Vítejte na marketingu Ing. Michael Doležal

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

2. přednáška.
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Systémové pojetí manažerské práce
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
SWOT Analýza Daniel Vančura.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Prostředí marketingu.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Vybrané metody analýzy
Analýza makro a mikroprostředí
MARKETINGOVÝ MIX.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Analýza vlastního podniku
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
2.Marketingové prostředí
Marketingové prostředí (mikro, makro)
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Cíle přednášky Vymezení trhu z pohledu zákazníků a jejich poptávky
Podnikatelský plán struktura plánu.
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
SPACE ANALÝZA.
Petr Štoček, SPZ, part 11 Strategie prodeje textilního zboží Ing. Petr Štoček LS 2005/ 2006 FT, TM3.
Tržní prostředí.
8. Marketing.
Model strategie marketingového mixu
Vítejte na marketingu.
Principy segmentace vnějšího a vnitřního prostředí podniku
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_02.
Marketingové prostředí Úloha marketingu v podniku.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
EU a analýzy prostředí. PEST ANALÝZA (SLEPTS, STEP, PESTLE…)makroprostředí ZEMĚ EU JAKO CELEK faktory: politické: - vládnoucí strana - oblasti zájmů podpory.
EU a analýzy prostředí. EU = 27 zemí, 500 milionů obyvatel.
Model struktury strategického managementu
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Strategie.
Marketingový plán podniku
Zakladatelský projekt pilařského a dřevozpracujícího provozu
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
SWOT analýza ZDV Krchleby, a. s.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Marketing neziskových organizací
Strategie vyplývající ze SWOT analýzy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Ekonomika malých a středních podniků
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Prostředí.
Vítejte na marketingu.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
EU a analýzy prostředí EU a analýzy prostředí.
EU a analýzy prostředí.
ANAlýza konkurence co je pro nás důležité.
Transkript prezentace:

Vítejte na marketingu Ing. Michael Doležal e-mail:551@mail.muni.cz Obsah prezentace: Charakteristika MKT prostředí Používané analýzy, jejich vysvětlení

Marketingové prostředí Marketingové prostředí společnosti zahrnuje aktéry a síly, které ovlivňují schopnost firmy rozvíjet se a udržovat úspěšné transakce a vztahy se svými cílovými zákazníky. Dělíme jej na mikro a makroprostředí. Mikroprostředí zahrnuje nejbližší účastníky společnosti, kteří ovlivňují její schopnost obsluhovat své trhy. Makroprostředí se skládá z větších společenských sil, které ovlivňují veškeré účastníky v mikroprostředí.

Marketingové prostředí Mikroprostředí zahrnuje nejbližší účastníky společnosti, kteří ovlivňují její schopnost obsluhovat své trhy – je v možnostech firmy jej řídít. Makroprostředí se skládá z vnějších společenských sil, které ovlivňují  mikroprostředí – tj. není v možnostech firmy jej ovlivnit (=ostatní vystaveni obdobným podmínkám taktéž)

Markets

POLITICKO-LEGISLATIVNÍ TECHNOLOGICKÉ DodavateléFirmaMarket. zprostředkovateléZákazníci Veřejnost Konkurenti EKONOMICKÉ DEMOGRAFICKÉ SOCIÁLNĚ-KULTURNÍ PŘÍRODNÍ POLITICKO-LEGISLATIVNÍ

Makroprostředí - demografické Analýza velikosti a tempa růstu populace ve městech, regionech a zemích, věkové a národnostní struktury obyvatelstva, jeho postojů a chování a očekávaných rozvojových trendů. Zkoumá se: Růst celosvětové populace Populační věkový mix Etnické trhy Vzdělanostní skupiny Typy domácností Geografické přesuny populace Přesun z hromadných trhů na mikrotrhy

Demografické údaje ČR

Makroprostředí - ekonomické Výše a struktura příjmů Úspory, dluhy, dostupnost úvěrů Míra inflace, míra nezaměstnanosti Míra zdanění (přímé/nepřímé daně) Směnný kurz

Makroprostředí - technologické Každá nová technologie stimuluje ekonomický růst. Např. rozvoj železniční dopravy vytvářel podmínky pro velké investice až do doby, kdy se začal rozvíjet automobilový průmysl. Rozvoj rozhlasového vysílání byl stimulující pro investice až do doby vzniku televize. Každá nová technologie vytváří významné dlouhodobé důsledky, které nelze vždy dobře předvídat. Antikoncepce zapříčinila vznik menších rodin, větší zaměstnanost žen, větší průměrný příjem rodin. Výsledkem bylo zvýšení výdajů za cestování, za zboží dlouhodobé spotřeby, za luxusní věci.

Makroprostředí - technologické

Makroprostředí – politické a legislativní Zákonná regulace: Firmy versus společnost Firmy versus firmy Firmy versus spotřebitelé Pozor: národní a evropská legislativa (zejména přímá aplikovatelnost nařízení)

Makroprostředí – politické a legislativní Zahrnuje zákony, vládní organizace a nátlakové skupiny. Rozdíly: Norsko zakazuje několik forem podpory prodeje – obchodní známky, soutěže a odměny – jako nečestné nebo nevhodné nástroje propagace. Thajsko vyžaduje, aby distributoři potravin neopomíjeli dodávat na trh levné produkty domácí výroby. V Indii musejí mít distributoři potravin od státu povolení, jestliže chtějí na trh uvést nějaký duplicitní produkt jako je např. nová značka rýže.

Sociálně kulturní prostředí This slide relates to the material on pp. 111-113 and Overhead 45. Nedostatek času Trend: Měnící se role ženy Summary Overview The cultural and social environment affects how and why people live and behave as they do. A key consideration for marketing managers is recognizing that cultures are based upon different assumptions about the way societies should do things. In international settings, it is important to recognize that perfectly acceptable marketing practices in one culture may be extremely offensive in another. The Cultural Environment The changing role of women illustrates the importance of the cultural environment: In the US, the roles of women have changed (and are changing) from a traditional focus as wife and mother to a more independent person with different consumer needs. Key considerations include: Greater Career Opportunities. More women are in the workforce and for longer tenures. Time Poverty. With increased time demands from jobs and careers, women and their families are in the market for new services and goods that save time. Economic Power. Although women still earn considerably less than men (often for the same jobs), their economic power and independence is increasing. More firms are recognizing this fact and designing unique marketing mixes for this target market. Discussion Note: Some Saturn car ads play up this trend by contrasting traditional car salespeople as not taking women seriously while Saturn treats women with the respect that every customer deserves. Karierní možnosti Ekonomická síla 4-11

Přírodní faktory Má smysl uvažovat tehdy, mají-li vztah k činnosti / oblasti podnikání; typický příklad – cestovní ruch Obecně – dostupnost přírodních/nerostných zdrojů

Přírodní versus technologické versus ekonomické prostředí

Analýza SWOT Pozitivní Negativní Interní fakto-ry Strengths Weaknesses Kvalitní produkt Slabé jméno Zákaznická loajalita Špatná distribuce Exter-ní fakto-ry Opportunities Threats Přístup na nové trhy Zvýšení daní Nové technologie Rostoucí ceny vstupů

Analýza SWOT Provedení samotné analýzy Vyhodnocení – kritické oblasti Doporučení / akce Příklad – MKT divadla

SWOT … a co dál Analýza s cílem vyzdvihnout slabé a silné stránky, příležitosti a ohrožení strategicky významné SO strategie – využití (využití silné stránky ve prospěch příležitosti) WO strategie – hledání (překonání slabé stránky využitím příležitosti ST strategie – konfrontace (využití silné stránky k odvrácení ohrožení) WT strategie – vyhýbání (minimalizace slabé stránky a vyhnutí se ohrožení)

Analýza PEST Obdoby STEP, STEEP nebo PESTLE

Případová studie: McDonald´s v Moskvě Otevřeno v 1990 Vyhodnocení situace v Rusku Trénink zaměstnanců Zemědělské suroviny - klima Menu - tradice Bonus: Toalety zdarma & čisté 

STEP Které z vnějších faktorů mají vliv na podnik? Jaké jsou možné účinky těchto faktorů? Které z nich jsou blízké budoucnosti nejdůležitější?

SPACE analýza = strategic position and action evaluation – I. Podniková dimenze Odvětvová dimenze Finanční síla podniku ROI Míra zadlužení Likvidita Požadovaný vs. disponibilní kapitál CF Výstupní bariéry Míra rizika Obrat zásob Využívání úspor z rozsahu a zkušeností Stabilita prostředí Technologické změny Míra inflace Proměnlivost poptávky Cenové rozpětí konkurenčních výrobků Vstupní bariéry Konkurenční tlak Cenová elasticita Tlak ze strany substitutů

SPACE analýza – II. Podniková dimenze Odvětvová dimenze Konkurenční výhoda Podíl na trhu Kvalita výrobku Životní cyklus výrobku Rychlost zavádění nových výrobků Loajalita zákazníků Technologické know-how Vertikální integrace Inovační cyklus Síla odvětví Růstový potenciál Ziskový potenciál Finanční stabilita Využití zdrojů Kapitálová intenzita Složitost vstupu do odvětví Produktivita Vyjednávácí síla výrobců

Mapa SPACE analýza Finanční síla Konzervativní strategie Agresivní strategie Konkurenční výhoda Síla odvětví Obranná strategie Konkurenční strategie Stabilita prostředí

Porterova analýza 5-ti konkurenčních sil (1979)

Porterův model charakteristika na základě sady ekonomických a technických faktorů, které jsou základem konkurenčních sil „součet“ působení pěti základních sil (substituty, dodavatelé, odběratelé, noví konkurenti, konkurenční ring) = ziskový potenciál odvětví při změně sil  přehodnotit situaci

Použité zdroje Armstrong, G., Kotler, P. Marketing http://www.marketingteacher.com/Lessons/lesson_swot.htm http://www.tutor2u.net/business/strategy/SWOT_analysis.htm http://www.marketing-intelligence.co.uk/help/Q&A/question14.htm http://www.businessballs.com/swotanalysisfreetemplate.htm http://www.brs-inc.com/porter.asp