Marek Eben NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_ČESKÝ_JAZYK_A_LITERATURA TEMA: Česká próza a poezie 20. století ČÍSLO PROJEKTU: 1.07/1.4.00/21.0816 Marek Eben
Datum vytvoření projektu únor 2012 Ročník 9. Popis prezentace Žáci budou seznámeni s životem současného moderátora a písničkáře Marka Ebena. Napíší si zápis do sešitu a rozeberou jeho básně.
Marek Eben (18. 12. 1957)
Je synem slavného skladatele Petra Ebena, píše texty a básně, skládá hudbu a moderuje. Aktuální je pořad „Na plovárně“ a taneční show „Když hvězdy tančí“. Vystudoval konzervatoř, od roku 1983 účinkuje v Divadle Ypsilon. Jeho žena Markéta Fišerová je upoutána na invalidním vozíku. S bratry Kryštofem a Davidem založil skupinu s názvem Bratři Ebenové. Je znám svým jemným humorem, který neurazí. Zápis:
Malé písně do tmy Tichá domácnost Já na tom dělám. Tvorba:
Andulce z béčka: Stránky čítanky chci si založit Tvými copánky Spíš než na Temno myslím na lásku promiň Jirásku Stránky fyziky chci si založit Tvými culíky V spojených nádobách myšlenky nekalé Promiň Pascale Stránky chemie proud Tvých vlasů snadno mi zakryje Vadíš mi ve vzorcích ztrácejí logiku Lomonosíku Andulce z béčka:
Rozbor textu: 12 3 sdružený Báseň (název) je ze sbírky autora Báseň je: epická lyrická lyrickoepická K hlavním motivům básně patří Báseň (patří – nepatří) k nonsensové poezii. Báseň (je – není) rozdělena na sloky, všechny sloky (mají – nemají) stejný počet veršů. Báseň má celkem veršů, které jsou rozděleny do slok. Báseň (má – nemá) výrazný rytmus. V básni (jsou – nejsou) rýmy. Např. Rým je Andulce z béčka Marka Ebena láska žáka ve škole Rozbor textu: 12 3 Čítanky - copánky sdružený
Rozbor textu: Co znamená spojení Temno – Jirásek? Co jsou spojené nádoby? Kdo byl M. V. Lomonosov? Jaký zvláštní pravopisný jev se zde nachází? Pro jaký slohový útvar je tento jev typický? Vyskytuje se v textu tento jev náhodně? Temno je román Aloise Jiráska, který zachycuje českou zemi v době pobělohorské. Nádoby, v nichž může kapalina volně protékat z jedné do druhé, přičemž vystupuje stejně vysoko. Zakladatel fyzikální chemie. V zájmenech Ty se objevují velká písmena. Dopis Ne, zamilovaný žák klade důraz na svou lásku (proto velké písmeno). Rozbor textu:
O létání vlaku, nespočítáš, péra, spadne, fouká, zobáku, ptáků, křídla DO BÁSNĚ VLOŽTE TATO SLOVA: vlaku, nespočítáš, péra, spadne, fouká, zobáku, ptáků, křídla Štěstěna se v tobě dvakrát moc nezhlídla jen si lítej chlapče přistřihnou ti …………… tak se dívej radši na zem než do mraků mizerně se skáče z rozjetýho …………… Zastrč si drápy srovnej …………… dneska tě vítá voliéra – a máš křídla ptáků voliéra jen den bacha ať si nedáš do ……………… Někdy vážně zdá se lítat že je snadné jenže ten kdo lítá taky někdy ……………… Život dá ti pár facek že je … chtěl jsi lítat chlapče tak v tom teda lítáš Z výšky se dolů pěkně kouká čím jsi však výš tím víc to ………… – a máš křídla ptáků fouká fouká – a máš křídla ……… a před sebou celý život v kravatě a v saku O létání
O létání vlaku, nespočítáš, péra, spadne, fouká, zobáku, ptáků, křídla DO BÁSNĚ VLOŽTE TATO SLOVA: vlaku, nespočítáš, péra, spadne, fouká, zobáku, ptáků, křídla Štěstěna se v tobě dvakrát moc nezhlídla jen si lítej chlapče přistřihnou ti křídla tak se dívej radši na zem než do mraků mizerně se skáče z rozjetýho vlaku Zastrč si drápy srovnej péra dneska tě vítá voliéra – a máš křídla ptáků voliéra jen den bacha ať si nedáš do zobáku Někdy vážně zdá se lítat že je snadné jenže ten kdo lítá taky někdy spadne Život dá ti pár facek že je nespočítáš chtěl jsi lítat chlapče tak v tom teda lítáš Z výšky se dolů pěkně kouká čím jsi však výš tím víc to fouká – a máš křídla ptáků fouká fouká – a máš křídla ptáků a před sebou celý život v kravatě a v saku O létání
http://www.azrodina.cz/2547-zehrac-na- boha-na-osud-ci-na-viru-nejsem-rozhovor-s- markem-ebenem http://www.lidovky.cz/marek-eben-po-krk-v- ceske-smetance-dqo- /ln_kultura.asp?c=a071007_140929_ln_kultur a_blh http://www.youtube.com/watch?v=gawLMeqz qlY SOUKAL, J. Čítanka 7 (literární výchova pro 7. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií). Praha: SPN, 1998. Použité zdroje: