Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Advertisements

Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
HYDROXIDY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
KYSELINY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
VÝZNAMNÉ KYSLÍKATÉ KYSELINY. KYSELINA SÍROVÁ Vlastnosti: Bezbarvá olejovitá kapalina Koncentrovaná (96%) je silná žíravina Její hustota je téměř 2x větší.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Oxidy Autor: Mgr. Vlasta Hrušová CaO-hašené vápno skleníkový jev fotosyntéza.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Stejskalová Hana Název : VY_32_INOVACE_11C_20_Halogenidy Téma: Chemie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHEMIE - Sloučeniny dusíku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Základní škola a mateřská škola Damníkov
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
Chemie pro 9.ročník ZŠ Karboxylové kyseliny.
Autor: Stejskalová Hana
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_08
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Autor: Stejskalová Hana
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_05
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
SOLI.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Závislost elektrického odporu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3228 Datum: 3. 3. 2013 Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno: Mgr. Kateřina Zimplová Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Chemie Tematický okruh, téma: VY_32_INOVACE_CH_10_Amoniak_8.ročník Metodické doporučení/anotace: DUM slouží k výkladu a rozšíření učiva.

AMONIAK NH3

Amoniak – NH3 Amoniak (původní název čpavek) je vysoce toxická a žíravá látka, je velmi nebezpečný pro životní prostředí. Jedná se o nejjednodušší sloučeninu dusíku. V přírodě vzniká rozkladem organických zbytků, dále se uvolňuje např. při rozkladu moči. obr. 1

Jak se chová amoniak ve vodě? NH3 + H2O (amoniak + voda) NH4+ + OH- (amonný kation + hydroxidový anion) AMONIAK VODA AMONNÝ KATION HYDROXIDOVÝ ANION

Amoniak – kyselina nebo zásada? V čisté vodě malá část molekul vody reaguje navzájem dle rovnice: H2O + H2O → H3O+ + OH- Množství částic H3O+ je stejné jako množství částic OH-. Voda je tedy neutrální. Amoniak však reaguje takto: NH3 + H2O → NH4+ + OH- V roztoku je pak více hydroxidových částic OH-. AMONIAK JE TEDY ZÁSADA.

Výroba a příprava amoniaku Amoniak se vyrábí přímou syntézou vodíku a dusíku za vysoké teploty a přítomnosti katalyzátoru. (Katalyzátor, je taková látka, která umožní průběh reakce, ale sama z ní vystupuje nezměněná.) N2 + 3H2 → 2NH3 V laboratoři můžeme malé množství připravit např. tepelným rozkladem uhličitanu amonného.

K čemu se amoniak používá? Amoniak se využívá jako chladicí médium na stadiónech k výrobě ledu. Dříve se používal i v domácnostech v chladničkách, zde se pro svoji nebezpečnost nepoužívá. obr. 2

Použité zdroje: Obr. 1 http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Gas_cylinder_ammonia.jpg Snímek č. 4 vypracován dle Chemie 8 – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia – PhDr. Jiří Škoda, Ph.D., PaedDr. Pavel Doulík str. 45 Obr. 2 převzat z webu Office.com Obsah prezentace, pokud není uvedeno jinak, vypracovala Mgr. Kateřina Zimplová