ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KLASICISMUS.
Advertisements

Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Klasicismus a romantismus
Nikola Burdová, C1B Gymnázium Jiřího Ortena
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Blokové vyučování 8. třídy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_49_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_13_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Klasicismus - vzniká ve Francii v době Ludvíka XIV.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.05 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici bajek, jejich hlavní znaky a představitele. Žáci se seznámí s vývojem bajek.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Jirotky…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_ESTETIKA_02
DUM - Digitální Učební Materiál
Ivan Andrejevič Krylov
Klasicismus v literatuře PaedDr. Hana Vítová
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Molière Anna Coufalová C1B.
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou Z. Svěráka a L. Smoljaka Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
Opakování z literatury 8. r. 1. část
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: A. Bauer: Čeština na dlani – přehled světové a české literatury/ český jazyk, nakladatelství Rubico,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Osvícenství v literatuře
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Klasicismus a osvícenství
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TÉMA: NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
TÉMA: ERICH MARIA REMARQUE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
OSVÍCENSTVÍ.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_20 Klasicismus
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
TÉMA: PROJEKT DIVADLO - MOLIÉRE AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Jméno autora Mgr. Jiří Kozák Datum vytvoření Listopad 2011 Ročník 8
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_.
Šablona 32 VY_32_INOVACE_14_24_Moliére
Šablona 32 VY_32_INOVACE_20_24_Romain Rolland
Blokové vyučování 8. třídy
Klasicismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
KLASICISMUS.
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 6. ročník Anotace: Daniel Defoe životopis anglického.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ročník TÉMA: Klasicismus a osvícenství. AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 11. 1. 2013 VY_32_INOVACE_57_KM

Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Klasicismus a osvícenství Cíl: Seznámení žáků s literaturou klasicismu Pomůcky: psací potřeby, pracovní listy, ukázky děl - úryvky z tvorby autorů, interaktivní tabule Pilotáž: Prezentace žákům podává přehled světových literárních spisovatelů období klasicismu. Žáci se seznamovali s autory, ocenili stručné a výstižné zápisy. Prezentaci lze rozvrhnout do dvou vyučovacích jednotek. Osvědčila se skupinová práce, každá skupina představí ostatním žákům jednoho spisovatele. Žáci využívají znalostí z předchozích prezentací o literárních žánrech. Závěr: ověření znalostí. Klíčová slova: • klasicismus Molière • osvícenství Voltaire Denis Diderot Jonathan Swift Daniel Defoe Fontaine, Krylov • divadlo • encyklopedie • román • cestopis • bajka

klasicismus literární směr s pevným řádem důraz na rozum vznikl ve Francii v 17. století (sloh Ludvíka XVI., empír) inspirace v antickém umění Řecka a Říma žánry „vysoké“: óda, epos, tragédie → témata historická žánry „nízké“: bajka, satira, komedie → život neurozených vrstev klasicismus

Molière francouzský autor divadelních komedií 1622 – 1673 působil v kočovné společnosti režisér a herec ředitel divadla v Paříži hry o lidské slabosti Lakomec (hlavní postava lakomý stařec Harpagon) Misantrop Don Juan Zdravý a nemocný Tartuffe Hraběnka z Nouzova Molière vlastním jménem Jean-Baptiste Poquelin

Jean de La Fontaine Ivan Andrejevič Krylov slavní bajkaři klasicismu a osvícenství Co je to bajka? Jean de La Fontaine Ivan Andrejevič Krylov

osvícenství filozofické a kulturní hnutí 17. a 18. století vzniklo ve Francii šíří se do celé Evropy důraz na rozum, vzdělání a vědu nesouhlasí s feudálním rozdělením společnosti myslitelé, vědci i umělci vzniká Velká encyklopedie (souhrnné poznatky) • Voltaire • Diderot osvícenství

Denis Diderot osvícenský Francouz 1713 – 1784 román Jakub fatalista fatalista - člověk přesvědčený o tom, že osud, který mu byl předurčen, nemůže vlastní vůlí změnit osvícenský Francouz 1713 – 1784 román Jakub fatalista inspirace pro českého spisovatele: Milana Kunderu: Jakub a jeho pán Denis Diderot

Jakub fatalista je vlastně souborem anekdot různě dlouhých a vyprávěných tak, že se jedna s druhou prolínají. Jako nit, která dává jakýsi rámec celému románu, je vyprávění Jakuba o jeho první lásce Agátě. Diderotova fatalistická filozofie: …Jak se setkali? Náhodou jako všichni lidi. Jak se jmenovali? Co vám na tom záleží? Odkud přicházeli? Z nejbližší osady. Kam šli? Copak víme, kam jdeme? Co říkali? Pán neříkal nic; a Jakub řekl, že jeho kapitán říkával, že všechno zlé i dobré, co se nám přihodí tady na zemi, je psáno tam nahoře… Práce s textem

Jonathan Swift cestopis osvícenský Angličan 1667 – 1745 narozen v Dublinu vychovatel významného státníka Williama Templa chtěl být biskupem děkan v kostele svatého Patricka Pohádka o kádi Bitva knih nejvýznamnější próza Gulliverovy cesty • 4 díly (výpravy vypravěče) • fantazie (země trpaslíků, obrů) • satira (kritika poměrů v Anglii) Jonathan Swift

Daniel Defoe robinsonády české převyprávění: Josef Věromír Pleva anglický spisovatel 1660 – 1731 představitel bohaté měšťanské třídy voják, novinář, podnikatel, politik Robinson Crusoe (Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoea, námořníka z Yorku) robinsonády Daniel Defoe

Ověření znalostí A) Lakomec B) bajka Dub a třtina C) Gulliverovy cesty Správně přiřaďte k dílu autora: Pozn. Dvě díla napsal jeden autor. A) Lakomec B) bajka Dub a třtina C) Gulliverovy cesty D) Jakub fatalista E) Zdravý a nemocný F) Robinson Crusoe G) Jakub a jeho pán H) Vlk a beránek 1. Daniel Defoe 2. Denis Diderot 3. Molière 4. J. de La Fontaine 5. Jonathan Swift 6. Milan Kundera 7. Ivan A. Krylov Ověření znalostí

Zdroje: Vlastní tvorba Archiv autora www.microsoft.office.cz Kovalčík, Zdeněk; Sieglová, Naděžda: Čítanka 8 Alter, Alter 2000, Praha 4. ISBN 80-7245-009-3 Soukal, Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, SPN, Praha 2009.ISBN 978-80-7235-438-2