NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Advertisements

Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Potravní vazby rostlin a živočichů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Název školy Základní škola a mateřská škola Drnholec, okres Břeclav, příspěvková organizace Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony.
VZTAHY ORGANISMŮ.
Autor: Mgr. Hana Krajčová
Opakování učiva pro žáky 6. tříd
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR6_10
Populace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
ZKOUŠÍM, BÁDÁM, VYRÁBÍM SAVCI ZŠ a MŠ Olšovec, přísp. org.
Vztahy mezi organismy.
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Co jsme již poznali.
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Lumír.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina 548,788 05,IČ: Název projektu: Škola hrou Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Živočichové – stavba těla, potravní vazby a druhy
Přírodní vědy DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Třídění přírodnin.
Potravní vazby Člověk a jeho svět (Přírodověda pro 4. ročník) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Název školy: Speciální základní škola Louny, Poděbradova 640,
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Přírodopis DUM 11 Vztahy ve společenstvu organismů
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ROSTLINY, ŽIVOČICHOVÉ OPAKOVÁNÍ
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
VY-52-INOVACE-67_Vodní ekosystém - učební text
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.2623 AUTOR: Mgr. Lumír Novák NÁZEV: VY_52_Inovace_Přírodopis_1 ČÍSLO DUM: 6 TÉMA: Potravní vztahy organizmů ROČNÍK: 6. OBDOBÍ REALIZACE: 11/2012

Anotace žáci se se známí s potravními vztahy oganismů žáci si objasní pojmy: ekosystém, potravní řetězec, potravní pyramida, producent, konzument, rozkladač Žáci si objasní zvláštní potravní vztahy: symbióza, parazitizmus žáci nejprve shlédnou prezentaci, následně odpoví na otázky

Potravní vztahy organizmů EKOSYSTÉM Soubor:Male lion on savanna.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 3.1.2007 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekosyst%C3%A9m Ekosystém = živá + neživá příroda

dělení ekosystémů Přírodní ekosystémy vytvořila „příroda“ Soubor:Rikugien3.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 11.11.2006 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Zahrada Soubor:Padle kmeny prales polom.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 14.4.2007 [cit. 2012-11-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Prales Přírodní ekosystémy vytvořila „příroda“ bez zásahu člověka poušť, prales, moře Umělé ekosystémy byly vytvořeny člověkem zahrada, sad, pole

Producenti Jsou zelené rostliny, které si fotosyntézou vyrábějí (PRODUKUJÍ) cukry. Soubor:Diversity of plants image version 3.png. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 29.12.2007 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rostlina Soubor:Leaf 1 web.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 27.11.2004 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Fotosynt%C3%A9za Soubor:Leaf 1 web.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 27.11.2004 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Fotosynt%C3%A9za

Konzumenti Jsou živočichové. Látky potřebné k životu si neumějí vyrobit, proto je KONZUMUJÍ: býložravci – živí se rostlinami (kráva, jelen, zajíc) masožravci (predátoři) – živí se masem (lev, tygr) všežravci – živí se rostlinnou i živočišnou potravou (prase, člověk, bažant) Soubor:Feldhase.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 13.8.2005 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Zaj%C3%ADc Soubor:Lion waiting in Namibia.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 4.5.2006 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Lev Soubor:Dzik w Rezerwacie Pokazowym Żubrów w Białowieży 04.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 8.5.2007 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Prase

Potravní řetězec Znázorňuje předávání živin mezi producenty, konzumenty a rozkladači. Soubor:Carpet Grass.JPG. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 23.2.2012 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A1va Soubor:Apodemus flavicollis (Ratiborice).jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 12.8.2012 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/My%C5%A1ice_lesn%C3%AD Soubor:Buteo buteo 1 (Lukasz Lukasik).jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 27.5.2006 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/K%C3%A1n%C4%9B_lesn%C3%AD tráva myšice lesní káně lesní

Konzumenti – masožravci, všežravci Potravní pyramida Znázorňuje početní vztahy mezi jedinci v potravních řetězcích. Konzumenti – masožravci, všežravci KONZUMENTI ROZKLADAČI – baktérie, houby, žížaly Konzumenti - býložravci Rostliny PRODUCENTI

Zvláštní potravní vztah - parazitizmus Organizmus – parazit žije na úkor svého hostitele. Vnější parazité: klíště, komár, veš Vnitřní parazité: tasemnice Soubor:CulexPipiens.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 28.7.2008 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kom%C3%A1r_pisklav%C3%BD Soubor:Cow with calf.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 2.9.2005 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tur_dom%C3%A1c%C3%AD PARAZIT HOSTITEL

symbióza Vzájemně výhodné soužití organizmů. Například soužití klauna očkatého se sasankou velkolepou. Sasanka chrání rybu svými chapadly. Ryba svým pohybem víří vodu a tím sasance přináší potravu. Soubor:Common clownfish.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 1.3.2007 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Symbi%C3%B3za

Otázky Co je to ekosystém? Propojení živé a neživé přírody. Jak dělíme ekosystémy? Přirozené a umělé ekosystémy. Jak se nazývají všechny zelené rostliny z hlediska příjmu látek? Producenti. Jak dělíme konzumenty? Býložravci, masožravci, všežravci. Co vyjadřuje předávání živin mezi producenty, konzumenty a rozkladači? Potravní řetězec. Jak se nazývá organizmus, který žije na úkor svéhohostitele? Uveď příklad. Parazit. Komár pisklavý. Jak se nazývá oboustranně výhodné soužití dvou organizmů? Symbióza.

Použité zdroje: Soubor:Male lion on savanna.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 3.1.2007 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Ekosyst%C3%A9m Soubor:Padle kmeny prales polom.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 14.4.2007 [cit. 2012-11-05]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Prales Soubor:Rikugien3.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 11.11.2006 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Zahrada Soubor:Diversity of plants image version 3.png. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 29.12.2007 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Rostlina Soubor:Leaf 1 web.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 27.11.2004 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Fotosynt%C3%A9za Soubor:Leaf 1 web.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 27.11.2004 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Fotosynt%C3%A9za Soubor:Feldhase.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 13.8.2005 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Zaj%C3%ADc Soubor:Lion waiting in Namibia.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 4.5.2006 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Lev Soubor:Dzik w Rezerwacie Pokazowym Żubrów w Białowieży 04.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 8.5.2007 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Prase Soubor:CulexPipiens.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 28.7.2008 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Kom%C3%A1r_pisklav%C3%BD Soubor:Cow with calf.jpg. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 2.9.2005 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Tur_dom%C3%A1c%C3%AD Soubor:Common clownfish.jpg Skočit na: Navigace, Hledání. Wikipedia.org, Otevřená encyklopedie [online]. 1.3.2007 [cit. 2012-11-03]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Symbi%C3%B3za