Co je to kantáta a oratorium? Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/34.0488 Hudební výchova Co je to kantáta a oratorium? Autor: Mgr. Michal Mynář
Zpěv nastupuje tam, kde mluva už nestačí. chceme-li „ozdobit“ nějakou slavnost, zazpíváme, i u táboráku to písničce sluší společný zpěv sjednocuje a utužuje společenství (to dobře věděli husité, ale i vlastenci v 19. st.) „Bis orat qui corde canit“ (Kdo ze srdce zpívá, dvakrát se modlí) – výrok připisovaný sv. Augustinovi, i v kostelech je zpěv nedílnou součástí mše
kantáta, skladba k oslavě původně byla kantáta každá zpívaná skladba, později už jen sborová skladba s doprovodem a možnými sólisty zpěváky cantata da camera – světská kantáta vznikla v Itálii a má stavební prvky podobně jako v opeře (předehra, árie, recitativ, sbor) cantata da chiesa – duchovní kantáta, vznikla v Německu a rozvíjel ji především J. S. Bach
oratorium oratorium je větší a propracovanější „bratr“ kantáty, má podobnou stavbu jako opera, neprovádí se však na scéně náměty oratoria bývají v převážné většině duchovní – biblické příběhy nejvýznamnějšími skladateli oratorií jsou J. S. Bach (Matoušovy pašije) a G. F. Händel (Mesiáš)
mše, requiem zvláštním druhém kantáty je mše, zhudebněný text bohoslužby zpívaná mše se uplatní při slavnostních příležitostech, o církevních svátcích, o nedělích mše za zemřelé se nazývá requiem (chcete-li – smuteční mše) mše má obvykle části Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei
Finis coronat opus – konec korunuje dílo poslechněte si: nebo třeba doma? B. Smetana: kantáta Česká píseň část 4, (3:36) G.F. Händel: oratorium Mesiáš Halleluyah, (3:27) J. Pavlica: Missa brevis Sanctus, (3:18)
Použité zdroje ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 8. vyd. Praha: Editio Bärenreiter, 2003, 199 s. ISBN 80-86385-21-3 Všechny objekty použité k vytvoření prezentace jsou součástí SW Microsoft Office nebo jsou vlastní originální tvorbou autora.