Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč 674 01 Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0464 Šablona III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUM Drahomír Havlíček Název DUM Interpretace literarniho dila I. Kód DUM VY_32_INOVACE_ 4.3.1 Datum vytvoření 30. 9. 2012 Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Interpretace literárního díla Výstup ŠVP Žák interpretuje literární dílo. Anotace DUM Prezentace obsahuje výklad termínů z oblasti interpretace literárního díla. Jedná se o teoretický základ rozboru textu umělecké povahy. Metodický popis Prezentace určená jako podpora výkladu v hodině. Žáci mohou použít i při opakování a vlastní interpretaci literárního díla. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Její dopad se projevil zejména při vlastní interpretaci uměleckých textů. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Interpretace a analýza uměleckého textu I.
Interpretace uměleckého textu interpretace uměleckého textu = činnost, při níž se snaží čtenář uchopit, procítit a vyložit umělecký text jedná se o činnost značně individuální činnost založená na emocionalitě do popředí funkce estetická = vyvolat ve čtenáři estetický zážitek
Dezinterpretace mylná interpretace literárního díla vychází ze zjevného nepochopení uměleckého díla, nebo snahy toto dílo zneužít dezinterpretace záměrná a nezáměrná
Analýza uměleckého díla rozbor díla na jednotlivé segmenty, složky (tematická, jazyková, kompoziční) postihnutí těchto jednotlivých složek (bez nutnosti emocionálního prožitku, na základě nácviku a znalosti literární teorie)
Výstavba literárního díla Jazyková složka jazyk = základní nositel sémantické a estetické informace v literárním díle V umělecké literatuře: jazyk spisovný jazyk nespisovný zvláštní jazykové prostředky spoluutvářející estetickou funkci díla (tropy a figury)
Výstavba literárního díla 2. Tematická složka jedná se o výběr a řazení témat a motivů (viz dále)
Výstavba literárního díla 3. Kompoziční složka kompozice = pořádající princip, na jehož základě jsou uspořádána jednotlivá témata
Základní typy kompoziční výstavby uměleckých textů Z hlediska kompoziční sevřenosti tektonická výstavba: pevná, soudržná, vnitřně provázaná (např. Dan Brown: Šifra mistra Leonarda) atektonická výstavba: rozvolněná, nesoudržná, založená např. na metodě proudu vědomí a na volných asociacích (např. James Joyce – Odysseus)
Základní typy kompoziční výstavby uměleckých textů Z hlediska časových souvislostí: chronologický postup: jdoucí po sobě v čase (např. Daniel Defoe - Robinson Crusoe) retrospektivní postup: děj se rozuzlí hned na začátku, teprve pak se zpětně rozvíjí (např. Karel Čapek - Hordubal) paralelní postup: dvě nebo více dějových linií se rozvíjí vedle sebe (např. Michal Viewegh - Andělé všedního dne) rámcový postup: několik příběhů vloženo do příběhu hlavního, většinou úvodního (např. Giovanni Boccaccio - Dekameron) postup in medias res: přímo do děje, bez úvodu, rovnou důležité události (Dan Brown - Šifra mistra Leonarda)
Základní typy kompoziční výstavby uměleckých textů Z hlediska rozvíjení a vyvrcholení děje: konflikt: střet zájmu hlavních postav zápletka: soubor motivů posouvajících děj kupředu gradace děje: stupňování napětí v ději retardace děje: zpomalování napětí děje pointa: vyvrcholení příběhu, většinou nečekaným způsobem otevřený konec opakování týchž motivů (kroužení a návrat motivů) kontrast motivů
Seznam použitých zdrojů: KOSTEČKA, Jiří. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 279 s. ISBN 80-723-5228-8. Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN 80-735-8016-0.