Umělecký styl II.
VY_12_INOVACE_ČJL_4.A_1-5 Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa: Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0928 Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji čtenářské a informační gramotnosti Název a číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL_4.A_1-5 TÉMA SADY: SOCIÁLNÍ PROBLEMATIKA V UMĚLECKÉ LITERATUŘE Název: Umělecký styl II. Vytvořeno: 8. 2. 2013 Autor: Mgr. Martina Šafránková Vyučovací předmět: Český jazyk – literární seminář Ročník: IV. Výsledky vzdělávání dle RVP: Rozumí obsahu textu i jeho částí; Čte s porozuměním věcně i jazykově přiměřené texty, orientuje se v textu Typ interakce: Kombinované Druh výukového zdroje: Prezentace s úkoly pro žáky Klíčová slova: Umělecký styl, jazyk uměleckého stylu Anotace: Výukový materiál podává navazuje na výklad o uměleckém stylu I., následují ukázky z beletrie s otázkami pro studenty pro ověření čtenářské gramotnosti.
Ukázka č. 1: Přestalo tady být bezpečno! Zaposlouchal se do zvuků z chodby. Někdo stoupá po schodech! Doplížil se ke dveřím, přitiskl na ně ucho. Kroky! Po zádech mu stékal pot. Vrazi? Saniťáci? Policajti? Teď kdosi přešel přímo kolem dveří! Srdce mu bušilo v krku. Vydal se nahoru. Určitě? A co když mě obkličují? Vrhl se zpátky do místnosti. Vytáhl zpod molitanu láhev s perníkem, kuchyňský nůž zastrčil do boty, dýku sevřel levačkou. Otázky: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Charakterizujte specifické jazykové prostředky: Jaký sociálně nežádoucí jev se v díle objevuje? Vysvětlete slova a přiřaďte k vrstvě slovní zásoby : saniťáci, perníkem, levačkou
Otázky a odpovědi: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Radek John; Memento 2. Charakterizujte specifické jazykové prostředky: Dílo v sobě kombinuje spisovnou neutrální češtinu, hovorovou češtinu, nespisovnou češtinu - obecnou češtinou, argotem, vulgarismy… 3. Jaký sociálně nežádoucí jev se v díle objevuje? Drogy, krádeže, vloupání… 4. Vysvětlete slova a přiřaďte k vrstvě slovní zásoby: saniťáci – řidiči sanitky (profesní slang) perníkem – pervitinem (argot) levačkou – levou rukou (hovorová čeština)
Ukázka č. 2: Dozpívav svoji písničku, veliký Antonín složil ruce na zádech a maní dýchl na kuličku teploměru. Sloupec téměř neúplatný sotva se pohnul a Důra znamenaje tuto řádnost měl několik myšlenek, jež se vystřídaly v sledu míšených karet. Tento způsob léta, děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, zdá se mi poněkud nešťastným. Je chladno a můj dech, jakkoliv jsem nepozřel vody, je mrazivý. Který měsíc nám zbývá, jestliže ani červen není dost vhodný, abychom pečovali o zdraví a tělesnou čistotu? Nuže, ať je podnebí příznivé čili nic, tyto věci nesnesou odkladu. Řka to ujal se mistr řemene, svlékl svůj šat a dívaje se dolů do vody, jež zrcadlila jeho dlouhé zarostlé nohy, roubení bazénu a nebeskou báň, znamenal obraz obrácené nádoby, kterou kdosi neuměle postavil právě na okraj, a dodal: Ach, plovárna a tato číška jsou prázdny. Otázky: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Najděte v textu přechodníky (transgresivy)
Otázky: Kdo je autorem ukázky a z jakého díla ukázka pochází? Vladislav Vančura 2. Najděte v textu přechodníky (transgresivy) : Dozpívav, znamenaje, odvraceje, řka, dívaje.