ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, 767 01 KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ŠABLONA ČÍSLO: III/2 NÁZEV: INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PŘEDMĚT: ČESKÝ JAZYK ROČNÍK: 8. ročník TÉMA: Klasicismus a osvícenství. AUTOR: Mgr. Kateřina Mládková DATUM VYTVOŘENÍ: 11. 1. 2013 VY_32_INOVACE_57_KM
Anotace: Cílová skupina: 8. ročník Téma: Klasicismus a osvícenství Cíl: Seznámení žáků s literaturou klasicismu Pomůcky: psací potřeby, pracovní listy, ukázky děl - úryvky z tvorby autorů, interaktivní tabule Pilotáž: Prezentace žákům podává přehled světových literárních spisovatelů období klasicismu. Žáci se seznamovali s autory, ocenili stručné a výstižné zápisy. Prezentaci lze rozvrhnout do dvou vyučovacích jednotek. Osvědčila se skupinová práce, každá skupina představí ostatním žákům jednoho spisovatele. Žáci využívají znalostí z předchozích prezentací o literárních žánrech. Závěr: ověření znalostí. Klíčová slova: • klasicismus Molière • osvícenství Voltaire Denis Diderot Jonathan Swift Daniel Defoe Fontaine, Krylov • divadlo • encyklopedie • román • cestopis • bajka
klasicismus literární směr s pevným řádem důraz na rozum vznikl ve Francii v 17. století (sloh Ludvíka XVI., empír) inspirace v antickém umění Řecka a Říma žánry „vysoké“: óda, epos, tragédie → témata historická žánry „nízké“: bajka, satira, komedie → život neurozených vrstev klasicismus
Molière francouzský autor divadelních komedií 1622 – 1673 působil v kočovné společnosti režisér a herec ředitel divadla v Paříži hry o lidské slabosti Lakomec (hlavní postava lakomý stařec Harpagon) Misantrop Don Juan Zdravý a nemocný Tartuffe Hraběnka z Nouzova Molière vlastním jménem Jean-Baptiste Poquelin
Jean de La Fontaine Ivan Andrejevič Krylov slavní bajkaři klasicismu a osvícenství Co je to bajka? Jean de La Fontaine Ivan Andrejevič Krylov
osvícenství filozofické a kulturní hnutí 17. a 18. století vzniklo ve Francii šíří se do celé Evropy důraz na rozum, vzdělání a vědu nesouhlasí s feudálním rozdělením společnosti myslitelé, vědci i umělci vzniká Velká encyklopedie (souhrnné poznatky) • Voltaire • Diderot osvícenství
Denis Diderot osvícenský Francouz 1713 – 1784 román Jakub fatalista fatalista - člověk přesvědčený o tom, že osud, který mu byl předurčen, nemůže vlastní vůlí změnit osvícenský Francouz 1713 – 1784 román Jakub fatalista inspirace pro českého spisovatele: Milana Kunderu: Jakub a jeho pán Denis Diderot
Jakub fatalista je vlastně souborem anekdot různě dlouhých a vyprávěných tak, že se jedna s druhou prolínají. Jako nit, která dává jakýsi rámec celému románu, je vyprávění Jakuba o jeho první lásce Agátě. Diderotova fatalistická filozofie: …Jak se setkali? Náhodou jako všichni lidi. Jak se jmenovali? Co vám na tom záleží? Odkud přicházeli? Z nejbližší osady. Kam šli? Copak víme, kam jdeme? Co říkali? Pán neříkal nic; a Jakub řekl, že jeho kapitán říkával, že všechno zlé i dobré, co se nám přihodí tady na zemi, je psáno tam nahoře… Práce s textem
Jonathan Swift cestopis osvícenský Angličan 1667 – 1745 narozen v Dublinu vychovatel významného státníka Williama Templa chtěl být biskupem děkan v kostele svatého Patricka Pohádka o kádi Bitva knih nejvýznamnější próza Gulliverovy cesty • 4 díly (výpravy vypravěče) • fantazie (země trpaslíků, obrů) • satira (kritika poměrů v Anglii) Jonathan Swift
Daniel Defoe robinsonády české převyprávění: Josef Věromír Pleva anglický spisovatel 1660 – 1731 představitel bohaté měšťanské třídy voják, novinář, podnikatel, politik Robinson Crusoe (Život a zvláštní podivná dobrodružství Robinsona Crusoea, námořníka z Yorku) robinsonády Daniel Defoe
Ověření znalostí A) Lakomec B) bajka Dub a třtina C) Gulliverovy cesty Správně přiřaďte k dílu autora: Pozn. Dvě díla napsal jeden autor. A) Lakomec B) bajka Dub a třtina C) Gulliverovy cesty D) Jakub fatalista E) Zdravý a nemocný F) Robinson Crusoe G) Jakub a jeho pán H) Vlk a beránek 1. Daniel Defoe 2. Denis Diderot 3. Molière 4. J. de La Fontaine 5. Jonathan Swift 6. Milan Kundera 7. Ivan A. Krylov Ověření znalostí
Zdroje: Vlastní tvorba Archiv autora www.microsoft.office.cz Kovalčík, Zdeněk; Sieglová, Naděžda: Čítanka 8 Alter, Alter 2000, Praha 4. ISBN 80-7245-009-3 Soukal, Josef: Literární výchova pro 2. stupeň základní školy, SPN, Praha 2009.ISBN 978-80-7235-438-2