Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_S2_15.
Advertisements

Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
Jsou venkovské školy horší než městské?
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Ucelené řešení pro řízení lidských zdrojů, ekonomiky a logistiky
Plánování ve školní tělesné výchově
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Biologie - pokyny ke zkoušce
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Popis výukového materiálu Název: PowerPoint
Algoritmizace - opakování
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Název vzdělávacího materiálu
Inf Tabulkový procesor - formátování
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
MINIMATURITY
Digitální učební materiál
Aplikace práva orgány veřejné moci; uvážení při aplikaci práva
Teplota – souhrnná cvičení II.
JEDNO SLOVO PRO VÍC VĚCÍ
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Autor: Mgr. Kateřina Nekvindová
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
AUTOR: Kateřina Křížová
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Živá příroda – vývoj Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vítáme vás! Školní rok [Roky].
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
Jak na články? Regionální konference 2009 Jan Šperl
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_05_Osvícenství
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Transkript prezentace:

Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek Mgr. Kateřina Lojdová lojdova@ped.muni.cz

Význam kladení otázek v pedagogické komunikaci učitelské otázky jsou považovány za klíčový prvek procesu učení, a to nejen ve školní třídě. podle Postmana (1979) je veškeré naše poznání výsledkem tázání, a proto je možné říci, že kladení otázek učitelem je jedním z nejdůležitějších intelektuálních nástrojů

Typologie otázek otevřené (založené na obsahové volnosti odpovědi). Na otevřenou otázku neexistuje jen jedna správná odpověď, která by byla dopředu dána. V běžné komunikaci nalezneme větší množství otázek otevřených než uzavřených, zatímco ve výukové komunikaci je tomu naopak. uzavřené (založené většinou na výběru z nabídnutých možností odpovědi či jednoznačné odpovědi) zjišťující (ano – ne, vlévá se…) doplňující (Kdy se narodil…? Kam se vlévá…?)

Bloomova taxonomie systémem vyhodnocení kognitivní náročnosti otázky je taxonomický systém Benjamina Blooma, který odlišuje tyto kognitivní procesy: (1) zapamatovat; (2) porozumět; (3) aplikovat; (4) analyzovat; (5) hodnotit; (6) tvořit

Otázky nižší a vyšší kognitivní náročnosti otázky nižší kognitivní náročnosti jsou zaměřeny na doslovné vybavení si faktu, který byl již aspoň jednou v nějaké podobě učitelem prezentován. Tento typ otázek koresponduje s úrovní „zapamatování“ (případně „porozumění“) dle Bloomovy taxonomie otázky vyšší kognitivní náročnosti splňují dvě podmínky: 1. dle Bloomovy taxonomické tabulky se vztahují na zbylé kognitivní procesy 2. odpověď na takovou otázku nesmí být přímo dostupná z učebnice či jiného materiálu, který mají žáci k dispozici.

Kategorizovat není vždy snadné O jaký typ otázky se jedná? „Zhodnoťte dopad vlády Marie Terezie pro české země…“ A) žák může vytvořit odpověď na základě svých znalostí (vyšší kognitivní proces), B) žák si může vybavit odpověď na tuto otázku z minulé hodiny (nižší kognitivní proces).

Cvičení: U: Aktivní volební právo je od osmnácti let, to znamená, že od osmnácti let můžete, jestli chcete, jít volit. Na kom to záleží? Ž Monika: Na sobě. U: Máte jít volit, nebo ne? Ž Monika: Jak chcem. Ž Pavel: (ve stejnou chvíli jako Monika) Měli bysme. U: Proč? (na Pavla) Proč jo a proč ne? (na třídu) (šum ve třídě) Ž Pavel: Jo, tak já nevím… U: Tak říkáš jo, tak třeba nějaký důvod, proč jo? (na Pavla) Ž Pavel: Tak já nevím… protože vyjadřujeme, jako že s kterou stranou sympatizujeme.

Jsou otázky vyšší kognitivní náročnosti „lepší“? Kritikové školního vzdělávání dlouhodobě tvrdí, že učitelé vedou žáky pouze k memorování a osvojení si faktů, ovšem bez důrazu na vyšší kognitivní procesy myšlení, jako je aplikace, syntéza či hodnocení. Základní chybou takové kritiky je nejenom její snaha po kopírování módních vlivů, ale někdy i absence empirického důkazu, o který by mohl být opřen tak´závažný hodnotový soud.

Otázky k lekci: Formulujte: 1. Uzavřenou otázku nižší kognitivní náročnosti. 2. Uzavřenou otázku vyšší kognitivní náročnosti. 3. Otevřenou otázku nižší kognitivní náročnosti. 4. Otevřenou otázku vyšší kognitivní náročnosti. Odpovědi porovnejte s textem: Funkce učitelských otázek ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy (Roman Švaříček): Dostupný z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia- paedagogica/article/view/121