Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
M AGNETICKÉ POLE ELEKTRICKÉHO PROUDU Ing. Jan Havel.
Advertisements

Z DROJ A ŠÍŘENÍ ZVUKU Ing. Jan Havel Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
F YZIKÁLNÍ VELIČINY - TEPLOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
F YZIKÁLNÍ VELIČINA - HUSTOTA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_06-10 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
T EPELNÁ VÝMĚNA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
P RÁCE A VÝKON Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
TŘENÍ Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_18_29.
Anotace : Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Prezentace slouží k rozšíření učiva o síle jako odvozené fyzikální veličině. Žák si připomene a prohloubí.
S TRUKTURA LÁTKY Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
R OVNOMĚRNÉ A NEROVNOMĚRNÉ POHYBY Mgr. Kamil Kučera.
VZÁJEMNÉ PŮSOBENÍ TĚLES Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_29.
Mnohočleny Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Matematika – výrazy s proměnnými Datum vytvoření
V LASTNOSTI PLYNŮ Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
V LASTNOSTI KAPALIN Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro.
Základní škola Čelákovice
Deformace tělesa Mgr. Kamil Kučera.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Základní pojmy z optiky
Newtonovy pohybové zákony
Matematika a její aplikace - geometrie pro 1.stupeň.
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_20_Rovinné útvary
6. Kinematika – druhy pohybů, skládání pohybů
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
6. Elektrické pole - náboj, síla, intenzita, kapacita
AUTOR: Mgr. Milada Zetelová
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
SKUPENSTVÍ LÁTKY Mgr. Kamil Kučera.
8.1 Aritmetické vektory.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil
OHMŮV ZÁKON Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_07_32.
Matematicko-fyzikální projekt Vektory
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Analytická geometrie v rovině
HMOTNOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_29.
JÁDRO ATOMU Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_20_32.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Písemné dělení jednociferným dělitelem
3. Skládání vektorů, převody jednotek
Skládání sil, rovnováha sil
Skládání rovnoběžných sil
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Elektrický náboj Ing. Jan Havel.
Název školy Základní škola Jičín, Husova 170 Číslo projektu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Technická mechanika – Těžiště
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Dělení mnohočlenů jednočlenem
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Fyzika – Magnetická síla
Skládání sil.
Skládání rovnoběžných a různoběžných sil-souhrnná cvičení
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Analytická geometrie v rovině
SKLÁDÁNÍ VEKTOROVÝCH VELIČIN
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Jméno autora Mgr. Stanislava Junková Datum vytvoření září 2012 Ročník
Transkript prezentace:

Síla a skládání sil Ing. Jan Havel

ANOTACE Kód EVM: K_INOVACE_2.FY.15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/01.0050 Vytvořeno: únor 2013 Ročník: 2. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), Anotace: Vzdělávací oblast Člověk a příroda Vzdělávací obor Fyzika Tematický okruh Posuvné účinky síly Materiál slouží k výkladu vektorového skládání sil. V prezentaci jsou krok po kroku v názorných příkladech rozebrány základní situace, které mohou při skládání sil nastat. Učivo je ověřeno závěrečnými příklady. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.

Skládání sil Málokdy na těleso působí jedna síla  většinou působí větší množství sil zároveň Technický význam má znalost celkového působení všech sil [1]

Skládání sil Skládat síly znamená nahradit tyto síly jedinou silou, jejíž účinky na těleso jsou stejné jako skládané síly Skládané síly nazýváme složky Výslednou sílu nazýváme výslednice sil Výslednice je dána svojí velikostí, působištěm a směrem

Rovnoběžné síly stejného směru Nejjednodušší případ Výslednice má velikost danou součtem velikosti složek |F| = |F1| + |F2| Směr výslednice je stejný jako směr jednotlivých složek graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly:

Rovnoběžné síly stejného směru Nejjednodušší případ Výslednice má velikost danou součtem velikosti složek |F| = |F1| + |F2| Směr výslednice je stejný jako směr jednotlivých složek graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly:

Rovnoběžné síly stejného směru Nejjednodušší případ Výslednice má velikost danou součtem velikosti složek |F| = |F1| + |F2| Směr výslednice je stejný jako směr jednotlivých složek graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly:

Rovnoběžné síly opačného směru Výslednice má velikost danou rozdílem velikosti složek |F| = |F1| - |F2| Směr výslednice je stejný jako směr větší ze složek

Rovnoběžné síly opačného směru Výslednice má velikost danou rozdílem velikosti složek |F| = |F1| - |F2| Směr výslednice je stejný jako směr větší ze složek

Rovnoběžné síly opačného směru Výslednice má velikost danou rozdílem velikosti složek |F| = |F1| - |F2| Směr výslednice je stejný jako směr větší ze složek

Vzájemně kolmé síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka

Vzájemně kolmé síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka

Vzájemně kolmé síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka

Vzájemně kolmé síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka Velikost můžeme určit pomocí pythagorovy věty

Různoběžné síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka

Různoběžné síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka

Různoběžné síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka

Různoběžné síly graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Síly doplníme na rovnoběžník a výslednice je jeho uhlopříčka

Větší množství sil graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Předchozí pravidlo opakujeme – síly spojíme za sebe „do jednoho hada“ Výslednice je spojnice úplného počátku a úplného konce:

Větší množství sil graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Předchozí pravidlo opakujeme – síly spojíme za sebe „do jednoho hada“ Výslednice je spojnice úplného počátku a úplného konce:

Větší množství sil graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Předchozí pravidlo opakujeme – síly spojíme za sebe „do jednoho hada“ Výslednice je spojnice úplného počátku a úplného konce:

Větší množství sil graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Předchozí pravidlo opakujeme – síly spojíme za sebe „do jednoho hada“ Výslednice je spojnice úplného počátku a úplného konce:

Větší množství sil graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Předchozí pravidlo opakujeme – síly spojíme za sebe „do jednoho hada“ Výslednice je spojnice úplného počátku a úplného konce:

Větší množství sil graficky  na koncový bod první síly připojíme počáteční bodu druhé síly. Výslednice je spojnice počátečního bodu první síly a koncového bodu druhé síly Předchozí pravidlo opakujeme – síly spojíme za sebe „do jednoho hada“ Výslednice je spojnice úplného počátku a úplného konce:

Rovnoběžné síly stejného směru neležící na jedné přímce Musíme určit působiště – graficky nebo početně Výslednice má velikost danou součtem velikosti složek |F| = |F1| + |F2|

Rovnoběžné síly stejného směru neležící na jedné přímce Obě síly vzájemně prohodíme a libovolné z nich změníme orientaci:

Rovnoběžné síly stejného směru neležící na jedné přímce Spojnice koncových bodů takto přesunutých sil tvoří průsečík s úsečkou, na které jsou působiště složek  tento průsečík je působiště výslednice

Rovnoběžné síly stejného směru neležící na jedné přímce Výslednice má velikost danou součtem velikosti složek |F| = |F1| + |F2|

Rovnoběžné síly opačného směru neležící na jedné přímce Musíme určit působiště – graficky nebo početně Výslednice má velikost danou rozdílem velikosti složek |F| = |F1| - |F2|

Rovnoběžné síly opačného směru neležící na jedné přímce Obě síly vzájemně prohodíme a libovolné z nich změníme orientaci:

Rovnoběžné síly opačného směru neležící na jedné přímce Spojnice koncových bodů takto přesunutých sil tvoří průsečík s úsečkou, na které jsou působiště složek  tento průsečík je působiště výslednice

Rovnoběžné síly opačného směru neležící na jedné přímce Výslednice má velikost danou rozdílem velikosti složek |F| = |F1| - |F2|

Příklady k procvičení Urči výslednici sil i velikosti 30N a 50N, pokud Jsou rovnoběžné stejného směru Rovnoběžné opačného směru Vzájemně kolmé Svírají spolu úhel 60° Jsou rovnoběžné, stejného směru, neležící na jedné přímce Jsou rovnoběžné, opačného směru, neležící na jedné přímce

Zdroje a použitá literatura [1] NEZNÁMÝ. wikipedia [online]. [cit. 11.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:White_huskies_dog_sledding.jpg NEZNÁMÝ. Skládání sil [online]. [cit. 6.2.2013]. Dostupný na WWW: http://www.fyzika007.cz/mechanika/skladani-sil Není-li uvedeno jinak, jsou obrazové materiály dílem autora, vytvořené v open-source sw Inkscape, případně jde o fotografie pořízené autorem materiálu