UČENÍ
PODMIŇOVÁNÍ = mechanismus učení, podmínky za kterých učení probíhá aktivní tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a možnosti jedince. Smyslem je získávání, osvojování, pozměňování a upevňování nových zkušeností a tím přizpůsobování se novým skutečnostem. Naučené je opakem vrozeného. Učení se uskutečňuje na základě tzv. PODMIŇOVÁNÍ PODMIŇOVÁNÍ = mechanismus učení, podmínky za kterých učení probíhá POZOR!!! Důležitá je vědomá kontrola učení, tzn. rozlišení správného výsledku od chybného, uvědomění si chyby a její napravení.
DOVEDNOSTI = učením získané dispozice Díky učení si osvojujeme předpoklady k činnostem: VĚDOMOSTI DOVEDNOSTI NÁVYKY VĚDOMOSTI = osvojené poznatky a informace včetně vzájemných vztahů (zákony, pravidla, vzorce ….) DOVEDNOSTI = učením získané dispozice - senzorické = zdokonalené vnímání (rozlišení barvy, výšky tónu …) - intelektové = využívání mluvnických pravidel - senzomotorické = koordinace - řízení, psaní, hra na hudební nástroj - sociální = schopnost jednat s lidmi, spolupracovat
DRUHY UČENÍ NÁVYKY = učením získané sklony, které člověka pobízejí v určité situaci k určité zautomatizované činnosti (rozhlédnout se na přechodu, pozdravit, čistit si zuby …) DRUHY UČENÍ smyslově pohybové např. učení se šití, kreslení … SENZOMOTORICKÉ VĚDOMOSTNÍ osvojování poznatků INTELEKTOVÉ osvojování řešení problémů a úloh učení sociální interakci – žít mezi lidmi sociální dovednosti, formuje motivy a charakter SOCIÁLNÍ
EFEKTIVITA UČENÍ závisí zejména na VNĚJŠÍCH PODMÍNKÁCH učení, MOMENTÁLNÍM PSYCHICKÉM STAVU jedince, dále na METODĚ, která je zvolená. lépe se učí to, čemu rozumíme je vhodné vybrat a uspořádat nejdůležitější poznatky je vhodné učit se ihned po seznámení se s novou látkou využívat aktivní hlasité opakování stanovit si pravidelný režim pro učení spolupráce se studijním partnerem – vzájemné zkoušení