KSK/KPYS Přednáška Motivace Téma:.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
Motivace, regulace chování
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
FTK UP Olomouc přednáška č. 9:Motivace
KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: Motivace.
10. Motivace.
Motivace.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Taktická příprava Michal Lehnert.
Emoce (city).
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Definice motivace Teorie motivace Stimulace
OSOBNOST.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Personální management
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Struktura výuky.
Metodický list Výuka probíhá diskusní formou. Hledáme odpověď na otázku – proč je užitečné věnovat se sportovní činnosti či jiné intenzivní pohybové činnosti.
Motivace ve výuce přírodopisu
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie motivace Adéla Furiková.
KKI/KPS1 Přednáška 2 Téma: Motivace.
Tělesné sebepojetí.
Motivace.
Vůle.
Psychologie koučování
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
MOTIVACE ve sportu seminář.
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Psychologie pro sportovní praxi
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Motivace, vůle. 1. Vypište všechno, co potřebujete k tomu, abyste měli radost / byli spokojení 2. Zkuste uvedené potřeby roztřídit do skupin na biologické,
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Mgr. Michal Vičar.  Výkonová motivace  Hnací motor lidské činnosti  Předznamenává aktivitu, její kvalitu, intenzitu  Směr úsilí: vyhledáváme, jsme.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
Profese trenéra.
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
motivy, hodnoty, potřeby
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
Psychologie koučování
kvalitní zákaznický servis
Rodičovství biologické a pěstounské
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

KSK/KPYS Přednáška Motivace Téma:

Motivace je jedním ze základních předpokladů v procesu učení „I have failed over, and over, and over again. This is why I succeed.“ Michael Jordan „The will to win is worthless if you do not have the will to prepare.“ Shane Yost Motivace je jedním ze základních předpokladů v procesu učení

1. Motivace u sportovců je odpovědností kouče. Ano Ne Někdy 2. Trofeje a jiné ceny udržují motivaci dětí věnovat ve sportu. 3. Nejdůležitější potřebou sportovců je zažívat úspěch ve formě vítězství, které udržuje motivaci. 4. Vedení sportovců směrem k vlastní zodpovědnosti podněcuje motivaci. 5. Výhoda domácí prostředí je pro sportovce dobrý motivátorem.

Motivace je… Komplex psychických sil Fyziologická, psychologická Jedinečná pro každého člověka Situačně podmíněná Stále málo prozkoumána

Vlastnosti motivace Energetizuje chování Řídí chování Umožňuje vytrvalost v dosahování cílů Má různou intenzitu

Motivace souhrn intrapsychických dynamických sil aktivují, směřují a udržují chování - obvykle směrem k nějakému cíli cíl = něco získat (approach) x něčemu se vyhnout (avoidance)

Motivace = vektor chování = souhrn hybných činitelů, který jedince podněcuje, podporuje, aktivizuje, dodává mu energii k určité činnosti či chování k sobě i ostatním, nebo naopak tuto jeho aktivitu tlumí, nerozvíjí, v činnostech, učení a osobnosti. J. Čáp, 1993, s.84

Motivace a motivy motivace – hledání „příčin“ chování motivy (jednotlivé dynamické síly) se v reálné situaci skládají výsledné chování vedeno nejnaléhavějšími motivy MOTIV vnitřní mentální pohnutka, potřeba vnější – pobídka (incentiva) motivačně-emocionální systém anticipované emoce jako bezprostřední motivátory někdy se pouštíme do chování, které bude emočně neutrální nebo dokonce nepříjemné, ale má přinést později emoční satisfakci – např. vyhnutí se trestu, výčitkám svědomí atd.)

Motivace a motivy Druhy lidských motivů sebezáchovné a stimulační (vycházejí z biologických potřeb) psychosociální sociální (vycházejí se sociální povahy lidské existence – potřeba vztahů a sociálního začlenění) individuální psychické motivy (sebepojetí, sebeurčenost, smysluplnost bytí)

Základní teorie motivace Behaviorální Vnější motivy ve formě odměn a trestů Kognitivní Vnitřní motivy založené na víře, atributech a očekávání Sociální učení Mix vnitřních a vnějších motivů založených na očekávání a osobních cílech Humanistická Vnitřní motivy založené na lidské potřebě sebeuplatnění, seberealizace

Teorie motivace Maslowova hierarchie potřeb potřeby nedostatkové interakce biologických, psychologických a sociálních potřeb potřeby nedostatkové potřeby růstové

Hierarchie potřeb - Abraham Maslow (1970) Sebe realizace Estetické potřeby Kognitivní potřeby Potřeby uznání, kompetence Potřeby sounáležitosti a lásky Potřeby bezpečí Fyziologické potřeby: hlad, žízeň ap. Dlouhodobá nebo aktuální frustrace potřeby způsobuje fixaci, blokuje uspokojení vyšších potřeb

Teorie výkonové motivace školní, pracovní, sportovní oblast Složky potřeby dosáhnout výkonu: dominantní potřeba dosáhnout úspěchu (need achievement) dominantní potřeba vyhnout se neúspěchu (avoid failure)

Převažující potřeba úspěchu Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: soutěživostí chápou život jako výzvu, příležitost realismem soutěží sami se sebou i s ostatními volí si přiměřené soupeře či úkoly netrpí úzkostí ze selhání úspěchy připisují svým schopnostem, neúspěchy náhodě nebo nedostatečné přípravě

Potřeba vyhnout se neúspěchu Tito jedinci ( sportovci studenti, pracovníci) typičtí: orientace na rodinu, přátele mají rádi volný čas jsou úzkostní ve zkouškových situacích volí buď extrémně snadné nebo extrémně obtížné soupeře či úkoly úspěchy připisují náhodě, neúspěchy svým nízkým schopnostem byli za neúspěchy v dětství trestáni

Self-efficacy (sebeúčinnost) Sociálně-kognitivní teorie A. Bandury (1985),koncept Self-regulation = přesvědčení o vlastní schopnosti uspět v určité činnosti nebo situaci Faktická účinnost ve zvládání vlatsního prostředí Percepce sebeuplatnění – přesvědčení o něm, usuzování o něm Ovlivňuje myšlenkové vzorce, chování, emocionalitu, motivaci

Postupy pro zvyšování self-efficacy (sebeúčnnosti) 1. Autentická zkušenost se zvládáním úkolové činnosti (mastery experience) Úspěch = posílení sebedůvěry Zkušenost překonávání překážek vytrvalým úsilím 2. Zástupná zkušenost – schopné vzory = vzor efektivních postupů pro zvládání situací Trenér – ne pouze výsledková orientace, ale důraz na individuální osobní progres

3. Přesvědčování svěřenců, že mají potřebné schopnosti pro zvládání Pozitivní ocenění Zadávání takových úkolů, které přinášejí úspěch 4. Úsudek o vlastním fyziologickém stavu – Únava a bolest jsou posuzovány jako příznak fyzické neschopnosti zvládnout úkoly, vyžadující sílu a vytrvalost Tenze – příznak vlastní zranitelnosti Pro zvyšování SE – zlepšování fyzického stavu, redukce stresu změnou dysfunkčních konstrukcí somatické informace (stres atd.)

Vnitřní a vnější motivace VNITŘNÍ MOTIVACE má zdroje v základních lidských potřebách a zvnitřněných hodnotách Podmínky: smysluplnost spolupráce svobodná volba zpětná vazba VNĚJŠÍ MOTIVACE – děláme něco pro odměnu, pochvalu Z „musíš“ se „chci“ nestává Vytváří návyk čekat na signál, pokyn od druhých lidí Vzniká závislost na vnější motivaci 20

Motivy vnitřní pudy, instinkty, potřeby zájmy vlohy, schopnosti emoce seberegulační vlastnosti (svědomí, vůle, morálka...) zvyky, návyky postoje, hodnoty, pocit povinnosti (tzv. morální motivace) cíle, plány, ideály aktuální psychický stav

Motivy vnější odměny (emocionální, materiální) tresty (emocionální, materiální, fyzické, formální) příkazy (výzvy, rozkazy) prosby (přání, očekávání druhých) nabídky (reklama) vzory fyzikální podmínky vnějšího prostředí (hluk, vzduch, světlo)

Vnitřní motivace radost a uspokojení z vykonávání aktivity charakteristická pro vrcholové výkony spojována s: menším subjektivně vnímaným tlakem zábavou identifikací s rolí např. sportovce sníženou pravděpodobností ukončení činnosti, kariéry Pokud sportovec dělá aktivitu „pro ni samotnou a pro radost a uspokojení z jejího vykonávání.“ …lidé milují běh, protože jim dává pocit radosti a svobody, zlepšuje jejich subjektivní pocit kvality života …vždy závodím sám se sebou, chci zlepšit vlastní výkon, baví mě překonávat své osobní rekordy, sport jsem milovala už jako dítě a miluji ho stále…

Vnější motivace dělám to kvůli vnějším podnětům… spojována se: zvýšenou úzkostí zvýšenou pravděpodobností ukončení činnosti Př. léčba odměny, ceny, pochvala

Motivace k učení Vnější Vnitřní odměna pochvala prestiž trest poznávací potřeba potřeba činnosti potřeba kompetence potřeba sociální interakce

Vnitřní motivace a vnější odměny Vnější odměny mohou narušit vnitřní motivaci... Kognitivně evaluační teorie (Deci a Ryan,1985) Kontrolní aspekt odměny Informační aspekt odměny Podkopávají vnější odměny vnitřní motivaci? Zdá se, že by kombinace měla motivaci zvyšovat (ceny na školním turnaji ve volejbale žáků) Když lidé vidí příčinu jejich chování v tom, že to sami chtějí dělat, pokládají se za vnitřně motivované. Když vidí příčinu svého chování jako vnější (dělám to pro peníze), pokládají se za motivované zvnějška (tím méně vnitřně). Jak narušit vnitřní motivaci: mexický dědeček Výzkum: puzzle, jedna skup. Za řešení dolar, druhá nic, v přestávce si s puzzlemi dále hráli víc lidé, kteří nebyli odměněni, stejně děti a kreslení fixkama... Možný je i dlouhodobý efekt. Deci a Ryan: existují dva procesy, kterými může vnější odměna ovlivnit vnitřní motivaci kontrola: vnitřně motivovaní lidé cítí, že něco dělají, protože to chtějí dělat, ne pro odměnu. Když je někdo odměňuje, cítí to jako kontrolu, chtějí se řídit sami Informační aspekt: pokud odměna poskytuje informaci o výkonu (odměna pro nejúspěšnějšího hráče) může zvýšit vnitřní motivaci Jak odměna ovlivní vnitř. Motivaci závisí na to, jestli je vnímána víc jako informační nebo jako kontrolující. Dostal jsem odměnu pro to, aby si mě trenér pojistil do týmu pro příští sezónu. Rodiče jsou na mě pyšní a chválí mě jen tehdy, když vyhrávám, jen tehdy jsou spokojení... Je to, jako když si mě chtějí koupit.

Vnitřní a vnější motivace Deci a Ryan – teorie sebedeterminace: potřeba Kompetence, vztahů a autonomie Vnější odměny mohou snižovat zájem a vnitřní motivaci!

Jak zvýšit vnitřní motivaci? Umožněte zažít úspěch Každý výkon má svou odměnu informační hodnotu , že něco děláte dobře Chvalte Pochvala: zasloužená, upřímná, je jí možné dosáhnout, je možné přičíst kontrolovatelným faktorům Pestrý trénink (aktivita), změny Zapojte svěřence do rozhodování Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových motivů, herní strategie... Zlepšuje pocit kompetence Plánujte cíle Svou odměnu... Pak má především informační hodnotu, je za to, že něco děláte dobře... Rozhodování... Vymýšlení odměn a trestů, tréninkových motivů, herní strategie... Zlepšuje to pocit kompetence Pochvala: zasloužená, upřímná, je jí možné dosáhnout, je možné atribuovat kontrolovatelným faktorům

Jak mohou vnější odměny podpořit vnitřní motivaci ? bezprostředně po splnění úkolu odměnou musí být něco pro jedince hodnotného, důležitého odměna obvykle musí být zřejmá ne příliš často Spence a Helmreich (1983), Deci (1996)

Motivace: odměny a tresty funkce motivační a informační odměny: hmotné, morální tresty: fyzické, psychické symbolické, faktické

Základní principy posilování chování + Pozitivní výsledek - opakujeme (pozitivní posílení) - Negativní výsledek – vyhneme se (negativní posílení)

Pozitivní posilování Výběr vhodné odměny? Vnější Vnitřní Sociální Materiální Aktivita Něco navíc Vhodná odměna: nejlepší je zeptat se Vnější odměny: pocházejí z vnějšku, od trenéra nebo týmových kolegů Vnitřní odměny: být pyšný na úspěch, pocit vlastní schopnosti něčeho dosáhnout... Vy je nemůžete přímo nabídnout, ale můžete strukturovat prostředí tak, aby je sportovec dostal... Sociální: pochvala, úsměv, poklepání po zádech, publicita Materiální: poháry, medaile, trička Aktivita: hraní hry místo drilování, hra na neobvyklém postu, odpočinek Speciálně něco navíc: jít se podívat na profi zápas, závod, týmová párty, přednáška vynikajícího sportovce, vzoru...

Pozitivní posilování Kdy a jak často? Počáteční fáze tréninku nebo nácviku dovedností: neustále, okamžitě po provedení, přesně Poté: občas! Co odměňovat? Postupné zlepšování techniky Výkon, ne jen vítězství Úsilí Fair-play, sebekontrolu, pomoc ostatním... Nechválit, když není za co ... Vždy je! Při nácviku: neustálé poskytování zpětné vazby = informace, nejefektivnější je ne jen: „to bylo lepší“ ale i „teď, v první polovině bazénu, se ti to dotažení záběru povedlo opravdu švihově, tak to má vypadat!“ Jak je dovednost nacvičená: občas pochválit, žádané chování pak déle přetrvá Nemůžete odměňovat pokaždé, když někdo udělá něco dobře. Nemůžete také odměňovat pouze vítězství. a) Postupné zlepšování techniky: když se učí komplexní dovednost, odměnit buď část nebo přibližnou podobu budoucí dovednosti

Chyby „z dobrého úmyslu“ trenéra NEDĚLAT nadměrná chvála za úspěch nedostatečná kritika po nezdaru ve snadném úkolu nadměrná pomoc při řešení úkolu výrazy soucitu při nezdaru DĚLAT přiměřená chvála za úspěch ukázat zvládaný hněv při nezdaru relativně omezit pomoc –vedení k samostatnosti Mají negativní vliv na sebehodnocení dítěte, i když jsou občas trenérem považovány za pozitivní 1. 2. 3. zejména pokud není vyhledávána a očekávána 4. Tyto projevy mohou být vnímány jako negativní, ve skutečnosti signalizují sportovci dobré mínění o jeho schopnostech

Je lepší odměňovat nebo trestat? Primární motivací je strach z trestu Následuje strach ze selhání Ztráta motivace vítězstvím a radosti z něj Pokles výkonnosti Nechtěné chování může být naopak posíleno Trest vytváří nepříjemné, averzivní prostředí pro učení

Jak trestat (10-20% posilování) Stejný trest za stejný přečin Trestejte čin, ne svěřence Ať si trest vymyslí sami Nepoužívejte fyzickou aktivitu jako trest Pozor na odměnu trestem (pozornost) Nenadávejte a nekřičte Netrestejte za chyby během činnosti Nezesměšňujte před ostatními Když se rozhodnete potrestat – buďte důslední

Rizika odměn a trestů náhražka vnitřní motivace nemají dlouhodobý pozitivní účinek typy ve škole – známky, poznámky, pochvaly, soutěže nezasahují do příčin chování, do postojů a emocí jsou především manipulací s jiným člověkem trest – akceptace násilí odměna – závislost na vnější motivaci vytváříme „nálepky“ – vzorný žák, kazisvět… náhrada trestu a odměny – přirozený následek Projevy zodpovědnosti a poslušnosti mohou vypadat stejně (nosí pomůcky, dává pozor, plní úkoly…). Zodpovědnost – možnost výběru – přirozené důsledky. Příkaz – odměna nebo nepříjemnost – vychováváme k poslušnosti 37

Motivační orientace Zaměření cílů učení se dovednostem zvládnutí výzvy NA PROCES (na úkol) učení se dovednostem zvládnutí výzvy zlepšování vlastních schopností a dovedností úspěch je přisuzován úsilí problém: zaměření na jeho řešení NA VÝSLEDEK (na vlastní ego) porazit druhé úspěch je přisuzován talentu (schopnostem) problém: zaměření na zvládání emocí ! není statické (trénink, zápas) Ve sportu se cítím úspěšný, když:

Motivační klima zaměřené na úkol zaměřené na výsledek KONTROLA!

Orientace na úkol / ego Orientace na úkol Orientace na ego Snaha o zvládnutí dovednosti (mastery) Hodnotí individuální zlepšení Vytrvalost ve snažení i při neúspěchu Vynakládá úsilí Vyhledává úkoly, které jsou výzvou Zájem o úkol (intrinsic motivation) Orientace na ego Největší důležitost má normativní hodnocení Dává najevo nadřazenost Při neúspěchu snižuje úsilí Vynakládá málo úsilí Vyhýbá se výzvám Má zájem o to porážet ostatní Při opakovaném neúspěchu zanechává činnosti

Vhodná motivace má v tréninku/výuce zásadní význam: podporuje aktivní učení zvyšuje aktivitu svěřenců podporuje zájem o PA, sport

Jak žáky motivovat a podpořit tak jejich aktivitu? být důsledný (trvat na splnění každého zadaného úkolu, pokud ho žák nesplní-sankce) pochvala za práci navíc (pokud nad rámec zadaného úkolu splní žák něco navíc, měla by následovat pochvala, popř.odměna) dobrovolné úkoly-podněty pro žáky (krátké referáty, ukázky přírodnin, sbírky, články z periodik, jednoduché pomůcky – vždy oceníme) hravé formy při vyučování, opakování, procvičování učiva (doplňovačky,práce ve skupině, didaktické hry, atp.) pravidelné hodnocení žáků- oficiální (známkou) - slovní - pomocné body, známky důsledná diferenciace žáků – diferenciace žáků dle jejich možností, zadávání různých úkolů pro různé žáky, diferenciace v hodnocení (nelze chtít po všech všechno) umožnění žákům samostatně se slovně projevit – vlastní zkušenosti (kde byli, co zajímavého viděli na výletě, v TV, apod.) diskutujme se žáky – motivační rozhovor, zkušenosti žáků hodnoťme žáky – - chtějí si opravit špatnou známku (neúspěch)- chtějí dokázat, že už se to doučili - práce v hodině (kladně i záporně) - za přinesené pomůcky, ukázky, apod. - dobrovolná účast na soutěžích hodnoťme nejen teorii, ale i praktickou stránku věci (poznávání přírodnin, práce s laboratorní technikou, práce při exkurzi, vycházce, apod.) poznejme dokonale okolí své školy, regionu – seznamujme s ním žáky, informace o ZÚ, muzea, přírodovědné lokality (fotografie, video, vycházky…) vlastní nápady, jak žáky motivovat (využití aktivizačních forem výuky, podpora samostatné práce žáků, projektové vyučování, …)

ARCS Model - John Keller ATTENTION (Pozornost) - Co uděláte abyste upoutali a udrželi pozornost studentů/klientů? RELEVANCE (Důležitost, přínos) – Jak dokážete studentům, že učivo je pro ně potřebné, důležité, přínosné? CONFIDENCE (Sebedůvěra) – Co uděláte pro to, abyste podpořili (sebe)důvěru studentů v to, že budou schopni se danou věc naučit a prakticky využít? SATISFACTION (Spokojenost) – Kromě učení, jak zvýšíte spokojenost studentů/klientů v kurzu?

Děkuji za pozornost  Pěkný den!