Poruchy pozornosti ADD/ADHD.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Zkušenosti OSPOD s hostitelskou péčí
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Podpůrný metodický seminář I.
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9 MOST MEZI ŠKOLKOU A ŠKOLOU.
Co by rodiče měli udělat před podáním žádosti o vyšetření v poradně. Několik rad rodičům.
Školní poradenské pracoviště
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
KOMUNIKACE SE SENIORY Olga Bürgerová.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Individuální výchovný plán
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Alzheimerova choroba Lukášek Závodný 2.HB.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Komunikace mezi generacemi
Základy pedagogické metodologie
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Rizikového chování v dospívání
Jak psát výstupní hodnocení E-learningový kurz, 5 lekcí Co má výstupní hodnocení obsahovat podle zákona, pravidla hodnocení, čeho se vyvarovat, posouzení.
1 Kulatý stůl k financování primární prevence rizikového chování Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
INTEGRACE DĚTÍ S VÝCHOVNÝMI PROBLÉMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
Specifické vývojové poruchy učení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Logopedická třída MOTÝLCI
(Presenium) Jiří Vítovec
BOZP – Práce s počítačem
Hyperkinetické poruchy chování PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
LMD, ADD, ADHD.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
centrální porucha zpracování řečového signálu
Jízda s použitím zvláštního výstražného znamení
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Rizikové chování1 Prevence rizikového chování dětí a mládeže Mgr. Jana Smíšková školní metodička prevence výchovná poradkyně ZŠ T. G. Masaryka.
ADHD PORUCHA POZORNOSTI S HYPERAKTIVITOU
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
ODKLAD POVINNÉ ŠKOLNÍ DOCHÁZKY
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Stres = stav organismu vznikající jako reakce na nepřiměřenou zátěž.  Mírný stres může zvýšit výkon, pomoci mobilizovat síly.  Velký stres naopak výkon.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Domácí násilí a pomoc jeho obětem
Syndrom ADHD v dětství a dospívání
SPECIFICKÉ PORUCHY CHOVÁNÍ A POZORNOSTI
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Temperament, charakter, motivace
Pracovní výchova - dívky 9.tř. Prezentace č.19
Moderní metody diagnostiky a korekce dětí s poruchou pozornosti spojené s hyperaktivitou (Attention Deficit Hyperactivity Disorders - ADHD) prof. Ludmila.
Ergonomie práce na počítači
Náročné životní situace
PORUCHY CHOVÁNÍ ŽÁKŮ A JEJICH NÁPRAVA
Pozornost a paměť, představivost
Školská sociální práce
Den otevřených dveří Název školy Datum.
Mgr. Et Mgr. Veronika Boussag, dipl. um.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rodičovství biologické a pěstounské
ADHD Diagnóza nebo handicap?
Specifika a požadavky těchto skupin
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poruchy pozornosti ADD/ADHD

ADD a ADHD ADD (attention deficit disorder, porucha pozornosti) ADHD (attention deficit hyperactivity disorder, porucha pozornosti s hyperaktivitou) výskyt ADD a ADHD v dětské populaci se odhaduje v rozmezí 3-10 % dětí školního věku u chlapců je výskyt poruchy častější než u děvčat (nejčastěji udávaný poměr 6:2), u děvčat bývají zpravidla projevy poruchy méně nápadné příčiny nejsou zcela jednoznačně objasněny multifaktorový jev zahrnující dědičnost, biologické a fyziologické příčiny (neurologická porucha zpracování nervových impulsů), zdravotní komplikace v těhotenství nebo při porodu, znečištěné životní prostředí, nevhodnou strava, užívání alkoholu a drog v těhotenství a další

Obvyklé projevy v chování dítěte s ADD Má problémy se samostatnou prací a má nevyrovnaný výkon v práci ve škole, neudrží pozornost při úkolu nebo hře. Nesoustředí se na okrajové detaily, pracuje ledabyle, s chybami, zabývá se při jednom úkolu ještě jinými aktivitami. Neposlouchá instrukce, dělá zbrklé, chybné závěry. Neumí si uspořádat školní práci a svoje pracovní místo, není schopno udržet pořádek.

Obvyklé projevy v chování dítěte s ADD Zdá se být duchem nepřítomné, i když mluvíme přímo k němu. Často ztrácí nebo nemůže včas najít potřebné školní pomůcky, sešity, hračky, sportovní potřeby aj. Okamžitě reaguje na zevní podněty, nechá se jimi rozptylovat. Zapomíná na denní aktivity či povinnosti, které má plnit.

Obvyklé projevy v chování dítěte s ADHD Má vysokou míru neuspořádané aktivity, vypadá, že je v neustálém pohybu. Nenechá v klidu ruce, nohy, vrtí se na židli, vyhledává blízké předměty, s nimiž si hraje, vkládá do úst apod. Je impulzivní s malým sebeovládáním, často něco nevhodně vyhrkne.

Obvyklé projevy v chování dítěte s ADHD Nemůže se dočkat, až na něj přijde řada, často skáče do řeči ostatním nebo je ruší. Má potíže s přechodem k jiné činnosti. Má nepřiměřeně silné emoční reakce i na drobné podněty. Je často sociálně nevyzrálé, má komunikační obtíže.

ADHD v dospělosti Dokument Nepozorní https://www.youtube.com/watch?v=Wi_4Cg34RbA

jak ve třídě pracovat s hyperaktivním dítětem Pokud máte podezření, že ve třídě pracujete s hyperaktivním dítětem, je potřeba si o tom v první řadě promluvit s jeho rodiči (aby u dítěte mohlo být ADHD diagnostikováno, musí projevovat příznaky ve více než jednom prostředí, tedy například ve škole i doma).

Když se nejedná o ADHD

jak ve třídě pracovat s hyperaktivním dítětem Snažte se pochopit problém, kterým dítě trpí. Při realizaci programů používejte jednoduché, jasné a důsledné postupy. Dítě musí vědět, že úsilí, které vykonává, mu pomáhá. Mějte dítě co nejvíce na očích. Sledujte jeho chování. Neusazujte dítě s ADHD u okna. Jak při zadávání instrukcí dítěti, tak při běžné komunikaci udržujte oční kontakt. Nechte dítě vaše instrukce zopakovat.

jak ve třídě pracovat s hyperaktivním dítětem Dávejte mu  jednoduché, krátké a krátkodobé úkoly (v ideálním případě pouze po jednom). Dlouhodobé úkoly raději rozfázujte. Pokud má dítě úkol plnit, umístěte ho mimo rozptylující vlivy (dveře, okno, rádio...) Když dítě s ADHD udělá něco správně, odměňte ho. Pokud možno často a bezprostředně. Odměna by ale měla mít pro dítě smysl. Pokud musíte řešit s dítětem kázeňské přestupky, je potřeba, aby dítě vědělo, že se o něj staráte a máte ho rádi jako osobnost. A to i v případě, že se vám nelíbí, jak se právě zachovalo.

jak ve třídě pracovat s hyperaktivním dítětem Musíte-li dítě opravovat a napomínat, zaměřte se na konkrétní projevy jeho chování a ne na příčiny. Dítě s ADHD totiž neví, proč se chová tak, jak se chová. Napomínejte dítě v soukromí, ne před celou třídou. Připomínky dávejte v maximální možné míře v klidu. Není vhodné příliš zvyšovat hlas, případně na dítě s ADHD křičet. Trestejte vlídně a pokud možno krátkodobě.  V otázce, co je a co není vhodné chování, buďte důslední. Všechna vaše rozhodnutí musí dítě vnímat jako shodná, stálá a správná. Výchovné postupy proto musejí být jednotné.

jak ve třídě pracovat s hyperaktivním dítětem Pokuste se zajistit dítěti kamaráda s vhodným modelem chování. Je však potřeba nepoukazovat na rozdíly mezi chováním, neboť předhazování úspěchů ostatních snižuje dítěti sebedůvěru. Pokuste se pomoci dítěti zařadit se do kolektivu vrstevníků. Buďte realisté. Dítě s ADHD nebude nikdy „perfektní“, „dokonalé“, bez chyb. Chce to čas!