Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0673 Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Finanční gramotnost Tematický okruh: Finanční gramotnost Název materiálu: Pozitiva a negativa reklamy na FP Číslo materiálu: VY_62_INOVACE_1B_FG_11/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: 01. 01. 2013 Použité zdroje uvedeny v závěru.
Pozitiva a negativa reklamy na finanční produkty …aneb jak správně reklamu číst
Anotace: I přes platnou legislativu může být reklama na finanční produkty zavádějící tím, že neobjektivně poskytuje požadované a povinné údaje. Nemusí v nich být totiž zahrnuty všechny povinné poplatky a kamuflovaná hodnota nemusí být pro spotřebitele ani snadno pochopitelná.
Analýza RPSN na trhu Zahrnuje 9 bank a 4 nebankovní poskytovatele Vzorové půjčky od 30 tis. do 100 tis. Kč Doba splatnosti 12, 36 a 72 měsíců Výpočty pomocí vnitřního výnosového procenta v Excelu Sběr dat v průběhu ledna 2011
Výsledky průzkumu - negativa možné změny individuálních úrokových sazeb těsně před procesem schvalování konkrétního úvěru chybné výpočty RPSN - nezahrnutí poplatku (schválení, správa úvěrového účtu nebo jiná doplňková služba ) neplnění informační povinnosti v nabídce spotřebitelského úvěru (chybějící ukazatele)
Výsledky průzkumu - pozitiva uvádění ukazatele celkové splatné částky, který má spolu s dobou splatnosti pro spotřebitele často větší vypovídající hodnotu než RPSN možnost předčasného splacení zcela zdarma, nebo s maximálním limitem sankce ve výši 1 % dlužné částky ( 0,5 % při zbývající splatnosti kratší než 1 rok) čitelnost veškerých údajů
Možná východiska ze zadlužení a nekalých praktik Důsledná kontrola ze strany ČOI a ČNB Působení různých organizací ( např. Člověk v tísni) Osobní bankroty Zvyšování finanční gramotnosti populace
Úkol Navrhněte některá další opatření ze strany státních orgánů i soukromých iniciativ k omezení zadluženosti a pomoci v nouzi.
Použité materiály Informace z workshopu: FG ve středních školách, VŠE Praha, listopad 2012 kliparty MS Office