Obvody a obsahy rovinných obrazců 3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Finanční matematika 5. (finanční gramotnost) Složené úrokování zkráceně.
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Malé početní hrátky 1. Matematika pro učební stavební obory 1. Autor : RNDr. Zdeněk Bláha.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Předmět:MATEMATIKA Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Dagmar Válková Anotace:Prezentace slouží jako pomůcka k seznámení se s učivem Pythagorova.
Užití goniometrických funkcí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Desetinná čísla v geometrii - obvod geometrických útvarů
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Holečková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  Provozuje.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Matematika Koule.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_17_M9_Hanak TÉMA: Koule OBSAH: Povrch
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_11_M6_Hanak TÉMA: Trojúhelník
OBSAHY ROVINNÝCH ÚTVARŮ
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Poměr v základním tvaru.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
MATEMATIKA Poměr, úměra.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_02_M8_Hanak TÉMA: Pythagorova věta
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Procenta v „autařské“ praxi
Přímá tělesa v úlohách z praxe
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_12_M9_Hanak TÉMA: Jehlan OBSAH: Objem
Informační a komunikační technologie
AUTOR: Mgr. Lenka Štěrbová
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Kontrolní test znalostí
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Poměr v základním tvaru.
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Obvody a obsahy obrazců
Úhly v kružnici Středový a obvodový úhel (vztah mezi nimi)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
OBVOD A OBSAH SLOŽITĚJŠÍCH OBRAZCŮ
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Transkript prezentace:

Obvody a obsahy rovinných obrazců 3. Matematika pro stavební obory 14. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha

P R O C E N T A

Anotace Metodický pokyn Materiál je určen pro druhý ročník učebních stavebních oborů předmětu MATEMATIKA. V dalším ročníku může být využit v rámci procvičení. Výuku inovuje použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými příklady s obrázky podporující výklad učitele. Snaží se povzbudit zájem učňů o matematiku. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší atraktivnost výuky. Vložené úlohy mohou žáci řešit samostatně ve svých sešitech nebo na interaktivní tabuli s možností následné kontroly. Zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Dnes budeme pokračovat s výpočty obvodu a obsahu rovinných útvarů ! Budeme se ale věnovat složitějším útvarům. Jak vůbec postupovat při výpočtu obvodu, ale především obsahu plochy, když se nejedná o některý základní útvar, který známe?

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Má někdo nějaký nápad, jak by se tyto situace mohly řešit?

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Situaci řešíme tak, že se snažíme daný obrazec rozdělit na části jednoduššího tvaru, u nichž známe (popřípadě můžeme dopočítat) rozměry tak, aby jejich plocha šla spočítat a tyto hodnoty sečteme. Druhou možností je „doplnit“ obrazec na větší, ale tvarově jednodušší a pak od celkové spočítané plochy odečítat obsah „přebytků. Obě metody lze samozřejmě i kombinovat.

Nejlépe bude ukázat si to na několika úlohách… Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Nejlépe bude ukázat si to na několika úlohách…

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Vnitřek běžeckého oválu sportovního stadionu má být „zatrávněn“ (viz obrázek). O jak velkou plochu se jedná a jak dlouhý je její obvod (= vnitřek běžecké dráhy)? Řešení

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Plochu lze snadno rozdělit na obdélník a dva polokruhy, které spolu tvoří celý kruh. Sobd. = 105 . 60 = 6 300 m2 , Skruh = π.302 = 2 827 m2 S = 6 300 + 2 827 = 9 127 m2 Obvod oválu : o = 2.105 + 2.π.30 = 398,5 m Velikost plochy je 2 827 m2 a její obvod 398,5 m.

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Určete rozlohu parcely (rozměry v m) a spočtěte délku pletiva potřebnou k jejímu oplocení. Řešení

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Jak vidno, obrazec lze doplnit třemi pravoúhlými trojúhelníky na obdélník o stranách 27x18 m…

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Sobd.= 27 . 18 = 486 m2 S1 = ½ . 27 . 7,5 = 101,25 m2 S2 = ½ . 12 . 18 = 108 m2 S3 = ½ . 1,5 . 15 = 11,25 m2 S = 486 – 101,25 – 108 – 11,25 = 265,5 m2 Rozloha parcely je 265,5 m2 = 26,55 aru.

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Pro výpočet délky plotu (obvodu obrazce) sice známe délku pouze jedné strany, délky zbylých tří stran můžeme dopočítat pomocí Pythagorovy věty z jednotlivých pravoúhlých trojúhelníků: 1 : x = ( 𝟐𝟕 𝟐 + 𝟕,𝟓 𝟐 ) = 28 m 2 : y = ( 𝟏𝟐 𝟐 + 𝟏𝟖 𝟐 ) = 22 m 3 : x = ( 𝟏𝟓 𝟐 + 𝟏,𝟓 𝟐 ) = 15 m o = 9 + 28 + 22 + 15 = 74 m Na oplocení bude potřeba 74 m pletiva.

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Spojovací chodba, která má šířku 3m, délku 10 m, výšku rovných bočních stěn 2,5 m a výšku v nejvyšším bodě 4m, je „zastřešena“ půlkruhovou klenbou. Chodbu chceme zevnitř vymalovat (samozřejmě bez podlahy). Jak velká je plocha k vymalování ? Řešení

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Pro snadnější výpočet si plochu k vymalování „natáhneme“ do roviny – dostaneme obdélník, jehož jedna strana bude délka chodby a druhá strana bude součet postranních výšek chodby a délky oblouku (=polovina délky kružnice). Ze zadání odvodíme poloměr kružnice : 1,5 m, pak délka oblouku : o = ½ . 2.π.r = π.r = 4,7 m

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 S = 10 . 9,7 = 97 m2 Nátěrová plocha měří 97 m2.

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Zakreslete si následující náčrt pozemku a za domácí úkol zkuste vypočítat jeho rozlohu. (rozměry jsou v metrech)

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Příště si zkusíme další úlohy z praxe…. Děkuji za pozornost !

Obsahy a obvody rovinných obrazců 3 Použitá literatura : Použité obrázky a znázornění : Kliparty MS Office, autor