LÁTKY JSOU SLOŽENY Z ČÁSTIC, KTERÉ SE POHYBUJÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Látky jsou složeny z částic
Advertisements

Látky jsou složeny z částic, které se pohybují
Těleso a látka Tělesa = předměty, které pozorujeme
MECHANICKÉ VLASTNOSTI KAPALIN
Vzájemné silové působení těles
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES. SÍLA
Vnitřní energie. Teplo (Učebnice strana 43)
LÁTKY JSOU SLOŽENY Z ČÁSTIC, KTERÉ SE POHYBUJÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
KINETICKÁ TEORIE LÁTEK
Částicová stavba látek
Částicové složení látek
Exponenciální rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
LÁTKY JSOU SLOŽENY Z ČÁSTIC, KTERÉ SE POHYBUJÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Výpisky z fyziky − 6. ročník
SOUTEŽ - RISKUJ! Mechanické vlastnosti kapalin (1. část)
ATOMY A MOLEKULY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
(délka, obsah, objem, hmotnost, čas)
PÓLY MAGNETU Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
MAGNETIZACE LÁTEK Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
PROVĚRKY Převody jednotek času.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dělení lomených výrazů
Funkce s absolutní hodnotou Využití grafu funkce při řešení rovnic a nerovnic s absolutní hodnotou Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr.Jiří Macháček Název: VY_32_INOVACE_09_F8 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: Vnitřní energie.
VY_32_INOVACE_ Název výukového materiálu: Difúze a Brownův pohyb (Látka a těleso) Předmět: Fyzika Autor: Mgr. Ivana Šnáblová Cílová skupina:
ATOMY A MOLEKULY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné -
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES. SÍLA
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Výpisky z fyziky − 6. ročník
Látky a částice 6. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vítězslava Baborová. Dostupné z Metodického portálu
JAK LZE VYSVĚTLIT ELEKTROVÁNÍ TĚLES
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Rozcvička Urči typ funkce:
Částicová stavba látek
HODINY − pexeso Pexeso je navržené tak, aby si každý dle potřeby vytiskl ty snímky, které je třeba procvičit. Ať už celé hodiny, minuty nebo ve tvarech.
Zakresli dle 3D modelů – nárys, bokorys a půdorys
K U F R Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
PROVĚRKY Převody jednotek času – 2. část
Barvy a tvary logické řady
Najdi dva stejné obrázky
Název učebního materiálu
Částicové složení látek
Převody jednotek délky - 2.část
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Vzdělávací oblast: Člověk a příroda
Fyzika 6.ročník ZŠ Látky a tělesa Stavba látek Creation IP&RK.
Atomy a molekuly.
Hyperoskulační kružnice hyperboly
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Vlastnosti atomů a molekul
B a r v y Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZLOMKY pracovní listy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dušan Goš. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Procenta % Prezentace je zaměřená na procvičování procent užitím trojčlenky. Obsahuje celkem řešených 15 příkladů. Mgr. Eva Černá, Plzeň Autor © Eva Černá.
Převody jednotek objemu − 2. část
Vlastnosti kapalných látek
Zlomky Krácení zlomků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Převody jednotek hmotnosti – 2. část
Tvary – přiřazování Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Orofacionální cvičení III.
Rovnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785,
Převody jednotek času – 2. část
WHAT IS ORANGE? Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Transkript prezentace:

LÁTKY JSOU SLOŽENY Z ČÁSTIC, KTERÉ SE POHYBUJÍ Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Přemýšlejte a vysvětlete: Proč můžeme vzduch stlačit a vodu nebo ocel ne? Proč voda mění snadno svůj tvar a ocelová kulička si svůj tvar zachovává? Tyto otázky si kladli už starořečtí filozofové Demokritos, Epikúros, Lucretius. Začali tušit, že jsou všechny látky složeny z nepatrných částic. Dnes pomocí speciálních mikroskopů byla tato domněnka potvrzena.

Jak ale vysvětlíte tento experiment? Těmto jevům (obarvování čaje, voňavka ve třídě) říkáme DIFUZE (tj. samovolné pronikání částic jedné látky mezi částice druhé látky). Jak vysvětlíme, že částice čaje se přemísťovaly v opačném směru, než na ně působila gravitační síla Země? Na dno sklenice dáme sbalený sáček s čajem a zatížíme ho, aby zůstal u dna. Pak do sklenice opatrně nalijeme studenou vodu. Co se stane po několika dnech? Protože částice látek se neustále neuspořádaně pohybují. (probíhá v kapalinách, plynech; v pevných látkách také, ale velmi pomalu – př. brambora).

Další příklad difuze:

K potvrzení o neustálém neuspořádaném pohybu látek přispěl r. 1827 anglický botanik Brown (čti braun). Robert Brown (1773-1858) Do kapky vody nasypal zrníčka pylu a pozoroval je pod mikroskopem. Co asi viděl? Vysvětlete! Viděl trhavý pohyb pylových zrn – Brownův pohyb.

Zopakujte si 1. Uveď příklady difuze. Jak lze tento jev vysvětlit? 2. Jak lze vysvětlit Brownův pohyb pylových zrn ve vodě? 3. Rozřízni brambor. Polož na řeznou plochu jedné části zrnko hypermanganu nebo barvy na vajíčka. Pak přilož obě části řeznými plochami k sobě. Asi po pěti minutách obě části bramboru odděl. Popiš a vysvětli výsledek pokusu. 4. Co to znamená, že je pohyb částic neuspořádaný? 5. Pokus se vysvětlit, co si představuješ pod tím, že pohyb částic je neustálý?