Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Název sady materiálů: Přírodopis 9 Název materiálu: VY_32_INOVACE_Př_9_1801_Přehled_nerostů_I._ prvky_halogenidy Autor: RNDr. Josef Snopek Anotace: projekce.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_08_32_NEOBNOVITELNÉ A OBNOVITELNÉ PŘÍRODNÍ ZDROJE
Odraz světla na rovinném zrcadle
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
Polodrahokamy a Drahokamy
GEOLOGICKÉ VĚDY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
EU_32_sada 2_14_PV_Druhy map a jejich využití_Duch
Označení materiálu:VY_32_INOVACE_10_Kocůrková
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_10 _Zaokrouhlování čísel do
VY_32_INOVACE_
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Přírodní zdroje na Zemi
Chemické vlastnosti technických materiálů
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_44_F6
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_sada 2_94
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Název materiálu: Nerostné suroviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola Trhové Sviny
EU_32_sada 2_13_PV_Kartografie_Duch
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Hořčík, vápník Autor: Mgr. Alena Víchová
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Saturn Sluneční soustava Název školy
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ZŠ Brána Nová Paka, Přírodopis 6. – 9. třída
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Název projektu: Moderní škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Fyzika pro 8. ročník (IV. díl)
Geometrie pro 9. ročník Autor: Mgr. Hana Vítková Datum:
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Název operačního programu: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Závislost elektrického odporu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Venuše Sluneční soustava Název školy
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Škola:. Základní škola Kladruby
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
HORNINY Rastislav Švec.
MINERÁLY PŘÍRODOPIS 9.
Mgr. Veronika Vaňousová
Číslo přílohy: VY_ 32_INOVACE_13_ABECEDA Mgr. Petra Kukuczková
Transkript prezentace:

  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor: Mgr. Alena Himlová Název: VY_32_INOVACE_197_Geologie Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2046 Číslo a název klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT. Období vytvoření DUM: Březen 2013

  Anotace: Mineralogie – základní pojmy, předmět zkoumání, vědní obory. Jazyk: Český Očekávaný výstup: Základní mineralogické pojmy, význam mineralogie pro člověka. Ročník: 9. Druh učebního materiálu: Prezentace

Přírodopis 9. třída MINERALOGIE - úvod Základní škola a Mateřská škola Sepekov

Mineralogie - velmi stará věda o minerálech (nerostech) - zkoumá vlastnosti minerálů - chemické složení, barvu, tvrdost, vryp, lesk, štěpnost, lom, hustotu, tvar krystalů - studuje jejich vznik, místa výskytu, doprovodné minerály - úzké vztahy k chemii, fyzice, geometrii a matematice Obrázek č. 1 Obrázek č. 2

Mineralogické vědní obory Všeobecná mineralogie - studuje - vnější tvar krystalů - vnitřní stavbu minerálů - chemické vlastnosti minerálů - fyzikální vlastnosti minerálů - optické vlastnosti minerálů Systematická mineralogie - popisuje minerály a zařazuje je do mineralogického systému na základě chemického složení a vnitřní struktury - v současné době je známo přes 4000 minerálů a další přibývají Obrázek č. 3. Obrázek č. 4

Mineralogické vědní obory Genetická mineralogie - studuje vznik minerálů Topografická mineralogie - zabývá se lokalitami výskytu minerálů a jejich mineralogickou charakteristikou Experimentální mineralogie - zabývá se výrobou syntetických minerálů Technická mineralogie - zabývá se praktickým využitím minerálů v průmyslu Obrázek č. 5

Minerál (nerost) stejnorodá neústrojná přírodnina chemické složení lze vyjádřit chemickou značkou nebo chemickým vzorcem z minerálů jsou tvořeny horniny 90 % hornin je tvořeno cca 30 nerosty Obrázek č. 6 Stříbro - Ag Obrázek č. 7 Fluorit – CaF2

Výskyt nerostů nerosty se vyskytují v litosféře rozlišujeme nerosty: krystalované – na povrchu viditelné krystalové tvary (plochy, hrany, vrcholy) krystalické – krystaly nedokonale vyvinuté, plochy, hrany, vrcholy nelze určit, tvoří krystalické agregáty beztvaré (amorfní) – nepravidelné uspořádání stavebních částic Obrázek č. 8 Obrázek č. 9 Obrázek č. 10

Krystalické agregáty - jsou nejčastější formou výskytu minerálů - náhodné srůsty velkého množství krystalů - označování a popis agregátů nejsou zcela jednoznačné Obrázek č. 11 Obrázek č. 12

Krystalické agregáty - nejčastěji používané pojmy: - zrnité – označení hrubě, středně a jemně zrnitý - celistvé – zrna (krystalky) nejsou viditelná okem - stébelnaté - jehlicovité, vláknité – tvořena tenkými jehličkami - ledvinité - sférolitické - oolitické – složené z drobných kuliček - lupenité – typické především pro fylosilikáty - snopkovité - krápníkovité - dendritické - drátkovité Obrázek č. 13

Vznik nerostů krystalizací z magmatu srážením z roztoků vysrážením z par a plynů přeměnou (metamorfózou) nerostů zvětráváním činností organizmů Obrázek č. 14 Obrázek č. 15 Obrázek č. 16

Nerosty a člověk - nerosty provází člověka od pradávna – doba kamenná, bronzová, železná - využívání drahých kovů, polodrahokamů a drahokamů - zdroje surovin a stavebního materiálu Obrázek č. 17 Obrázek č. 18 Obrázek č. 19

Využití minerálů v současnosti získávání kovů – železo, hliník, měď šperkařství – drahé kovy, drahokamy, stavebnictví – stavební a obkladový kámen zdravotnictví – sádra, baryt léčitelství sběratelství školství – křída, grafit (tužky) výroba chemikálií Obrázek č. 20 Obrázek č.21

Závěrem 1) Co je to minerál (nerost)? 2) Jak se nazývá věda, která zkoumá nerosty? 3) Jak rozlišujeme nerosty podle vzhledu? 4) V jaké formě se vyskytují nerosty nejčastěji? 5) Uveď 3 způsoby využití nerostů? - stejnorodá neústrojná přírodnina - mineralogie - krystalované, krystalické, beztvaré (amorfní) - jako krystalické agregáty - např. šperky, výroba kovů, stavebnictví, chemikálie

Zdroje informací, snímků, citací Obrázek č. 5, [cit. 2013-03-14], Licence public domain, Hawaii Volcano Observatory (DAS), File:Pahoehoe toe.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pahoehoe_toe.jpg Ostatní obrázky autor Josef Himl, ZŠ a MŠ Sepekov

K O N E C