Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456"— Transkript prezentace:

1 Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
VLADISLAV VANČURA PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY

2 Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: Literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: vrstvy jazyka, poetismus, historická tvorba, současná próza Forma: výklad Datum vytvoření:

3 VLADISLAV VANČURA Obrázek č. 1

4 Vladislav Vančura ( ) prozaik, dramatik, scénárista, publicista lékař na Zbraslavi později se zabýval pouze literaturou a filmem zapojen do odboje v době okupace v roce 1942 popraven

5 Znáte jiné české autory, kteří byli v době války zatčeni nebo popraveni?

6 Rysy Vančurovy tvorby bohaté využití všech vrstev jazyka
archaismy, hovorové výrazy, obecná čeština, knižní obraty… typická větná stavba – rozvinutá, bohatá souvětí zájem o prchavé okamžiky, potlačení dějovosti líčení nálad, pocitů, dojmů… časté metafory, obrazná vyjádření

7 Objasněte pojmy – archaismus, metafora, hovorová čeština.

8 Pekař Jan Marhoul svět peněz je nevhodný pro člověka důvěřivého a dobrotivého pekař, který často dává chléb lidem na dluh, sám zkrachuje Obrázek č. 2

9 Marhoul se nehodí do své doby. Proč
Marhoul se nehodí do své doby. Proč? Charakterizujte společenskou situaci 20. let 20. století.

10 Pole orná a válečná reakce na 1. světovou válku
válečná situace způsobí zmatek v životě lidí člověk, který těsně před vypuknutím války loupí a vraždí, narukuje na frontu, padne a je paradoxně oslavován jako neznámý hrdina válka je absurdní, hrůzná, devastující Obrázek č. 3

11 Znáte jiná díla českých autorů reagujících na 1. světovou válku?

12 Rozmarné léto české maloměsto – Krokovy Vary
klid a nudu naruší příjezd kouzelníka Arnoštka a krásné provazochodkyně Anny vliv poetismu – naplnění hesla „žít a užívat si“ pestrý jazyk, spojování archaismů a hovorové češtiny

13 Rozmarné léto - film https://www.youtube.com/watch?v=7K8-vV2SAu0
Obrázek č. 4

14 Objasněte podstatu poetismu.

15 Ukázka… „Dozpívav svoji písničku, velký Antonín složil ruce na zádech a maní dýchal na kuličku teploměru. Sloupec téměř neúplatný sotva se pohnul a Důra znamenaje tuto řádnost měl několik myšlenek, jež se vystřídaly v sledu míšených karet. „Tento způsob léta,“ děl vposled, odvraceje se od přístroje Celsiova, „zdá se mi poněkud nešťastným. Je chladno a můj dech, jakkoliv jsem nepozřel vody, je mrazivý. Který měsíc nám zbývá, jestliže ani červen není dost vhodný, abychom pečovali o zdraví a tělesnou čistotu?“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 163

16 Doložte na konkrétních příkladech pestrost a neobvyklost jazykového vyjadřování V. Vančury.

17 Markéta Lazarová baladický příběh ze středověku
mladoboleslavský kraj, loupeživí rytíři tragický milostný příběh láska vítězí nad smrtí a nenávistí, dítě, které čeká Markéta, je zárukou pokračování života i lásky nadčasové téma využití všech jazykových vrstev k charakteristice postav, prostředí

18 Markéta Lazarová - film
Obrázek č. 5

19 Ukázka… „Vy prachaso zlodějská, vy se věru nemáte proč vynášeti nad tuto hříšnici. Vy posměváčci, vy početní kapsáři, vy jalůvky zločinu, vy šejdíři, vy směšní herci, kteří strašíte mečem a bojíte se rány, vy duchové z kozy, kteří se ženete na poutníčka a před vojskem popotahujete ze slzavého nosu, vy chcete souditi zbojníky a milenky zbojníků? Nic dál, nic dále! Vyjdi, Markéto! Výš hlavu, výše! Jdi, jako chodívá ta, jež zná cenu svého přítele.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 165

20 Pomocí ukázky charakterizujte Markétu. Čím se liší od svého okolí?

21 Konec starých časů postava novodobého barona Prášila
milovník žen, ozdoba salónů, ale i podvodník Konec starých časů - film

22 Luk královny Doroty - milostné, humorné povídky Útěk do Budína - tragický milostný příběh studentky a syna statkáře

23 Kdo to byl baron Prášil?

24 Obrazy z dějin národa českého (1939 – 1940)
nedokončené dílo, Vančura zatčen zachyceny dějiny do konce 13. století záměr – psáno v době okupace, opora pro český národ

25 Interpretace textů Vladislav Vančura: Pekař Jan Marhoul (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 161) Vladislav Vančura: Rozmarné léto (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 162) Vladislav Vančura: Markéta Lazarová (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 164)

26 Použité zdroje Literatura
BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, ISBN X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, ISBN SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, ISBN

27 Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1
Pslib. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 2 Bookfan: Fandíme knihám. [online]. [cit ]. Dostupné z:

28 Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3
Rodinná knihovna. [online]. [cit ]. Dostupné z: Obrázek č. 4 Instinkt. [online]. [cit ]. Dostupné z:

29 Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 5
37. Letní filmová škola Uherské Hradiště [online]. [cit ]. Dostupné z:

30 Použité zdroje Internet https://www.youtube.com/watch?v=7K8-vV2SAu0


Stáhnout ppt "Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456"

Podobné prezentace


Reklamy Google