DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

Chemické zatížení krajiny
Kvarta A Podle učebnice Ekologický přírodopis
Úrodnost půdy, půdní druhy, půdní typy
PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Půdní obal ZŠ TGM Rajhrad Mgr. Zdeňka Hohnová Pedosféra.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
PEDOSFÉRA.
Zemědělství.
Pedosféra Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI614 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Ohrožování základních složek biosféry
Degradace půd vlivem zemědělství
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 06Číslo.
Krajina a životní prostředí
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI607 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
PEDOSFÉRA.
Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková
Registrační číslo projektu:
Půdní obal Země, nacházející se na povrchu litosféry.
Ekosystémy přírodní a umělé
Půda Svět práce, 6. ročník VY_32_INOVACE_322, 17. sada, SP ANOTACE
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLIV ZEMĚDĚLSTVÍ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Pedosféra Filip Bordovský.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PEDOLOGIE A OCHRANA PŮDY
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
ZEMĚDĚLSTVÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Pedosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Čistota vody je obecný pojem, vyjadřující obsah cizích látek ve vodě Skutečně chemicky čistou vodu H 2 O lze připravit pouze laboratorně!H 2 O.
 Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov  Autor : Mgr. Irena Nešněrová  Datum : duben 2012  Název :VY_52_INOVACE_5.2.3.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Znečištění vody Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_03_.
15 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování půd a vod. Znečišťování a degradace půd Minerální hnojiva - dusičnany,fosforečnany Pesticidy Imise – těžké kovy, kyselé.
Ochrana půdy. Půda je nejsvrchnější část zemského povrchu (pedosféra). Je živým tělesem, které se neustále přeměňuje a vyvíjí. Existuje zde úzké vazby.
PEDOSFÉRA VY_32_INOVACE_23_464
Název prezentace (DUMu): Půda
Pedosféra.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_147_ Půda
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_13_Půda
Zdeněk Dostálek, Jan Janás, Jan Michálek, Miroslav Smetka
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Ekologické globální problémy
VY_52_INOVACE_68_Louky, pastviny, pole-učební text
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu OPVK
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Rozšiřování pouští.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název prezentace (DUMu): Ohrožení půdy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pedosféra = půda na Zemi
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Půdy.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_32_GLOBALNI_PROBLEMY_DEGRADACE_PUDY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby 25.1.2014 Anotace Prezentace popisuje problémy degradace půdy a odvozuje její důsledky. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Rozloha obdělávané půdy Rozloha obdělávané půdy vzrostla za 20 let o necelých 5 %. Jak se změnila plocha obdělávané půdy na 1 obyvatele? V roce 1970 – 0,38 ha /obyvatel 1990 – 0,28 ha / obyvatel 2010 - odhad 0,14 ha / obyvatel Rozloha se snižuje v důsledku populační exploze a ztrátám orné půdy

Degradace půdy Degradací půdy chápeme ztrátu biologických, chemických či fyzikálních vlastností půdy - projevuje s snížením její kvality Pokuste se jmenovat příčiny degradace. Obrázek na http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Eroze_u_Prerova_nad_Labem.jpg

Degradace půdy eroze podmáčení zasolení zhutňování dezertifikace změna kyselosti chemická degradace zábor půdy

Eroze Čím je eroze způsobena? Jak člověk přispívá k půdní erozi? voda vítr mráz - Rozorávání svažitých ploch Pěstování nevhodných plodin Odstranění vegetace ze svahů Využívání půdy v nevhodných klimatických podmínkách

Jak budete provádět orbu na takto svažitém terénu? Dobře – po vrstevnici Špatně – z kopce dolů

Které plodiny byste pěstovali na takto svažitém terénu? Oves Vyberte nevhodné: Řepku Kukuřici Len Vyberte nejvíce vhodné: Brambory Keře rybízu

Které plodiny byste pěstovali na takto svažitém terénu? Vyberte nevhodné: kukuřice – řádky od sebe vzdáleny, při setbě z kopce jsou „připraveny“ ronové rýhy brambory – při sadbě z kopce se tvoří žlábky pro rychlý splach dešťové vody Vyberte nejvíce vhodné: Keře rybízu – kořenovým systémem zpevňují svah

Podmáčení půdy Kromě přirozených mokřadů následek nadměrné závlahy za nevhodných podmínek Jaké jsou důsledky? Půdní póry zanesené vodou - nedostatek kyslíku Snižuje se obsah aerobního edafonu – snížení rozkladu organických látek - méně živin pro rostliny

Zasolení půdy Jaké složení má voda používaná na zavlažování? Jaké klima mají oblasti, ve kterých se závlaha zejména používá? Voda je roztokem rozpuštěných látek, které se při závlaze dostávají do půdy V teplých oblastech dochází k velkému výparu vody, soli zůstávají v půdě, zvyšuje se jejich obsah

zhutňování Působením těžké mechanizace při obdělávání Nadměrným používáním průmyslových hnojiv Jaké jsou důsledky? Změna struktury a propustnosti Nízká schopnost zadržovat vodu Málo kyslíku – pokles edafonu Snížení úrodnosti Snadnější eroze

dezertifikace Degradace na pouště a polopouště Které oblasti jsou zejména ohroženy, proč?

Jde zejména o teplé oblasti navazující na již existující pouště a polopouště V teplých oblastech dochází k rychlému rozkladu organických látek – tedy mineralizaci humusu Kácení stromů, zeleně Nevhodné plodiny Nadměrná pastva s rozrušením vegetace Následná eroze ornice Nedostatek statkových hnojiv

Změna kyselosti Souvisí se znečištěním ovzduší a kyselými srážkami Zopakujte, jak vznikají kyselé srážky. - usnadnění procesu podzolizace Sloučeniny železa a hliníku jsou vyplavovány ze svrchních vrstev půdy do spodních jako rozpustné soli - Změna biodiverzity rostlin - Půda je ochuzena o humus

Chemická degradace Čím je způsobena? Používání pesticidů průmyslových hnojiv mořeného osiva Znečištění - organické a anorganické látky (těžké kovy, PCB, ropné látky) Jaké jsou důsledky?

Chemická degradace Jaké jsou důsledky? Kumulace těžkých kovů v rostlinných pletivech Obsah škodlivin v krmivu pro dobytek Zapojení těchto látek do potravních řetězců včetně člověka – ohrožení zdraví Snížení biodiverzity na daném území Při hnojení – eutrofizace půdy – rozvoj rumištních rostlin

Zábor půdy Jmenujte příklady záboru půdy Výstavba lidských sídel Výstavba a rozšiřování komunikací Stavba průmyslových závodů Povrchová těžba surovin

Odvoďte celkový dopad degradace půdy Na původní ekosystémy Úbytek přirozených ekosystémů Snížení biodiverzity Na biodiverzitu Na zemědělskou produkci Snížení úrodnosti, výnosů Na rozlohu zemědělské půdy Snížení rozlohy zemědělské půdy

Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN 80-7168-828-2. MORLEY, Malcolm. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Massey_Fergusson_6490_Dynashift.JPG REMULAZZ. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BrownSoil.jpg USDA EMPLOYEE. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Desertification_map.png FLYINGBIRD. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Af_sahara.jpg HARTNUP, Richard. http://commons.wikimedia.org [online]. [cit. 25.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Podzol.jpg