Práce s grafikou (1) Windows Forms při práci s grafikou využí-vají GDI+ (Graphics Device Interface+) GDI+ je následník rozhraní GDI, které je zod-povědné.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
31/07/20151 Uživatelské rozhraní (13) Pro standardní akce používat standardní dia- logová okna: –otevření souboru – OpenFileDialog –uložení souboru – SaveFileDialog.
Advertisements

Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Programování v jazyce C++ Dědičnost a polymorfismus.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Snímek 1 PowerPoint2OP381 Manažerská informatika 1 2OP381 Manažerská informatika 1 Microsoft PowerPoint 2016 – 2. část.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_9B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Tvorba prezentace Vložení snímku Vyberte si nejvhodnější typ snímku.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Microsoft Excel verze 2010 Mgr. Přemysl Kejzlar.
HTML a CSS Rostislav Miarka.
Tutoriál ~ eKnihy Stahování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Lineární funkce - příklady
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Ovládací prvky (1) Ovládací prvky jsou ve WPF reprezentovány třídami (podobně jako ve Windows Forms) Lze je rozdělit do následujících skupin: tlačítka:
VY_32_INOVACE_10_Malování Windows I.
Malování Grafický program MS Windows Mgr. Marie Kardová.
Ing. Renata Segmüllerová
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Tisk z MS Windows (1) Pro účely tisku na tiskárnách Windows Forms poskytují třídu PrintDocument Třída PrintDocument je definována ve jmenném prostoru:
Inf Tabulkový procesor - formátování
Malování - nástroje grafického editoru
Databáze MS ACCESS 2010.
Grafika Prostředí picture
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
CorelDRAW – základní objekty
Název: Práce s tabulátory Autor: Hokr Jan
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Vektorová grafika.
VY_32_INOVACE_09_16_malování
PEXESO.
Cvičení 4 Dědičnost objektů.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Autor: Ing. Ksandrová Lenka
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Informatika – Grafika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Vektorová grafika.
Pozn. Zaměřeno na práci v MS PowerPoint
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PowerPointu Ing. Hana Vláčilová
3MA381 LS 2007/2008 Michaela Kmeťová
Zoner Callisto 4 Callisto 2 – barvy, stín, šipky, vrstvy.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Lineární funkce a její vlastnosti
Informatika – Základní operace s buňkami
Základní ovládání „Windows“
Transkript prezentace:

Práce s grafikou (1) Windows Forms při práci s grafikou využí-vají GDI+ (Graphics Device Interface+) GDI+ je následník rozhraní GDI, které je zod-povědné za reprezentaci grafických objektů a jejich zasílání na výstupní zařízení (monitor, tiskárna apod.) GDI realizuje operace jako jsou např.: kreslení úseček a přímek zobrazování fontů správa palet barev 18/05/2018

Práce s grafikou (2) GDI+ se poprvé objevuje u MS Windows XP a umožňuje navíc např.: zobrazování 2D grafiky s využitím antialiasingu používání souřadnic v plovoucí desetinné čárce gradientní přechody různých odstínů barev používání moderních grafických formátů (*.jpg, *.png) skládání afinních transformací práci s barvami v modelu ARGB 18/05/2018

Třída Graphics (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Drawing Poskytuje abstraktní povrch, na kterém je možné vykreslovat grafické informace Poznámka: třída Graphics je definována s modifikátorem sealed  není možné definovat její potomky Pro zpřístupnění vlastností a metod třídy Graphics je zapotřebí získat její objekt Konstruktor třídy Graphics není veřejný a tudíž jej nelze pro vytvoření objektu využít 18/05/2018

Třída Graphics (2) Objekt třídy Graphics lze získat např.: prostřednictvím parametru, který je předáván ob-služné metodě události Paint (parametr je typu PaintEventArgs) pomocí volání metody CreateGraphics ovlá-dacího prvku (např. formuláře), v němž bude vy-kreslování realizováno: objekt třídy Graphics by měl být využíván pouze v metodě, která jej (pomocí CreateGraphics) získala třída Graphics implementuje rozhraní IDisposab-le a po ukončení kreslení by program měl volat metodu Dispose a tím objekt třídy Graphics uvolnit 18/05/2018

Třída Graphics (3) program by měl zaručit, že k uvolnění objektu třídy Graphics dojde i v případě vzniku výjimky  příka-zy využívající tento objekt by měly být v chráněnném bloku (try) a ve sdruženém bloku finally by mělo být provedeno volání metody Dispose příklad: Graphics g = HlOkno.CreateGraphics(); try { } finally { g.Dispose(); } Kreslení pomocí g 18/05/2018

Třída Graphics (4) korektní vyvolání metody Dispose lze u tříd imple-mentujících rozhraní IDisposable zabezpečit i po-mocí klíčového slova using, za nímž se zapíše defi-nice proměnné společně s vytvořením instance dané třídy příklad: using (Graphics g = HlOkno.CreateGraphics()) { } Kreslení pomocí g 18/05/2018

Třída Graphics (5) Metody: Clear: Dispose: DrawArc: DrawBezier: provede vymazání vykreslovacího povrchu specifiko-vanou barvou Dispose: uvolní zdroje používané objektem třídy Graphics DrawArc: vykreslí eliptický (kruhový) oblouk DrawBezier: vykreslí Bézierovu křivku DrawEllipse, FillEllipse: vykreslí elipsu (kružnici) nebo vyplněnou elipsu (kruž-nici) 18/05/2018

Třída Graphics (6) DrawImage: DrawLine: DrawLines: vykreslí obrázek (např. ve formátu *.jpg) DrawLine: vykreslí úsečku spojující dva body DrawLines: vykreslí sérii na sebe navazujících úseček DrawPolygon, FillPolygon: vykreslí mnohoúhelník nebo vyplněný mnohoúhelník DrawRectangle, FillRectangle: vykreslí obdélník (čtverec) nebo vyplněný obdélník (čtverec) DrawString: zobrazí text specifikovaný řetězcem 18/05/2018

Třída Graphics (7) Při vykreslování jsou využívány instance: Poznámka: RotateTransform: aplikuje transformaci pro otočení ScaleTransform: aplikuje transformaci pro změnu měřítka TranslateTransform: aplikuje transformaci pro posun počátku souřadnic Při vykreslování jsou využívány instance: třídy Pen – kreslící pero potomků třídy Brush – štětec třídy Font – písmo Poznámka: nově vytvořené instance tříd Pen, Brush a Font by měly být uvolňovány pomocí metody Dispose 18/05/2018

Třída Pen Definována ve jmenném prostoru: System.Drawing Definuje objekt, který slouží pro vykreslování úseček, křivek a obvodů útvarů (definována s modifikátorem sealed) Vlastnosti: Color: specifikuje barvu kreslícího pera DashStyle: udává styl kreslícího pera (např. plná čára, přerušovaná čára, tečkovaná čára apod.) Width: specifikuje šířku (tloušťku) kreslícího pera 18/05/2018

Třída Brush (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Drawing Abstraktní třída (nelze vytvořit její instanci), která slouží jako společný předek pro další třídy definující různé druhy štětců Štětce jsou používány pro vyplňování uzavře-ných útvarů (např. obdélník, elipsa apod.) Mezi potomky třídy Brush patří např.: SolidBrush: definuje jednobarevný štětec (pomocí vlastnosti Color) 18/05/2018

Třída Brush (2) TextureBrush: HatchBrush: LinearGradientBrush: definuje štětec, který pro vyplňování uzavřených útva-rů používá obrázek (texturu) specifikovaný v době vo-lání konstruktoru HatchBrush: definuje šrafovaný štětec barva popředí, pozadí a styl šrafování jsou specifiko-vány v době volání konstruktoru LinearGradientBrush: definuje štětec používající lineární gradient (plynulý přechod jedné barvy do barvy druhé) 18/05/2018

Třída Brush (3) Poznámky: třídy HatchBrush a LinearGradient-Brush jsou definovány ve jmenném prostoru System.Drawing.Drawing2D vytvořené štětce se rovněž používají při zobrazo-vání textů pomocí metody DrawString, kde udávají barvu (výplň) jednotlivých znaků všichni potomci třídy Brush jsou definování s modifikátorem sealed 18/05/2018

Třída Font Definována ve jmenném prostoru: System.Drawing Třída Font určuje písmo, které bude použité při zobrazování textu pomocí metody DrawString Parametry písma (font, velikost, styl apod.) jsou specifikovány v době volání konstruk-toru Poznámka: definována s modifikátorem sealed 18/05/2018

Objektově orientovaná knihovna pro práci s grafickými objekty (1) Implementované grafické objekty (útvary): Kružnice (Circle) Elipsa (Ellipse) Obdélník (Rectangle) Oblouk (Arc) možnost rozšíření o další objekty Požadované funkce: Zobrazení objektu Skrytí objektu Přesunutí objektu 18/05/2018

Objektově orientovaná knihovna pro práci s grafickými objekty (2) Společné vlastnosti objektů: Vlastnosti: int X, int Y souřadnice referenčního bodu objektu bool Visible informace o viditelnosti objektu Form Window okno, ve kterém se objekt bude vykreslovat Metody: konstruktor: (Form initWindow, int initX, int initY) vytvoření objektu s počátečními souřadnicemi referenčního bodu danými parametry initX, initY, který se bude vy-kreslovat v okně initWindow 18/05/2018

Objektově orientovaná knihovna pro práci s grafickými objekty (3) void Draw(Graphics graph, Pen pen) vykreslení objektu (útvaru) prostřednictvím objektu graph s perem pen void Show() zobrazení objektu void Hide() skrytí objektu void MoveTo(int newX, int newY) přesunutí objektu na souřadnice dané parametry newX, newY 18/05/2018

Třída MenuStrip (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Poskytuje mechanismus pro tvorbu a správu hlavního menu formuláře (okna) Nahrazuje třídu MainMenu Třída MenuStrip umožňuje, aby v hlav-ním menu byly umístěny ovládací prvky: ToolStripMenuItem ToolStripComboBox ToolStripTextBox 18/05/2018

Třída MenuStrip (2) Jestliže položka menu má být přístupná po-mocí kláves Alt+písmeno, pak před zna-kem písmeno musí být ve vlastnosti Text uveden symbol & Vlastnosti: Dock: specifikuje umístění hlavního menu Items: kolekce popisující jednotlivé položky menu TextDirection: určuje směr (orientaci) textu (Horizontal, Vertical90 a Vertical270) 18/05/2018

Třída ToolStripMenuItem (1) Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Reprezentuje položku menu zobrazenou v: MenuStrip ContextMenuStrip Vlastnosti: DisplayStyle: udává, zda-li se položka zobrazí jako text, obrázek nebo obojí DropDownItems: kolekce popisující jednotlivé položky podmenu 18/05/2018

Třída ToolStripMenuItem (2) Checked: určuje, zda je u položky menu uveden znak  CheckOnClick: udává, zda se při stisku tlačítka myši má u položky menu automaticky objevovat znak  Image: obrázek, který bude u položky menu zobrazen ImageTransparentColor: specifikuje transparentní barvu obrázku ShortCut: nastavuje zkratkový povel z klávesnice 18/05/2018

Třída ToolStripMenuItem (3) Text: název položky v menu pokud je před nějakým písmenem uveden znak &, pak je toto písmeno v menu podtržené a je možné použít zkratkového povelu z klávesnice Alt+písmeno symbol - značí vodorovnou oddělovací čáru názvy položek, jejichž zvolení vede k otevření dia-logového okna umožňujícího upřesnění volby, bývá zvykem ukončovat symbolem ... TextDirection: určuje směr (orientaci) textu jedné položky menu (Horizontal, Vertical90 a Vertical270) 18/05/2018

Třída ToolStripMenuItem (4) Metoda: PerformClick: simuluje stisk tlačítka myši Poznámka: přidávání (odebírání) položek menu za běhu pro-gramu je možné realizovat pomocí volání metod vlastností: Items (u MenuStrip) DropDownItems (u ToolStripMenuItem) 18/05/2018

Třída ToolStrip Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Poskytuje mechanismus pro tvorbu a správu proužků s nástroji (nástrojových lišt) Třída ToolStrip umožňuje, aby v nástro-jové liště byly ovládací prvky typu např.: ToolStripButton ToolStripLabel ToolStripDropDownButton ToolStripComboBox ToolStripTextBox ToolStripProgressBar 18/05/2018

Třída StatusStrip Definována ve jmenném prostoru: System.Windows.Forms Poskytuje mechanismus pro tvorbu a správu stavových proužků Třída StatusStrip umožňuje, aby ve sta- vovém proužku byly ovládací prvky typu např.: ToolStripStatusLabel ToolStripDropDownButton ToolStripProgressBar 18/05/2018