová 5) Pes utíkal tak rychle, co mu nohy stačily. 1VH, 2VV příslovečná měrová

6) Vypráví se, že se tam zjevuje strašidlo 6) Vypráví se, že se tam zjevuje strašidlo. 1VH, 2VV podmětná 7) Víte, jak se to stalo? 1VH, 2VV předmětná

POUŽITÉ ZDROJE Hošnová, E. a kol. Český jazyk pro ZŠ 7 . Praha: SPN, 2008. ISBN 978-80-7235-391-0. Str. 93 - 128.

METODIKA S žáky nejprve zopakujeme základy určování druhů vět vedlejších. Potom vyřešíme zadané úlohy. Pak pracujeme s cvičeními, která jsou v učebnici a v pracovním sešitu. Žákům zadáme samostatný úkol na procvičení učiva, který společně vyhodnotíme.