Aktuální novely hlukové legislativy ve vztahu k záměrům těžby a EIA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecné požadavky na výstavbu
Advertisements

FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Mapové podklady Základní zdroj map – (geoportál)
Přednáška na téma Rozbor udržitelného rozvoje území a vyhodnocení vlivů vyhodnocení vlivů zásad územního rozvoje a územního plánu na udržitelný rozvoj.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Stavební zákon a územní plánování
EIA – význam procesu s ohledem na navazující řízení Dana Kučová EIA – význam procesu při realizaci záměrů s ohledem na navazující řízení Zpracovala.
Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě Pracoviště Ústí nad Orlicí Jana a Jos. Kovářů 1412, Ústí nad Orlicí Hluk v legislativě platné a.
Legislativní rámec ochrany zdraví obyvatel před hlukem MUDr. Michael Vít, Ph.D. hlavní hygienik ČR.
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě
PROJEKT R E G M E T TEMPLATE DOPORUČENÍ PRO SPRÁVNOU LEGISLATIVNÍ PRAXI Z HLEDISKA METROLOGIE.
Veřejné projednávání PÚR ČR září  Byl zpracován na základě § 32 zákona č.183/2006 Sb. V souladu s tímto ustanovením: ◦ stanoví republikové.
Požadavky na vypracování rozptylových studií
Ing. Václav Jirásek Povodí Labe, státní podnik ELLA - INTERREG III.B - CADSES Královéhradecký kraj Aldis, Hradec Králové,
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
POSOUZENÍ VLIVU NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Podklady k posouzení vlivu akce z hlediska vlivu na životní prostředí (EIA) dle zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Legislativa.
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
MUDr. Helena Šebáková RNDr. Pavel Jiříček , Na Bělidle 7, Moravská Ostrava,
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Praha 8. září 2015 NOVELA STAVEBNÍHO ZÁKONA Žofínské fórum.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Dotační program Podpora veřejně účelných aktivit seniorských a proseniorských organizací s celostátní působností Workshop Realizace politiky přípravy na.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Ing. Klára Dostálová, náměstkyně pro řízení sekce regionálního rozvoje Ing. Tomáš Sklenář, ředitel odboru územního plánování.
RNDr. Ivana Havlíková Ing. Jiří Štochel. STAVEBNÍ ZÁKON - STARÝ.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Kanalizace – kdy bude??? Povolovací, přípravný a realizační proces kanalizace Martin Exner, starosta obce Nová Ves Nová Ves
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Informace o aktualizaci Politiky územního rozvoje ČR Ing. Filip Novosád, OÚP MMR 14. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území.
SP4 - RD PROVÁDĚCÍ v ARCHICADU ing. arch. Vladimíra Jínová 13 - TEXTOVÁ ČÁST.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Posuzování vlivu těžebních záměrů na životní prostředí po novele zákona č. 100/2001 Sb. v praxi Ing. Daniel Bubák, Ph.D. G E T s.r.o. PODZIMNÍ SETKÁNÍ.
Porada stavebních úřadů Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje.
Školský zákon ve vztahu k zákonným zástupcům (pro ředitele málotřídní školy) Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném.
Aktuální legislativní požadavky na využití odpadů a dalších materiálů při sanaci vytěžených prostor Ing. Daniel Bubák, Ph.D. G E T s.r.o. JARNÍ SETKÁNÍ.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
náměstek Ministerstva životního prostředí
Česká inspekce životního prostředí
Novela zákona o místních poplatcích
Odbor životního prostředí MHMP
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
REVIZE NOREM PRO TRAMVAJOVOU DOPRAVU
Pořizovatelská praxe Poznámky k pořizování územně plánovací dokumentace: Problematika zastavěnosti pozemku, indexu zastavěnosti Územní studie – konzultace,
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Problematické aspekty patient summary optikou právníka
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
územního plánování na obcích v roce 2007
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Úřad vlády České Republiky
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
PORADY STAVEBNÍCH ÚŘADŮ
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Těžební záměry podle nového metodického výkladu MŽP k zákonu o EIA
Transkript prezentace:

Aktuální novely hlukové legislativy ve vztahu k záměrům těžby a EIA Ing. Daniel Bubák, Ph.D. G E T s.r.o. PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ Tábor, 2. - 4. listopadu 2016 fsfsdfds

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 obsah prezentace Hluková problematika v rámci EIA Kompetence orgánů státní správy v oblasti hluku Novela zákona o ochraně veřejného zdraví Novela nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací HLUK - v pracovním prostředí - v komunálním prostředí PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016

HLUKOVÁ PROBLEMATIKA V EIA 3/15 HLUKOVÁ PROBLEMATIKA V EIA Těžební záměry = VŽDY působí hluk Vliv hluku jeden z nejcitlivěji vnímaných vlivů těžebních záměrů! Hluk má zdravotní účinky na obyvatele (hypertenze, infarkt myokardu) Dokumentace EIA (oznámení záměru): - Kapitola B.III.4 Zdroje hluku - Kapitola D.I.3. Vliv na hlukovou situaci Příloha dokumentace EIA: a) HLUKOVÁ STUDIE b) MĚŘENÍ HLUKU c) POSOUZENÍ VLIVU NA VEŘEJNÉ ZDRAVÍ PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016

HLUKOVÁ PROBLEMATIKA V EIA 4/15 HLUKOVÁ PROBLEMATIKA V EIA Hluková studie - modelový výpočet (pouze odhad) - predikce vlivu - u nových i stávajících záměrů Měření hluku - charakteristika stávajícího stavu - popis vlivu - u stávajících provozů Prokázat dodržení či překročení hygienického limitu (z pohledu OOVZ) NELZE LZE Kombinace měření + studie - měření vstupních dat pro výpočet ve studii - měření pro kalibraci a ověření správnosti modelu nebo výpočtu PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016

STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ DOZOR v OBLASTI HLUKU 5/15 STÁTNÍ ZDRAVOTNÍ DOZOR v OBLASTI HLUKU - ústřední orgán státní správy Krajské hygienické stanice - správní úřad - plní úkoly státní správy v oblasti ochrany veřejného zdraví - vyjadřuje se do EIA - vydává závazná stanoviska do správních řízení Státní zdravotní ústav (Praha) Zdravotní ústav se sídlem v Ústí n. L. Zdravotní ústav se sídlem v Ostravě - zdravotnická zařízení, příspěvkové organizace - úkoly v oblasti veřejného zdraví (vzdělávání, kontrola, testování, metodika, státní správa, mezinárodní spolupráce, konzultace, poradenství) Národní referenční laboratoř pro komunální hluk (Ústí nad Orlicí) - referenční (rozhodčí) činnosti – expertizy a měření pro odvolání a stížnosti na KHS - poradenství – odborná podpora MZ, speciální měření, poradenství pro software a techniku - metodická činnost – podklady pro novelizaci legislativy, tvorba metodických návodů, metodické vedení KHS - výzkumná a vývojová činnost - tiché oblasti ve volné krajině PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016

NOVELY PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ 6/15 NOVELY PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů Zákon č. 267/2015 kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony ÚČINNOST OD 1.12.2015 Nařízení vlády č. 272/2011 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací Nařízení vlády č. 217/2016, kterým se mění nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací ÚČINNOST OD 30.7.2016 PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 6

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 7/15 NOVELA ZÁKONA 1. Upřesnění definice chráněného venkovního prostoru, chráněného venkovního prostoru stavby a chráněného vnitřního prostoru stavby § 30 odst. 3 Chráněný venkovní prostor - pozemky, které jsou užívány k rekreaci, lázeňské léčebně rehabilitační péči a výuce, sportu Chráněný venkovní prostor stavby - prostor do vzdálenosti 2 m před částí jejich obvodového pláště, významný z hlediska pronikání hluku zvenčí do chráněného vnitřního prostoru bytových domů, rodinných domů, staveb pro předšškolní a šškolní výchovu a vzdělávání, staveb pro zdravotní a sociální účely, jakož i funkčně obdobných staveb. Chráněným vnitřním prostorem staveb se rozumí pobytové místnosti ve stavbách zařízení pro výchovu a vzdělávání, pro zdravotní a sociální účely a ve funkčně obdobných stavbách a obytné místnosti ve vššech stavbách s výjimkou místností ve stavbách pro individuální rekreaci. . PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 7

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 8/15 NOVELA ZÁKONA 2. Upřesnění požadavků na žádost o ČOP (časově omezené povolení provozu „nadlimitního“ zdroje hluku) § 31 odst. 2 Žádost podle odstavce 1 musí kromě náležitostí stanovených správním řádem obsahovat popis zdroje hluku nebo vibrací, změřené hodnoty hluku v referenčních kontrolních bodech, popřípadě v těchto bodech vypočtené hodnoty hluku v chráněných prostorech uvedených v § 30 odst. 3 nebo změřené hodnoty vibrací v chráněných vnitřních prostorech staveb, odhad počtu fyzických osob vystavených nadlimitnímu hluku nebo vibracím, důvod překročení hygienického limitu, návrh nadlimitní hodnoty hluku nebo vibrací a doby trvání povolení, přehled provedených a navrhovaných protihlukových a antivibračních opatření, rámcový harmonogram jejich provedení, odhad jejich účinnosti a skutečnosti svědčící o omezení hluku nebo vibrací na rozumně dosažitelnou míru. PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 8

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 9/15 NOVELA ZÁKONA 3. Priorita v území § 77 odst. 2 – 5 V případě, že je v platné územně plánovací dokumentaci uveden záměr, u kterého lze důvodně předpokládat, že bude po uvedení do provozu zdrojem hluku nebo vibrací, zejména z provozu na pozemních komunikacích nebo železničních drahách, nelze ke stavbě, která by mohla být tímto hlukem či vibracemi dotčena, vydat kladné stanovisko orgánu ochrany veřejného zdraví, aniž by u ní byla přijata opatření k ochraně před hlukem nebo vibracemi. Žadatel o vydání územního rozhodnutí, územního souhlasu nebo společného souhlasu ke stavbě podle odstavce 3 (BD, RD, školství, zdr. ...) do území zatíženého zdrojem hluku předloží příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví pro účely vydání stanoviska podle odstavce 1 měření hluku provedené podle § 32a a návrh opatření k ochraně před hlukem. Pro záměry v ÚP i pro stávající provozy. MD prosadilo pro dopravní záměry, ale lze použít i pro stacionární zdroje – lomy, úpravny, betonárny, obalovny, výrobní závody... PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 9

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 10/15 NOVELA NAŘÍZENÍ VLÁDY 1. Upřesnění definice chráněného venkovního prostoru stavby § 2 písm. s) Prostorem významným z hlediska pronikání hluku prostor před výplní otvoru obvodového pláště stavby zajišťující přímé přirozené větrání, za níž se nachází chráněný vnitřní prostor stavby, pokud tento chráněný prostor nelze přímo větrat jinak. ≈ prostor před okny obytných a pobytových místností, pokud nejdou větrat přímo jinak Schéma CHVPS (dle NRL): PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 10

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 11/15 NOVELA NAŘÍZENÍ VLÁDY 2. Upřesnění požadavků na přiznání hygienického limitu v režimu staré hlukové zátěže § 2 písm. n), § 12 odst. 4 - 6 Hluk působený dopravou na pozemních komunikacích nebo drahách, který existoval již před 1. lednem 2001 a překračoval hodnoty hygienických limitů. Hygienický limit ekvivalentní hladiny akustického tlaku A staré hlukové zátěže nelze uplatnit v případě, že se hluk působený dopravou na pozemních komunikacích a dráhách po 1. lednu 2001 v předmětném úseku pozemní komunikace nebo dráhy zvýšil o více než 2 dB. Problematické prosazení nových záměrů: 1. u silnic III. třídy s nízkou intenzitou dopravy (záměr + pozadí od r. 2000 > 2 dB) 2. u silnic a dálnic, kde vzrostla silně intenzita dopravy (pozadí od r. 2000 > 2 dB) Pozitivum: jednoznačně definováno, existuje metodika, lze dopočítat zpětně = jasná pravidla PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 11

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 12/15 NOVELA NAŘÍZENÍ VLÁDY 3. Změna hygienických limitů u účelových komunikací Příloha č. 3, Tabulka č. 1, pravidlo č. 2 Použije se pro hluk z dopravy na dráhách, silnicích III. třídy, místních komunikacích III. třídy a účelových komunikacích ve smyslu § 7 odst. 1 zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů Korekce + 5 dB na účelových veřejně přístupných komunikacích = hyg. limit 55 dB 55 dB (70 dB) 50 db 55 dB (70 dB) LOM účelová komunikace silnice III. třídy PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 12

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 13/15 NOVELA NAŘÍZENÍ VLÁDY 4. Způsob měření a hodnocení hluku a vibrací - upřesnění § 20, odst. 3, 4, 5 V chráněném venkovním prostoru staveb se hladiny akustického tlaku stanovují pro dopadající zvukovou vlnu. Při měření hluku ... se uvádí nejistota .... Výsledná hodnota hladiny akustického tlaku nepřekračuje hygienický limit, jestliže výsledná ekvivalentní hladina akustického tlaku po odečtení hodnoty nejistoty je rovna nebo je nižší než hygienický limit nebo výsledná maximální hladina akustického tlaku je rovna nebo je nižší než hygienický limit. Při posuzování změny hodnot určujícího ukazatele .., zjištěných výpočtem nebo měřením, nelze považovat za hodnotitelnou změnu jejich rozdíl pohybující se v intervalu od 0,1 do 0,9 dB. Věta první se nepoužije v případě hodnocení naměřené hodnoty určujícího ukazatele hluku vzhledem k hygienickému limitu. - 2 dB (měření i výpočet) -1,8 dB (měření) PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 13

SLUŽBY NABÍZENÉ SPOLEČNOSTÍ GET s.r.o. 14/15 SLUŽBY NABÍZENÉ SPOLEČNOSTÍ GET s.r.o. 1. HLUKOVÉ STUDIE Software LimA, verze 11 EIA, ÚR, DP, POPD, ČOP 2. MĚŘENÍ HLUKU Autorizace SZÚ Těžba a zpracování surovin Doprava Trhací práce PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds 14

PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 Děkuji za pozornost Společnost G E T s.r.o. poskytuje komplexní služby v oblasti geologie, báňské projekce, měřictví, životního prostředí, územního plánování a podnikového poradenství již od roku 1993. Je držitelem certifikátů, potvrzujících shodu systému řízení jakosti a environmentálního systému řízení firmy s požadavky souvisejících mezinárodních norem ISO 9001:2008 a ISO 14001:2004, v následujících oblastech. * * * Posuzování vlivů na životní prostředí • Projektování a navrhování objektů a zařízení, které jsou součástí hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem • Projektování, provádění a vyhodnocování geologických prací v oborech zkoumání geologické stavby, geochemie, hydrogeologie, geologie ložisková, inženýrská, environmentální a sanační • Testování, měření a analýzy environmentálních charakteristik a vlastností hornin • Geodetické a zeměměřické práce • Autorizované měření hluku PODZIMNÍ SETKÁNÍ TĚŽAŘŮ | Těžební Unie Tábor 2 - 4. 11. 2016 fsfsdfds