OSVÍCENSTVÍ OB21-VVP-HUM-OBN-JOH-L-4-021
OSVÍCENSTVÍ PROGRAMOVÉ EMANCIPAČNĚ- PEDAGOGICKÉ HNUTÍ 17. A 18. STOLETÍ INDIVIDUALIZACE SUBJEKTIVIZACE AUTONOMIZACE ČLOVĚKA
HLAVNÍ OBLASTI A) NÁBOŽENSKÁ EMANCIPACE překonání autority církve deismus B) POLITICKÁ EMANCIPACE teorie společenské smlouvy C) PŘEKONÁNÍ KLASICKÉ METAFYZIKY zkoumání možností poznání D) PŘEKONÁNÍ STŘEDOVĚKÉHO FYZIKÁLNÍHO OBRAZU SVĚTA mechanistický model, spočitatelnost, ovladatelnost
ANGLIE PRVOTNÍ SYSTEMATIZACE OSVÍCENSTVÍ TOMAS HOBBES - vláda FRANCIS BACON - věda JOHN LOCKE – přirozená práva, teorie smlouvy DAVID HUME – agnosticismus, noetický skepticismus
FRANCIE Období mezi ½ 17. stol a VFR (1789) Protikatolické resp. protináboženské snahy Systematizace dosavadního vědění (encyklopedisté) J. J. ROUSSEAU - spol.smlouva VOLTAIRE - deismus CH. MONTESQUIEU – dělení moci ve státě,
NĚMECKO Vůči Fr. a Angl. osvícenství pozdější IMANNUEL KANT – fil. Systém CHRISTIAN WOLFF – fil. Systematizace vědění GEORG HERDER – dějinnost člověka, fil. antropologie Sturm und Drang: Schiller, Goethe
VĚDA Pozorování a experiment Ze středověkých vzdělanců se stali vědci v podobném slova smyslu, jak je známe dnes.
POLITIKA: Locke, Montesquieu Král ať má výkonnou moc a parlament zákonodárnou moc. Ten ať je nejvyšší, ať je odvolatelný lidem a nechť se i král řídí jeho zákony. A ještě soudnictví by mělo být samostatné a nezávislé.
NOETIKA JOHN LOCKE Empirismus „Tabula rasa“ Primární a sekundární kvality
NÁBOŽENSTVÍ DEISMUS: Ruší jakýkoliv nárok na výlučnost jednoho náboženství Popírá představu kontinuálního zasahování boha do dějin Zpochybňuje náboženství jako nositele nejvyšších etických principů Voltaire (1694-1778) „Příroda je dílem Božím a člověk je dílem přírody“ (přirozené náboženství)