ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
TEORIE PRÁVA Interpretace práva JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Bezpečnostní systém ČR
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Mgr. Michal Matouš Právnická fakulta Masarykovy univerzity
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Správa sociálního zabezpečení
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Mezinárodní právo a jeho vliv
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Název vzdělávacího materiálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Jana Kadlecová Název materiálu:
Správní právo Soubor veřejnoprávních norem, které upravují organizaci a činnost veřejné správy Samostatné právní odvětví Předmět Metoda právní regulace.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Prameny a normy finančního práva
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Název projektu: Moderní škola
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
přednášející: JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D.
Subjektivní a objektivní právní odpovědnost Pojem interpretace práva
Právní precedenty, soudcovské právo, význam soudní judikatury v kontinentálním právu
2. ČNB a její role v platebním styku.
Organizace veřejné správy blok č. 1
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Klasifikace normativních právních aktů
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Správa sociálního zabezpečení
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Zvláštní odborná způsobilost
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Subjekty správního řízení
Výchova k občanství Státní správa a samospráva
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Aktuálně o stavu příprav na účinnost GDPR
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Zapisovatelé do informačního systému evidence obyvatel
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
EVROPSKÁ UNIE.
Postavení, systém a prameny finančního práva
Subjekty správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Správní právo – pojem, zařazení, úloha, předmět, systém, prameny. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č. 2 PRAMENY A NORMY SPRÁVNÍHO PRÁVA, SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA, SPRÁVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY PrF MU © petr průcha, 2017

I. PRAMENY SPRÁVNÍHO PRÁVA Prameny v materiálním slova smyslu a ve formálním slova smyslu - v materiálním smyslu - společenské poměry, historické události, veřejné zájmy atd., tedy to, co je příčinou, že obsah práva je právě takový, jak vyjádřen v příslušných právních formách - ve formálním slova smyslu - objektivizace pravidel chování jako právních pravidel, vyjádřená v určité právní formě (typicky „právní předpisy“). V obvyklém pojetí se prameny práva rozumí prameny práva ve formálním slova smyslu.

Druhy pramenů správního práva . Druhy pramenů správního práva (typové členění) jednostranné normativní právní akty normativní smlouvy ------------- judikatura

Další členění pramenů správního práva . Další členění pramenů správního práva podle druhu orgánu, který příslušný pramen správního práva vydal, podle stupně právní síly pramenů správního práva, podle toho, zda jde o prameny správního práva prvotní či odvozené.

Příklady významnějších pramenů správního práva ve formě zákonů správní právo hmotné např. zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů správní právo procesní zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

správní právo organizační . správní právo organizační zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 129/2000 Sb., o krajích )kajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů správní právo trestní zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich

Prameny tzv. evropského správního práva, jako práva EU prameny primárního práva zakládací smlouvy, další dohody prameny sekundárního práva nařízení rozhodnutí směrnice stanoviska a doporučení

Publikace pramenů správního práva Obecně závazné normativní akty ústředních orgánů České republiky se vyhlašují ve Sbírce zákonů. Platné mezinárodní smlouvy, jimiž je Česká republika vázána, se vyhlašují ve Sbírce mezinárodních smluv. Obecně závazné vyhlášky a nařízení kraje se vyhlašují ve Věstníku právních předpisů kraje v tištěné podobě, pokud právní předpis nestanoví jinak. Obecně závazné vyhlášky a nařízení obce se vyhlašují vyvěšením na úřední desce obecního úřadu. Právní akty orgánů Evropské unie se zveřejňují v Ústředním věstníku Evropské unie.

II. SPRÁVNĚ PRÁVNÍ NORMY jednotlivá správně právní obecně závazná pravidla chování,vydaná v předepsané formě a vynutitelná státní mocí, nebo v některých případech veřejnoprávní samosprávnou mocí pozn.: nezaměňovat s právními předpisy, které lze naopak z části ztotožňovat s příslušnými "formami" pramenů práva

Vnitřní struktura správně právních norem . Vnitřní struktura správně právních norem hypotéza dispozice sankce

Členění správně právních norem . Členění správně právních norem normy hmotně právní, procesně právní, organizačně právní (institutové a kompetenční) normy regulativní a normy ochranné, zavazující (přikazující a zakazující), a zmocňující, normy oprávněnostní a povinnostní,

Realizace správně právních norem . Realizace správně právních norem přímá realizace aplikace (interpretace, správní uvážení, neurčité pojmy, analogie)

Z judikatury : Absolutní či neomezené správní uvážení v moderním právním státě neexistuje. Každé správní uvážení má své meze, vyplývající v prvé řadě z ústavních principů zákazu libovůle, principu rovnosti, zákazu diskriminace, příkazu zachovávat lidskou důstojnost, principu proporcionality atd. Dodržení těchto mezí podléhá soudnímu přezkumu. Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 23. 3. 2005, čj. 6 A 25/2002-42; www.nssoud.cz

Z judikatury : Při interpretaci neurčitého právního pojmu se správní orgán musí zabývat konkrétní skutkovou podstatou, jakož i ostatními okolnostmi případu, přičemž sám musí alespoň rámcově obsah a význam užitého neurčitého pojmu objasnit. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 28. 7. 2005, čj. 5 Afs 151/2004-73; www.nssoud.cz

Z judikatury : Připouští-li vůbec doktrína použití analogie v oboru správního řízení, pak toliko za omezujících podmínek, tj. pouze v omezeném rámci za účelem vyplňování mezer procesní úpravy a dále pouze ve prospěch ochrany práv účastníků správního řízení. Vytvořit použitím analogie procesní úpravu správního řízení v celé její úplnosti je tedy neakceptovatelné. Podle nálezu Ústavního soudu ze dne 26. 4. 2005, zp. zn. Pl. ÚS 21/04; www.concourt.cz

III. SUBJEKTY SPRÁVNÍHO PRÁVA subjekty, které jsou nositeli pravomoci, resp. vykonávají veřejnou správu jsou tzv. subjekty veřejné správy (nositelé pravomoci a vykonavatelé) subjekty, vůči kterým je veřejná správa vykonávána (adresáti veřejnosprávního působení) jsou potom zejména občané jakožto fyzické osoby a dále pak nejrůznější právnické osoby

Subjekty veřejné správy subjekty jako nositelé pravomoci k výkonu veřejné správy stát veřejnoprávní korporace jiné právnické osoby veřejného práva právnické osoby soukromého práva v zákonem určeném postavení fyzické osoby v zákonem určeném postavení

Subjekty jako vykonavatelé veřejné správy správní orgány (orgány státní správy, orgány samosprávy) správní orgány úředního typu (správní úřady) úřední osoby, správní orgány neúředního typu jiní veřejní činitelé, resp. jiní veřejní zaměstnanci, ostatní vykonavatelé osoby jednající za právnické osoby veřejného práva a jiné další subjekty veřejného práva se svěřeným výkonem veřejné správy, osoby jednající za právnické osoby soukromého práva či fyzické osoby, na něž byl výkon veřejné správy přenesen

Nezávislí vykonavatelé veřejné správy jedná se vykonavatele, kteří jsou méně či více vyňati z  „řídící“ působnosti vlády patří sem zejména : Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Český statistický úřad Energetický regulační úřad Český telekomunikační úřad Rada pro rozhlasové a televizní vysílání Úřad pro ochranu osobních údajů Národní akreditační úřad pro vysoké školství

Subjekty, vůči kterým je veřejná správa vykonávána adresáti veřejnosprávního působení občané jakožto fyzické osoby nejrůznější právnické osoby v postavení subjektu správního práva, vůči kterému se veřejná správa vykonává, nejsou vyloučeny ani případy, kdy takto vystupuje rovněž subjekt veřejné správy

IV. SPRÁVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY vztahy veřejnoprávní, mocenské jedním z jejich subjektů je vždy orgán veřejné správy; na druhé straně těchto vztahů potom mohou stát jak občané jakožto fyzické osoby, nebo nejrůznější právnické osoby, tak i jiné správní orgány mohou vznikat jak z iniciativy orgánů veřejné správy, které mají v daných vztazích mocensky převažující postavení, tak také z iniciativy těch subjektů, vůči nimž bude v daných vztazích příslušné veřejno-správní působení směřovat přitom mohou vznikat i proti vůli adresáta či adresátů veřejno-správního působení rozliš: subjekty správního práva x subjekty správně právních vztahů

podle různých kritérií do různých skupin . Členění správně právních vztahů podle různých kritérií do různých skupin vnější a vnitřní ( tzv. vnitro-organizační vztahy) hmotně právní, procesně právní, organizačně právní regulativní, ochranné

Vznik, změny a zánik správně právních vztahů . Vznik, změny a zánik správně právních vztahů předpoklady vzniku správně právních vztahů důvody změn správně právních vztahů případy zániku správně právních vztahů

SHRNUTÍ, ZÁVĚR