NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, 509 01 Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/21.3750 NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a práce s informacemi ČÍSLO A NÁZEV KLÍČOVÉ AKTIVITY I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti AUTOR Mgr. Dana Kašparová PŘEDMĚT Český jazyk TÉMATICKÝ OKRUH Jazyk a jazyková komunikace NÁZEV DUM Obyčejné věci v české básni ROČNÍK 3. – 5. ČÍSLO MATERIÁLU VY_12_INOVACE_2_34_ČJ DATUM TVORBY 2. 6. 2014 ANOTACE Tento materiál je zařazen do vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, žáci si procvičují porozumění textu, slova protikladná a příbuzná, abecedu
ÓDA NA LELKY Emanuel Frynta
Pozorně si přečti báseň Kromě paní učitelky celá třída chytá lelky, tlustý, tenký, malý, velký, sedí jako přišití, hledí něco chytiti. Už je lelků plná třída, okna, skříně, stůl i křída, nadarmo se nepovídá, že se dílo podaří, když se ruka k ruce přidá. Někdy se to vydaří. Jenom paní učitelka, chudák nešťastná, div nelká, nechytila od pondělka ani jediného lelka, jí se totiž nelekne nikdo, ani lelek ne.
Odpověz na otázky 1. Kdo je to lelek? 2. Co znamená lelek v básni? 3. Kdo chytá lelky? 4. Kdo nechytá lelky? 5. Kde se ve třídě nacházejí lelkové? 6. Jak vypadají ve třídě lelkové? 7. Kdy se práce vydaří? 8. Jak se cítí paní učitelka? 9. Proč nechytila paní učitelka žádného lelka?
Vytvoř slova protikladná. Tenký, hubený Velký Prázdná Smutná Boháč Pouští Všichni Tlustý Malý Plná Šťastná Chudák Chytá Nikdo
Stolek, stolovat, stolička, stoleček Vytvoř slova příbuzná Stůl Chytá Malý Stolek, stolovat, stolička, stoleček Chytit, zachytit, schytat, uchytil Malinká, malinký, málo, maličko
Vypiš všechna slova začínající na písmeno N (9) a seřaď je podle abecedy nadarmo nepovídá někdy nešťastná nelká nechytila nelekne nikdo ne nadarmo ne nechytila nelekne nelká nepovídá nešťastná někdy nikdo
odkazy http://trida-u-mufa.webnode.cz/news/basnicky-k-recitaci/ Obrázky použity z webu Office.com