Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/34.0156 Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_04 Jméno autora: Ing. Aneta Florianová Třída/ročník: 3.A HT / 3. ročník HT Datum vytvoření: 4. září 2012
Vzdělávací oblast: Cestovní ruch Tematická oblast: Předpoklady rozvoje CR Předmět: Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti si na základě odprezentovaného učiva osvojí informace o předpokladech pro rozvoj CR. Klíčová slova: Lokalizační, realizační, selektivní Druh učebního materiálu: Prezentace
Lokalizační předpoklady CR Umožňují umístění aktivit CR do určité oblasti či lokality Přírodní a přírodní atraktivity = povrch, podnebí, vodstvo, flóra, fauna atd.) Kulturní (kulturně-municipální-historické) – předmětem zájmu turistů jsou architektonické památky, muzea a galerie, archeologické lokality, technické památky, významné parky i památky lidové kultury Mezi velmi významné představitele lokalizačních faktorů patří památky zařazené do kulturního světového dědictví lidstva a zapsané do seznamu UNESCO.
Selektivní předpoklady CR Vyjadřují způsobilost společnosti dané oblasti či země podílet se na CR aktivně i pasivně, tzn. přijímat účastníky CR i stávat se jimi Objektivní předpoklady – politická a bezpečnostní stabilita oblasti, ekonomická a životní úroveň jejich obyvatel, stav životního prostředí apod. Subjektivní předpoklady – účast závisí na příslušnosti k sociální a profesní skupině, na rodinných poměrech, ale také na četných psychologických faktorech
Realizační předpoklady CR Umožňují uskutečnit nároky účastníků CR v oblastech s příznivými lokalizačními podmínkami. Dopravní předpoklady – o přitažlivosti území rozhoduje nejen možnost dopravního spojení, ale zejména hustota a kvalita dopravní sítě Materiálně-technické předpoklady – vyjadřují vybavení území ubytovacími, stravovacími, zábavními, kulturními, sportovními a dalšími zařízeními, která uspokojují potřeby účastníků CR
Použitá literatura Drobná D., Morávková E.: Cestovní ruch pro střední školy a pro veřejnost; druhé upravené vydání; nakladatelství FORTUNA PRAHA 2010