Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu 6. název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Autor Mgr. Petr Kříž Tematický celek Sloh Ročník 1. Datum tvorby Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice

2 Anotace: Tato prezentace přibližuje žánr vypravování v současné stylistice. Inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Materiál je určen pro výuku ve 1. ročníku střední školy – stylistika. Metodické pokyny: Materiál použije učitel při výkladu látky. Doba prezentace odpovídá zhruba 15 – 20 minutám. Prezentaci může učitel doplňovat svými otázkami. V závěru prezentace je uvedeno několik cvičení vhodných k nácviku vypravování.

3 VYPRAVOVÁNÍ

4 Charakteristika Podstatou vypravování je převyprávění příběhu, vyprávění musí mít děj. V začátku je vhodné se soustředit pouze na jednu dějovou linii, jedno místo nebo postavu. Později (po dosažení jisté zkušenosti) je možné kombinovat více dějů, časové roviny atd. Vypravování může být v mnoha žánrech například pověst, pohádka, horor, fantasy, detektivní román, humoristická povídka, detektivka, atd. Vypravování může být skutečná nebo vymyšlená událost.

5 Kompozice Kompozice má obvykle tři části - úvod, stať a závěr
Kompozice Kompozice má obvykle tři části - úvod, stať a závěr. Úvod - Uvedení čtenáře do děje. Stať - Převyprávění hlavní události příběhu a událostí, které z ní vyplývají. Vyvrcholení příběhu (např. vyřešení záhady). Závěr

6 Tvarosloví, hláskosloví, lexikum, syntax
- hláskosloví a tvarosloví by mělo být spisovné, možné jsou odchylky v přímé řeči - je vhodné užívat dějová slovesa, naopak je dobré šetřit slovesy být, mít - používat vhodná synonyma, naopak neužívat ukazovací zájmena (to, tohle, tahle, tam) - používat expresiva, frazémy, pořekadla atd. – dodávají na atraktivitě a originalitě užívat řeč přímou, nepřímou, vnitřní monology atd. nepoužívat příliš dlouhá souvětí

7 Je potřeba si dát pozor, aby se vyprávění nestalo popisem děje!!!
v pondělí jsme dělali, v úterý jsme dělali, ve středu, čtvrtek, pátek, sobotu, v neděli jsme odjeli domů probudil jsem se, vstal jsem, umyl se, vyšel ven, dělal jsem, vrátil se, šel spát

8 Nácvik vypravování: 1. mluvnická štafeta – každý přidá k příběhu jednu větu 2. vytvoření příběhu, do kterého se vloží náhodná slova, např. Velikonoce, veslo, chroust 3. nácvik uvozovací věty – řekl, pronesl, prohlásil atd. 4. sestavit příběh, kde všechna slova začínají stejným písmenem 5. příběh jen s jednou samohláskou – Čilí vlci i líní psi si zřídili byt.

9 Zdroje: MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk: přehled středoškolského učiva. 1. vyd. Třebíč: Petra Velanová, 2005, 175 s. Maturita. ISBN ADÁMKOVÁ, Petra a GREŠOVÁ, Šárka. Český jazyk a komunikace pro střední školy díl. Průvodce pro učitele. 1. vyd. Brno: Didaktis, 2013, 175 s. ISBN


Stáhnout ppt "Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek"

Podobné prezentace


Reklamy Google