Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
Gramatika Vypravování
Rozbor neuměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.1.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.3.4.
Vypravování VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.11
JMÉNO AUTORA: MGR. HANA BOHÁČOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_12_INOVACE_32_CJL_L ROČNÍK: III. ČESKÝ JAZYK A LITERATURA VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Vypravování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_235.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_20 Název materiáluSloh-Charakteristika.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Název projektu Číslo projektu Šablona Autor DUM Název DUM
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Co možná nevíte aneb 5 zajímavých faktů ze světa literatury
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Moderní škola
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Tematická a kompoziční složka literárního díla
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Transkript prezentace:

Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM  Drahomír Havlíček Název DUM  Interpretace literarniho dila I. Kód DUM VY_32_INOVACE_ 4.3.1 Datum vytvoření  30. 9. 2012 Předmět  Český jazyk a literatura Tematická oblast  Interpretace literárního díla Výstup ŠVP  Žák interpretuje literární dílo. Anotace DUM Prezentace obsahuje výklad termínů z oblasti interpretace literárního díla. Jedná se o teoretický základ rozboru textu umělecké povahy. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu v hodině. Žáci mohou použít i při opakování a vlastní interpretaci literárního díla. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Její dopad se projevil zejména při vlastní interpretaci uměleckých textů. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Interpretace a analýza uměleckého textu I.

Interpretace uměleckého textu interpretace uměleckého textu = činnost, při níž se snaží čtenář uchopit, procítit a vyložit umělecký text jedná se o činnost značně individuální činnost založená na emocionalitě do popředí funkce estetická = vyvolat ve čtenáři estetický zážitek

Dezinterpretace mylná interpretace literárního díla vychází ze zjevného nepochopení uměleckého díla, nebo snahy toto dílo zneužít dezinterpretace záměrná a nezáměrná

Analýza uměleckého díla rozbor díla na jednotlivé segmenty, složky (tematická, jazyková, kompoziční) postihnutí těchto jednotlivých složek (bez nutnosti emocionálního prožitku, na základě nácviku a znalosti literární teorie)

Výstavba literárního díla Jazyková složka jazyk = základní nositel sémantické a estetické informace v literárním díle V umělecké literatuře: jazyk spisovný jazyk nespisovný zvláštní jazykové prostředky spoluutvářející estetickou funkci díla (tropy a figury)

Výstavba literárního díla 2. Tematická složka jedná se o výběr a řazení témat a motivů (viz dále)

Výstavba literárního díla 3. Kompoziční složka kompozice = pořádající princip, na jehož základě jsou uspořádána jednotlivá témata

Základní typy kompoziční výstavby uměleckých textů Z hlediska kompoziční sevřenosti tektonická výstavba: pevná, soudržná, vnitřně provázaná (např. Dan Brown: Šifra mistra Leonarda) atektonická výstavba: rozvolněná, nesoudržná, založená např. na metodě proudu vědomí a na volných asociacích (např. James Joyce – Odysseus)

Základní typy kompoziční výstavby uměleckých textů Z hlediska časových souvislostí: chronologický postup: jdoucí po sobě v čase (např. Daniel Defoe - Robinson Crusoe) retrospektivní postup: děj se rozuzlí hned na začátku, teprve pak se zpětně rozvíjí (např. Karel Čapek - Hordubal) paralelní postup: dvě nebo více dějových linií se rozvíjí vedle sebe (např. Michal Viewegh - Andělé všedního dne) rámcový postup: několik příběhů vloženo do příběhu hlavního, většinou úvodního (např. Giovanni Boccaccio - Dekameron) postup in medias res: přímo do děje, bez úvodu, rovnou důležité události (Dan Brown - Šifra mistra Leonarda)

Základní typy kompoziční výstavby uměleckých textů Z hlediska rozvíjení a vyvrcholení děje: konflikt: střet zájmu hlavních postav zápletka: soubor motivů posouvajících děj kupředu gradace děje: stupňování napětí v ději retardace děje: zpomalování napětí děje pointa: vyvrcholení příběhu, většinou nečekaným způsobem otevřený konec opakování týchž motivů (kroužení a návrat motivů) kontrast motivů

Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 279 s. ISBN 80-723-5228-8. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0.