Ekonomika malých a středních podniků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Advertisements

VZDĚLÁVÁNÍ INFORMATIKY NA VYSOKÝCH ŠKOLÁCH & POTŘEBY PRAXE Mgr. Petr Suchánek, Ph.D. Ing. Dominik Vymětal, DrSc.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Výzkum efektivnosti fungování veřejné správy Interní grant VŠP Jihlava Měrtlová - Nečadová - Kovář.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
KPM / PEPL1 Vyhodnocení efektivnosti investice Jan Cedl.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Hodnocení finanční situace obce MKR SURO Finanční analýza Rozbor minulého hospodaření  odhalení pozitivních a negativních faktorů, které hospodaření.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
2 Marketingové koncepce
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Vytvoření jednotného systému v oblasti finanční gramotnosti a prevence předlužení na úrovni územních samosprávných celků F I N G R A M.
Zavádění nového produktu na trh
KONCEPT NEFORMÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Science centrum Lázně Chomutov???
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zkušenosti s implementací vybraných požadavků ISO 9001:2015
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE DIPLOMOVÁ PRÁCE
Výrobní faktory v organizaci
Společenská odpovědnost ve školství
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Téma 11: Finanční plánování
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Makroekonomie E 7 - otázky.
Chování zákazníka Zahrnuje všechny činnosti, které zákazník uskutečňuje v souvislosti s nákupem a užitím zboží nebo služby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Strategie na různých trzích
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
RIZIKO.
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Digitální učební materiál
Systém cílů organizace, nástroje a principy řízení
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ
Srovnání plánovaného a skutečného stavu SZ
Marketing a management 2. ročník
-v tržním hospodářství zaujímá klíčovou pozici
RIZIKO.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Ústav znalectví a oceňování
Střední škola obchodně technická s. r. o.
SITUACE NA TRHU PRÁCE JIŘÍ KOLÁŘ,
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa
Transkript prezentace:

Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 6: Inovační strategie v MSP

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Podnik se musí trvale přizpůsobovat změnám vnějšího prostředí. Inovační aktivity jsou neoddělitelnou součástí podnikatelské strategie podniku. Přestože za hlavní projev inovace na trhu jsou často považovány nové produkty, stejně strategickou roli hraje i inovace procesů.

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Inovacemi jsou veškeré činnosti, které v podniku realizujeme, a které vedou k posílení jeho efektivnosti (v hospodářské či sociální oblasti). Inovace nelze zúžit pouze na zavádění nových výrobků či služeb na trh, inovace se týkají také všech procesů a sociálních vztahů v podniku. Hlavní charakteristiky inovací můžeme definovat takto: Inovace jsou úzce propojeny s hospodářským výsledkem podniku. INOVACE nejsou INVENCE, přestože invence mohou být jedním ze zdrojů inovačních příležitostí. Inovace musí mít ekonomický přínos. Inovace podporují KREATIVITU a jsou spojeny s RIZIKEM.

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Společné vlastnosti inovací a pravidla pro jejich tvorbu se dají charakterizovat takto: Inovace je záměrná a výhodná změna současného stavu. Změna musí najít praktické uplatnění. Inovace musí přinášet ekonomický efekt. Řízení inovací musí být svěřeno progresivnímu vedení. Inovace se musí integrovat do podnikové kultury. Inovace musí být v souladu s obecnou podnikovou strategií. Musí být zajištěna rovnováha mezi kreativitou a tvorbou hodnot. Musí být vybrán vhodný partner pro investice. Musí být vytvořena soustava ukazatelů za účelem ohodnocení inovací.

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Při tvorbě inovační strategie je vhodné položit si následující otázky: Při formulaci zadání inovačního projektu Jak vyhledat novou podnikatelskou příležitost? Co je třeba učinit pro získání nabízející se příležitosti? Jaké jsou naše možnosti získat nabízející se příležitost? Má ekonomický efekt pokoušet se o realizaci inovačního projektu? Při zpracování inovačního projektu Co je vše nutné zajistit pro zpracování podnikatelského nápadu? Jak navrhnout cestu k podnikatelskému úspěchu? Za jakých podmínek je podnikatelský záměr proveditelný?

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Při zpracování plánu implementace inovačního řešení Co vše bude úspěšné provedení podnikatelského záměru vyžadovat? Jaká nezbytná opatření je nutné zajistit? Jak realizaci podnikatelského projektu financovat? Kde hledat podporu pro implementaci navrženého podnikatelského záměru? Manažeři musejí napřed zvolit strategii na základě stanovených cílů a poslání, a pak teprve přizpůsobit organizační strukturu, jinými slovy, musejí být schopni spojit lidi a úkoly. Proinovační řízení vede k maximalizaci organizačního a indi-viduálního potenciálu. Manažer stanoví cíle podniku a vede lidi k dosahování těchto cílů. Podnik musí sladit svou obecnou podnikatelskou strategii se strategií inovační,

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ O inovačním podniku můžeme hovořit tehdy, pokud má tyto charakteristiky: Systematicky vyhledává nové inovační příležitosti. Zjišťuje potřeby a přání stávajících zákazníků (na základě marketingového výzkumu) a identifikuje nové potenciální zákazníky. Inovace je důležitým faktorem tržní úspěšnosti, která je zajištěna v případě, že dochází k naplnění potřeb a přání zákazníků. Realizuje inovační záměry s ohledem na maximální komerční zhodnocení dané příležitosti. Abychom měli z inovací komerční efekt, je zapotřebí vzít v úvahu: situaci na trhu (zákazník a konkurence) technickou uskutečnitelnost (dostupnost technologií) legislativní úpravu duševního vlastnictví (autorská práva, patenty) soulad se strategií podniku (inovace musí být v souladu s předmětem a posláním podniku)

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Podniková inovační strategie vychází z následujících zásad a principů: marketingová orientace na zákazníka, znalost trhů a získávání nových, systematické hledání nových příležitostí, umění překonávat překážky, opouštět zastarávající postupy a návyky, zvládat rizika a řešit rozpory, řízení nákladů a posilování výkonnosti, uplatňování principů moderního personálního řízení.

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Životní cyklus inovace prochází následujícími fázemi: Vytvoření podnikové strategie (např. jaký výrobek chci vyrábět?, jakou službu chci poskytovat?, jakého podílu na trhu chci dosáhnout?) V této fázi se klade důraz na strategické myšlení, které se stává základem pro inovační, a nikoli pro intuitivní, řízení podniku. Pouze prostřednictvím strategického myšlení může být zajištěna ekonomická efektivnost inovací. „Objevení“ nových nápadů, jejich posouzení a výběr toho nejlepšího pro dosažení podnikové strategie. Provedení výzkumů a vývoje, zabezpečení transferu nových technologií pro realizaci nového nápadu. Realizace nového nápadu a jeho uvedení na trh.

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ Inovační úroveň potenciálu je charakterizována z hlediska: technického a technologického - špičková technika, nové efektivní technologie – biotechnologie, komunikační a informační technologie; materiálního vybavení a používání progresivních materiálů – biomateriály, multifunkční materiály, recyklovatelné materiály; ekonomického a finančního – výše disponibilního kapitálu i výše investic a účelnost jejich vynakládání, dostupnost a využitelnost úvěrů, úroveň cen a dosahovaných zisků, vymahatelnost dluhů, výše výrobních nákladů, produktivity i způsob hospodaření – podnikový rozpočet, provozní účetnictví; obchodní činnosti a marketingu – úspěšnost prodeje i nákupu, schopnost vést jednání a uzavírat dohody se zákazníky, úroveň propagace výrobků i služeb, umění přesvědčit a získat spotřebitele ke koupi nabízených produktů; výzkumu vývoje – výše investic do vědy a výzkumu patří k základním kritériím inovační činnosti; sociálního – vztahy mezi vedením, manažery a zaměstnanci, sociální prostředí, způsoby odměňování a motivování zaměstnanců, podporování inovační aktivity zaměstnanců; managementu – jeho kvality a schopností, jak zabezpečit rozvoj potenciálu v parametrech, které umožňují inovační proces.

Inovační strategie _______________________________________________________________________________________________ V závislosti na strategii může být volen některý z následujících přístupů: I. pionýrský (first-to-market) – novátorství při uvádění nových výrobků na trh může podnikateli přinést řadu výhod, jako např.: dosažení pozitivního image průkopníka v očích veřejnosti, včasné získání výhodné pozice na trhu, při volbě distribučních cest, při nákupu výrobního zařízení, surovin a dalších vstup, brzké zisky díky dočasnému monopolu nízkých výrobních nákladů nebo realizaci vyšších cen, vytvoření vstupních bariér na trh v podobě závazných dohod s dodavateli a odběrateli, lepší přístup k omezeným zdrojům. Pokud je uvedení nového výrobku spojeno s neúspěchem, hrozí pionýrské firmě ztráta image. II. časného následování (early follower) – „časní následovníci“ se mohou vyvarovat řady rizik, které hrozí z nedozrálého technického řešení výrobku a neznalosti nového výrobku na trhu. Často mohou přijít s řešením, které odstraňuje nedostatky pionýrského výrobku.

III. pozdějšího následování (late-to-market) – podniky této kategorie si zpravidla nemohou činit nárok na získání významnějšího podílu na trhu, který je buď obsazen nebo chráněn vstupními bariérami. Velmi často se proto orientují na imitaci výrobků svých konkurentů, nabízenou za nízké ceny při intenzivním nasazení nástrojů komunikačního mixu. Při rozhodování o vhodné strategii timingu inovací je nutné brát v úvahu takové externí faktory, jako je velikost a tendence růstu trhu, existence vstupních bariér, intenzita konkurence apod. Z interních faktorů je nutné zvažovat především finanční, věcné a lidské předpoklady, včetně manažerských schopností.