Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU : Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.3 líčení Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Karel Hynek Mácha Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Nepravidelnosti a nedostatky ve stavbě věty Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Karel Hynek Mácha (1810 – 1836) MÁJ. Karel Hynek Mácha 1. pol. 19. st. 1. pol. 19. st. romantismus romantismus současníci: K. J. Erben (Kytice), J. K.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTURozvoj čtení a práce.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Člověk a společnost, Dějepis.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.
Karel Hynek Mácha 1810 Praha Litoměřice. Život Básník, prozaik,ochotnický herec Vášnivý cestovatel většinou chodil pěšky, vyhledával hrady, zříceniny.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Název prezentace (DUMu)
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_02
SLOH – popis statický líčení
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor: PaedDr. Hana Hrubcová Název: VY_32_INOVACE_3B_01_Vylučovací
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_14 Český romantismus
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_52_Karel Hynek Mácha
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
MATEMATIKA Poměr, úměra.
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
Ochrana lesa Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic     EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.04_Literární teorie.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.1.Bal.08_Lidské_tělo Datum:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
STÁTNÍ SYMBOLY ČESKÉ REPUBLIKY Poznáváme státní symboly
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.2.Bal.27_Souhlasky_tvrde.
Rozmnožování organismů
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_14
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/21.3806 III/2 NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/21.3806 ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk a literatura ROČNÍK: 8. NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_19_3Č-Máj AUTOR: Mgr. Hana Kafková DATUM TVORBY: Duben 2014 OVĚŘENÍ: 28. dubna 2014 ANOTACE: Prezentace se zaměřuje na nejvýznamnější dílo K.H.Máchy Máj. Seznamuje žáky s jeho vznikem, strukturou, dějem a jazykovými prostředky. Snaží se rozvíjet žákovu práci s textem a porozumění uměleckému dílu.

Máj Karel Hynek Mácha

Máj lyrickoepická báseň skládá se ze 4 zpěvů a 2 intermezz (intermezzo = mezihra) ve své době špatně přijata kritikou dnes považována za vrchol české poezie

Děj: Vůdce loupežníků Vilém zabije svého soka v lásce Ve skutečnosti zabije svého otce, který ho kdysi vyhnal z domova V noci před popravou přemýšlí Vilém o svém osudu Uprostřed májové přírody se loučí s milovanou zemí Jeho milá Jarmila spáchá sebevraždu Na konci přichází po letech na místo popravy sám básník a je mu smutno z Vilémova osudu

Úryvek (přečti si pozorně) Byl pozdní večer – první máj – večerní máj – byl lásky čas. Hrdliččin zval ku lásce hlas, kde borový zaváněl háj. O lásce šeptal tichý mech; květoucí strom lhal lásky žel, svou lásku slavík růži pěl, růžinu jevil vonný vzdech. Jezero hladké v křovích stinných zvučelo temně tajný bol, břeh je objímal kol a kol; a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnými pásky, planoucí tam co slzy lásky.

Zamysli se! Co tyto verše oslavují? V jakém ročním období se báseň odehrává? V jaké části dne se odehrává úryvek? Najdi pro svoje tvrzení důkaz v textu. Najdi v úryvku personifikaci (= zosobnění, připisování lidských vlastností neživým věcem, rostlinám či živočichům)

Řešení: Oslavují májovou přírodu. Na jaře v květnu. V noci. Slunce jasná světů jiných = hvězdy O lásce šeptal tichý mech

Úryvek (přečti si pozorně) Po modrém blankytu bělavé páry hynou, lehounký větřík s nimi hraje, a vysoko – v daleké kraje bílé obláčky dálným nebem plynou, a smutný vězeň takto mluví k nim: Vy, jenž dalekosáhlým během svým co ramenem tajemným zemi objímáte, vy hvězdy rozplynulé, stíny modra nebe, vy truchlenci, jenž rozsmutnivše sebe, v tiché se slzy celí rozplýváte, vás já jsem posly volil mezi všemi. Kudy plynete u dlouhém dálném běhu, i tam, kde svého naleznete břehu, tam na své pouti pozdravujte zemi. Ach zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou i hrob můj, matku mou, vlasť jedinou, i v dědictví mi danou, šírou tu zemi, zemi jedinou!

Zamysli se! Z jaké části básně asi tento úryvek pochází a proč? Co tento úryvek oslavuje?

Řešení: Z části, která popisuje Vilémovu popravu uprostřed krásné přírody. Vězeň ji a oblaka oslovuje a vzpomíná na svou zemi. Oslavuje právě českou zemi. Přitom Máchovu Máji byl v době jeho vydání vyčítán právě nedostatek vlastenectví!!!!

Úryvek ze závěru básně Dalekoť jeho sen, umrlý jako stín, obraz co bílých měst u vody stopen klín, takť jako zemřelých myšlenka poslední, takť jako jméno jich, pradávných bojů hluk, dávná severní zář, vyhaslé světlo s ní, zbortěné harfy tón, ztrhané strůny zvuk, zašlého věku děj, umřelé hvězdy svit, zašlé bludice pouť, mrtvé milenky cit, zapomenutý hrob, věčnosti skleslý byt, vyhasla ohně kouř, slitého zvonu hlas, mrtvé labutě zpěv, ztracený lidstva ráj, to dětinský můj věk. Nynější ale čas jinošství mého – je, co tato báseň, máj. Večerní jako máj ve lůně pustých skal, na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal.

Zamysli se! Najdi v textu oxymorón (= spojení slov, jejichž význam se zdánlivě vylučuje). Proč je Mácha využil? Co mají vyjadřovat? Vyhledej verš, který vyjadřuje Máchův životní pocit.

Řešení: Např. mrtvé milenky cit Vyjadřuje tím, že jeho dětství naprosto skončilo. Na tváři lehký smích, hluboký v srdci žal. = navenek je bezstarostný, ale vnitřně se trápí

Závěrečný úkol: Vyber si kterýkoliv úryvek z Máje a nauč se jej na příští hodinu recitovat.

Zdroje a citace: Úryvky: Ilustrace – kliparty MS Office MÁCHA, Karel Hynek. Máj. Praha: Československý spisovatel, 1983, ISBN 22-104-83. Ilustrace – kliparty MS Office Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Kafková.