Výtvarné umění Test Poslech POJMY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
Číslo a název šablony klíčové aktivity
PŘEHLED HUDEBNÍCH SLOHŮ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autor: Mgr. Hana Kalousková
HUDBA V RENESANCI.
Raný středověk Mgr. Jakub Tomala.
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Hudební renesance ( polovina 15. – 16. století).
Vznik vícehlasu Mgr. Jakub Tomala.
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Druhy skladeb a hudební formy
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Mgr. Jakub Tomala.  Ukázka č. 1  Ukázka č. 2  Ukázka č. 3  Ukázka č. 4  Ukázka č. 5  Komentář k ukázce č. 1  Komentář k ukázce č. 2  Komentář.
Vrcholná renesance I Mgr. Jakub Tomala.
Renesance 14. – 16. století.
Elektronická učebnice - II
Berenika Králíková. * Obrázek 1 * Obrázek 2 * Obrázek 3 * Obrázek 4 * Řešení a seznam zdrojů.
Sloh melodicko-harmonický Housle Skladebné druhy Skladatelé úkoly Dějiny evropské hudby BAROKO.
Středověk Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Sloh polymelodický Evropa Čechy Pojmy RENESANCE.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_29_06_HV8_Skála AUTOR: Mgr. Aleš Skála Základní škola Libina, příspěvková organizace, Libina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Vývoj artificiální hudby 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_08_Středověká hudba v Čechách.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_11A_20_Renesance a humanismus Téma:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
5. částRenesance ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
STŘEDOVĚK STŘEDOVĚK polovina 11. století–15. století RENESANCERENESANCE 16. století BAROKO BAROKO od 20. let 17. století–1750 KLASICISMUS KLASICISMUS.
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_06 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Periodizace dějin evropské hudby - žáci se naučí etapy dějin evropské.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP Renesance
Počátky hudebních dějin v Čechách
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny evropské hudby BAROKO Skladatelé Evropa Čechy úkoly
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Dějiny hudby a její osobnosti
NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/04
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vojtěch Kawan Název materiálu:
Hudba Test Poslech POJMY
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
NONART 1. polovina 20.století
Italská renesance a humanismus
Hudební renesance v Čechách
HUDEBNÍ VÝCHOVA – 9. ROČNÍK
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Hudba ve středověku ( 4. – 15. stol.).
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Středověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Název školy ZŠ J. E. Purkyně Libochovice a ZUŠ Autor Bc. Jiří Grüner
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Výtvarné umění Test Poslech POJMY STŘEDOVĚK RENESANCE Výtvarné umění Test Poslech POJMY

KVÍZ Vyber ze 3 možností správnou odpověď.

Sandro Botticelli: Primavera Sandro Botticelli: Zrození Venuše Rafael Santi: Athénská škola Michelangelo Buonarotti: Pieta Leonardo da Vinci: Madona ve skalách Michelangelo Buonarotti: David Michelangelo Buonarotti: Mojžíš Michelangelo Buonarotti: Pieta 1 2 3

Leonardo da Vinci: Mona Lisa Sandro Botticelli: Zrození Venuše Michelangelo Buonarotti: Pieta Michelangelo Buonarotti: Poslední soud Leonardo da Vinci: Poslední večeře Rafael Santi: Athénská škola Sandro Botticelli: Primavera 4 5 6

TEST Vyber ze 3 možností správnou odpověď. Test č. 1 Test č. 2

a) soubor jednohlasých křesťanských zpěvů na latinské náboženské texty b) oslavné písně k uctění svatého Řehoře c) soubor jednohlasých zpěvů husitských vojsk 1. GREGORIÁNSKÝ CHORÁL je a) husitský chorál KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI b) lidový chorál HOSPODINE, POMILUJ NY c) lidová duchovní píseň SVATÝ VÁCLAVE 2. Nejstarší ČESKOU hudební památkou a) Antonín Dvořák b) Bedřich Smetana c) Leoš Janáček 3. Který český skladatel použil téma KTOŽ JSÚ BOŽÍ BOJOVNÍCI v symfonických básních?   a)

5. K významným skladebným druhům období a) název kompoziční techniky prvních vícehlasých skladeb b) název dechového hudebního nástroje užívaného v renesanci c) zhudebněný text křesťanské bohoslužby 4. ORGANUM je a) hymnus b) motet c) menuet 5. K významným skladebným druhům období ARS NOVA patří a) středověcí chrámoví zpěváci b) středověcí potulní pěvci ve Francii c) středověcí kapelníci instrumentálních souborů v klášterech na jihu Francie 6. TRUBADÚŘI a TRUVÉŘI byli   a)

způsob kompoziční techniky a) kdy je melodie je umístěna do vrchního hlasu, kterému jsou ostatní podřízeny b) kdy jsou jednotlivé hlasy vedeny samostatně c) kdy skladatel opakuje hlavní téma a prokládá je tématy vedlejšími 7. HOMOFONIE je způsob kompoziční techniky a) duchovní vícehlasá skladba na biblický nebo latinský text b) vícehlasá skladba na světský text, sloužící k obveselení společnosti c) pomalý třídobý tanec 8. MADRIGAL   a)

9. Mezi hudební formy RENESANCE a) mše, moteto, fuga b) madrigal, villanella, menuet c) mše, moteto, madrigal 9. Mezi hudební formy RENESANCE náleží a) Giovanni Pierluigi da Palestrina b) Orlando di Lasso c) Claudio Monteverdi 10. Autorem skladby MISSA PAPAE MARCELLI je   a)

a) Giovanni Pierluigi da Palestrina b) Antonio Vivaldi c) Plutarchos 1. Významným představitelem RENESANČNÍ HUDBY byl a) Jakub Jan Ryba b) Adam Michna z Otradovic c) Jan Campanus Vodňanský 2. ČESKOU renesanční hudbu reprezentuje a) k antice b) k gotice c) k renesanci 3. Ke které umělecké epoše se váže ARS ANTIQUA? a) Orlando di Lasso b) Giovanni Pierluigi da Palestrina c) Guillaume de Machaut 4. Který hudební skladatel je představitelem epochy ARS NOVA?   a)

b) discantus, conductus c) madrigal, mše a) žalmy, hymny b) discantus, conductus c) madrigal, mše 5. K nejvýznamnějším skladebným druhům období RENESANCE patří a) ars antiqua b) ars nova c) renesance (nizozemská polyfonie) 6. Kterou etapu vícehlasé hudby reprezentuje GIOVANNI PIERLUIGI DA PALESTRINA? a) klavicembalo, klavír, varhany b) loutna, šalmaj, flétna c) viola da gamba, housle,harfa 7. K nástrojům užívaným v renesanci náleží   a)

8. Autorem obrazu POSLEDNÍ VEČEŘE je a) Michelangelo b) Leonardo da Vinci c) Karel Škréta 8. Autorem obrazu POSLEDNÍ VEČEŘE je a) Rafael b) El Greco c) Michelangelo 9. Výzdobou klenby SIXTINSKÉ KAPLE byl pověřen papežem Juliem II. a) jednohlas b) vícehlas c) lidové umění mimoevropských kultur 10. POLYMELODICKÝ sloh znamená   _Gregoriánský chorál _ Hospodine, pomiluj ny _ Ktož jsú boží bojovníci Označ číslem pořadí ukázek před jejich názvem: _Truvérská milostná píseň _organum _ polyfonie ­_homofonie Kvarta/ baroko 1 Která z následujících charakteristik nejlépe vystihuje podstatu baroka? b) ohromující rozměry, složitá výstavba díla, velkolepost, zdobnost, princip kontrastu přístup k formě a) jednoduchost, souměrnost, pravidelnost, střídmost, přehledná forma, důraz na rozumový představ, snů apod., obdiv k historii, okouzlení přírodou, inspirace folklórem c) uvolněnost vyjadřovacích prostředků, citovost výrazu, zobrazování lidských prožitků, v uplatnění vyjadřovacích prostředků, náboženský ráz tvorby b) charleston a) polka Oblíbeným tancem baroka byl/a c) menuet a) sonátová forma Která z uvedených forem reprezentuje baroko? b) madrigal c) fuga Concerto grosso je c) cyklická skladba pro skupinu sólových nástrojů a orchestr b) jednovětá skladba pro velký orchestr a) cyklická skladba pro dva melodické nástroje a continuo a) čtyřdobý tanec pomalého tempa Gavota je c) v baroku označení malého komorního souboru b) strunný nástroj s plošnou rezonanční skříňkou ze 17. století b) fuga, triová sonáta, suita a) mše, fuga, sonáta Mezi komorní instrumentální barokní formy patří c) sonáta, triová sonáta, fuga b) fantazie a) suita Vícevětá barokní skladba tvořená několika tanci se obvykle nazývá c) rapsodie a) opera, oratorium, pašije Mezi vokálně instrumentální barokní duchovní formy patří c) oratorium, pašije, mše b) kantáta, mše, oratorium vánoční text a) vokálně instrumentální nebo instrumentální skladby komponovaná na pastýřský nebo Pašije je c) pomalý třídobý tanec zařazovaný často na závěr barokní suity b) vokálně instrumentální skladba, v níž je zhudebněn biblický příběh o Kristově umučení a)

Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla.    Po vyslechnutí ukázky urči autora skladby a název díla. Sloh rytmicko-monomelodický Gregoriánský chorál Hospodine, pomiluj ny Ktož jsú boží bojovníci Dřěvo sě listem odievá Sloh polymelodický Palestrina: Kyrie, Sanctus; MISSA PAPAE MARCELLI Orlando di Lasso: Mattona mia cara Jan Campanus Vodňanský: Rorando coeli

OPAKOVÁNÍ POJMŮ Vybraný student, sedící zády k interaktivní tabuli, má vyslovit slovo/slova, jež se na tabuli objeví. Ostatní studenti pokládají vybranému otázky tak, aby dané slovo uhodl. STŘEDOVĚK RENESANCE

RENESANCE

VOKÁLNÍ

MŠE

KYRIE

SANCTUS

AGNUS DEI

MACHAUT

GIOVANNI PIERLUIGI

MISSA PAPAE MARCELLI

LASSO

MATTONA MIA CARA

MADRIGAL

VILLANELA

VODŇANSKÝ

RORANDO COELI

ARS ANTIQUA

ARS NOVA

HOMOFONIE

POLYFONIE

MICHELANGELO

DA VINCI

BOTTICELLI

MONA LISA

POSLEDNÍ VEČEŘE

MADONA VE SKALÁCH

SIXTINSKÁ KAPLE

DAVID

ZROZENÍ VENUŠE

PRIMAVERA

LOUTNA

FIDULA

TAMBURÍNA

TRUBADÚR

TRUVÉR

MINESÄNGER

DŘĚVO SĚ LISTEM ODIEVÁ

GOTIKA

NEUMY

GREGORIÁNSKÝ CHORÁL

PATER NOSTER

SLOH RYTMICKO- MONOMELODICKÝ

SLOH POLYMELODICKÝ

Citace obrázku NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 4.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Botticelli-primavera.jpg NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 4.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leonardo_da_Vinci_-_Madonata_v_peshterata.jpg GAYA. Wikipedia.cz [online]. [cit. 4.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Michelangelos_David.jpg Galerie autora NEZNÁMÝ. Wikipedia.cz [online]. [cit. 4.12.2012]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Leonardo_da_Vinci_(1452-1519)_-_The_Last_Supper_(1495-1498).jpg USER:BIBI SAINT-POL. Wikipedia.cz [online]. [cit. 7.10.2012]. Dostupný na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Raffaello_Scuola_di_Atene_numbered.svg>. Citace knihy: LISÁ, Dagmar. Hudební nauka pro malé i větší muzikanty 2 a kapitoly z dějin hudby. Sbírka testů. Editio Supraohon Praha, Chopinova 4, 120 00 Praha 2, 1998, ISBN 80-7058-469-6. Použité hypertextové odkazy jsou platné ke dni vytvoření díla. CD CHARALAMBIDIS, Alexandros a kol. Hudební výchova 1 pro gymnázia., str. 24. Praha: SNP - pedagogické nakladatelství, akciová společnost, Bělehradská 47, 120 00 Praha 2, 2003, ISBN 80-7235-219-9.