ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Victor Hugo ( ).
Advertisements

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Ladislav Fuks Tematická oblast: Česky jazyk a.
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastLiteratura – Psychologická próza 1. poloviny 20. století Datum vytvoření8.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Světový romantismus Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Světová literatura 19. stol. Alexandre Dumas starší Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. L. Gregoríková. Dostupné z Metodického.
Jaro na statku FARMÁŘ A JEHO PRÁCE. Čtyři roční období.
Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost Název školy:Základní.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Romantismus VY_32_INOVACE_VII-A-10.
Název vzdělávacího materiálu
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_15 J. K. Tyl
Období života člověka. Období života člověka Etapy lidského života Člověk se během života mění – roste do výšky, tloustne, učí se chodit a mluvit,
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
ROMANTISMUS.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ŠABLONA III/2 Literatura 8. ročník Test osobností „ KDO TO JE. “Mgr. L
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.10_Michal Viewegh NÁZEV:
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Název školy: Základní škola Chomutov, Písečná 5144 Název materiálu: VY_52_INOVACE_25_Kultura_a_umění_ _romantismus_ib1 Číslo projektu: CZ1.07/1.4.00/
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Světová literatura 19. stol. Alexandre Dumas starší
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Tématický celek: Čtenářská gramotnost
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Literatura období romantismu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Konec 19. století VY_32_INOVACE_VII-A-18.
Slovo života Prosinec 2012.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Victor Hugo
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Práva a povinnosti členů rodiny
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Realismus - Rusko VY_32_INOVACE_VII-A-14.
Práce s literárním textem v učivu 4. ročníku
Starověké Řecko VZNIK MĚSTSKÝCH STÁTŮ (8. – 6. stol. př. n. l.)
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Prezentace Josef II. Jakub Šíma, 3. A.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE VY_32_INOVACE_25 ROMANTISMUS VE SVĚTOVÉ LITERATUŘE Francie

VICTOR HUGO básník, dramatik, esejista, romanopisec romanticky rozporuplné rodinné prostředí aktivní politický život představitel aktivního romantismu

Legenda věků epické dílo cyklus – 3 díly mozaika lidských dějin na významných etapách chtěl ukázat, jak věda a pokrok vedou lidstvo k humanitě

Dramata náměty z dějiny témata – láska mezi dvěma bytostmi rozdělenými společenským postavením Hermani – Španělsko 16.století, hrdina: lupič milující šlechtičnu Ruy Blais (1838) – příběh lásky mezi královnou a jejím sluhou

Romány hutná zkratka epochy hlavní postava – rovina symbolu ovlivnil evropskou literaturu

Chrám Matky boží v Paříži z 15.století katedrála de Notre Dame = Chrám Matky boží Quasimodo (oddaný, ohyzdný, nezištně krásný člověk, miluje Esmeraldu), Esmeralda, Frollo (kněz, miluje Esmeraldu, vychoval Quasimoda; asketa, vybrané chování) Quasimodo se pokusí kvůli Frollovým choutkám Esmeraldu unést, skončí na pranýři, ale právě Esmeralda mu podává džbán vody kvůli Frollovým intrikám Esmeralda zatčena, odmítá s Frollem uprchnout, končí na popravišti Quasimodo se mstí, svrhne Frolla ze střech po letech je nalezen v hrobě vedle těla Esmeraldy život různých společenských vrstev schematičnost charakteru postav inspirace: muzikály, divadelní verze

ilustrace z knihy

Bídníci = Ubožáci osudy ušlechtilého uprchlého galejníka – Jean Valjean galejník – ukradl chleba pro svou rodinu biskup Myriel – J.V. se s ním setkal na útěku, okradl ho, biskup ho kryl => Jean se zapřisáhl, že bude konat jen dobro – stal se starostou v malém městečku komisař Javert – pozná J.V., snaží se ho dostat před soud a do vězení Fantina – padlá dívka, nemanželská dcera Cosetta; vyrůstá ve zločinecké rodině Thénardiérů; Fantina – prostitutka, zemřela => J.V. začne vychovávat její dceru Cossetu, ta se zamiluje do šlechtice Maria doba restaurace Bourbonů, červencová revoluce (1830) rozsáhlý román, řada postav představujících určité typy

ALEXANDRE DUMAS st. historické romány historie – kulisa => díla pseudohistorická nenáročná díla jako řetězec epizod čtenářsky zajímavé Tři mušketýři Hrabě Monte Christo

ALEXANDRE DUMAS ml. Dumasův nevlastní syn oblíbený dramatik Dáma s kaméliemi (1848) román vypráví příběh okouzlující Markét, která se nechává vydržovat muži, muži rozhodovali o jejím životě obětuje se z lásky inspirace: G.Verdi: Traviata

ALFRED DE MUSSET Zpověď dítěte svého věku autobiografický román hlavní hrdina Octave dospěl v atmosféře citové a duchovní prázdnoty, podléhá splínu, cítí se osamocen nešťastná láska, Octave nevěří v naději, neumí řešit svůj život, upíná se k Bohu

STENDHAL Červený a černý (1830) dvoudílný román Julian Sorel – tesařův syn, pokusil se o společenský vzestup soukromý učitel v rodině starosty, milostný poměr s jeho ženou pokus o církevní kariéru – kněžský seminář tajemníkem markýze de la Molle, svede jeho dceru Matyldu, ta otěhotní => svatba krátce před stavbou udavačský dopis paní de Rénal => pokus o její vraždu => zatčen při procesu obviňuje společnost z pokrytectví přijímá trest smrti psychologie hrdiny – ctižádostivý chlapec z prostého prostředí, touha po společenském postupu => pokrytectví černá: symbol kněžského prostředí, měšťácké společnosti spoutané konvencemi a úlohou peněz, vylučuje city a vzlet ducha červená: touhy po plném a vášnivém životě

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bonnat_Hugo001z.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Chr%C3%A1m_Matky_Bo%C5%BE%C3%AD_v_Pa%C5%99%C3%AD%C5%BEi http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Alexandre_Dumas.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Stendhal.jpg text vlastní práce autora