ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ROČNÍK TÉMA: SYNTAX V. AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ:20. 8. 2012 VY_32_INOVACE_47_KM
Anotace Cílová skupina: 8. ročník Téma: Syntax V. Cíl: Procvičování učiva – větné členy, souvětí, práce s textem Pomůcky: psací potřeby, pracovní listy Pilotáž: Žáci ocenili souhrnné opakování a procvičování syntaktického učiva. Žáky připravujeme na testy a přijímací zkoušky, učíme je pracovat s textem, s formami zadávání úkolů.
Zvýrazněný větný člen nahraď větou: 1 Nohu jsem si zlomil při lyžování. Odborníci zkoumají chování zvířat v zajetí. Slíbila nám napsat nebo zavolat. Zvýrazněný větný člen nahraď větou:
Najdi podmět a urči, jakým slovním druhem je vyjádřen: 2 Všichni musí donést do vyučování knihy. Učit se práci s počítačem je velmi důležité. Na kostelní věži právě odbila dvanáctá. Najdi podmět a urči, jakým slovním druhem je vyjádřen:
3 Přišli tam všichni. Každý z nás se těšil na večírek. Uviděl jsem v dálce komín, který znečišťoval celé okolí. Naši přátelé nepřijeli. Ten člověk, kterého jsem znala už pět let, prošel kolem mě bez povšimnutí. Vyhledej zájmena a urči jejich větnou platnost (kterým jsou větným členem)
všichni – podmět každý – podmět (z) nás – přívlastek neshodný který – podmět naši – přívlastek shodný kterého – předmět (kolem) mě – příslovečné určení místa Řešení 3
Kterým větným členem je ve větách tvar jíst: 4 Jíst je příjemné. Tatínek mi nakázal jíst. Byl tak rozrušen, že nemohl jíst. Hned jak se vrátil domů, pospíchal jíst. Kterým větným členem je ve větách tvar jíst:
podmět předmět přísudek (tvořený slovesem modálním moci a infinitivem jíst) příslovečné určení účelu. Řešení 4
Vyhledej neshodné přívlastky a změň je na shodné: 5 V lese bylo slyšet ránu jako hrom. Cesta nazpátek byla nepříjemná. Most z kamene odolal povodni. Nápoj pro občerstvení musí být chladný. Vyhledej neshodné přívlastky a změň je na shodné:
Řešení 5 jako hrom – hromovou (silnou) nazpátek – zpáteční z kamene – kamenný pro občerstvení - občerstvující Řešení 5
Ve které větě je nevyjádřený subjekt? 6 Ale on se jen vymlouvá. Všichni se těší na výlet. Ani druzí se nedostavili. S tebou o tom nechci mluvit. Ve které větě je nevyjádřený subjekt?
Ve které větě je predikát jmenný se sponou? 7 Jeho vlasy se bělaly jako sníh. Odměnou jí byl bouřlivý potlesk. Pstruh znamenitě chutná. Oči zvířete se smaragdově leskly. Ve které větě je predikát jmenný se sponou?
V dané větě vyhledej predikát: 8 Král byl mladý, hezký a celkem rozumný člověk. byl člověk byl mladý byl mladý, hezký a rozumný V dané větě vyhledej predikát:
9 Děti s hráběmi, lopatkami a igelitovými pytli chodily čistit les. V ulici, kde se neštěstí stalo, se shromáždilo mnoho lidí. Urči počet vět:
Jestliže naleznete mládě volně žijícího živočicha, nedotýkejte se jej a vzdalte se od něho. Z dálky můžete pozorovat, co se bude dít. Jen v případě, že je mládě zraněné nebo nejméně půl dne opuštěné, je vhodné ho odnést. Práce s textem 10
10 Práce s textem Z kolika vět se skládá třetí souvětí? Urči mluvnické kategorie slovesa naleznete. Změň způsob tohoto slovesa na podmiňovací. Změň tvar slovesa z bodu c) na první osobu. Urči druh zájmena jej a uveď jeho 1. pád. Najdi několikanásobný predikát jmenný se sponou. Synonymum k adjektivu opuštěné Pojmenuj části slova o/pušt/ěn/é Antonymum ke slovu vzdálit se Práce s textem 10
2 věty 2. os., mn. č., oznam. zp., přít. čas, vid dokonavý, rod činný nalezli byste nalezli bychom on – osobní je zraněné nebo opuštěné osiřelé předpona/kořen/přípona/koncovka přiblížit se Řešení 10
Zdroje: Archiv autora Vlastní tvorba www.microsoft.office.cz