kvadratická rovnice bez absolutního členu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Rovnice a nerovnice Soustavy rovnic VY_32_INOVACE_RONE_04.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
VY_32_INOVACE_FCE1_08 Funkce 1 Kvadratická funkce.
VY_32_INOVACE_RONE_08 Rovnice a nerovnice Kvadratická funkce.
KVADRATICKÉ NEROVNICE
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Grafické řešení rovnice a nerovnice
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
VY_32_INOVACE_Pel_I_05 Výrazy – vzorce 2
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Lineární rovnice a nerovnice I.
Lineární rovnice a nerovnice III.
Dělení mnohočlenů mnohočlenem
Lineární rovnice Ekvivalentní úpravy
Kvadratické nerovnice
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
VY_32_INOVACE_RONE_14 Rovnice a nerovnice Kvadratické rovnice 3.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
VY_32_INOVACE_FCE1_15 Funkce 1 Logaritmus.
VY_32_INOVACE_FCE1_17 Funkce 1 Logaritmická rovnice 1.
2.2 Kvadratické rovnice.
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
MATEMATIKA Aritmetická posloupnost Příklady 2.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Základní vlastnosti funkcí – omezenost funkce
Kvadratické nerovnice
Řešení rovnic v oboru komplexních čísel
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
IRACIONÁLNÍ ROVNICE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
VENNOVY DIAGRAMY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata Čermáková.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Početní operace se složenými zlomky
Rovnice opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Kvadratická rovnice Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Kvadratické rovnice.
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Transkript prezentace:

kvadratická rovnice bez absolutního členu MATEMATIKA - Rovnice: kvadratická rovnice bez absolutního členu Vytvořila: Ivana Klozová Popis způsobu použití: k výkladu učiva ve 2. ročníku střední školy technického zaměření, souhrnné opakování k maturitě ve 4. ročníku Datum vytvoření: 8. prosince 2012 Použité zdroje: RNDr. Pavel Čermák, Mgr. Petra Červinková: Odmaturuj z matematiky 1, Nakladatelství DIDAKTIS, s. r. o. 2004, ISBN 80-7358-014-4 RNDr. Pavel Hejkrlík: Sbírka řešených příkladů (rovnice a nerovnice) matematika, Nakladatelství SSŠP, s. r. o. 2006, ISBN 978– 80- 903861-0-5

KVADRATICKÁ ROVNICE BEZ ABSOLUTNÍHO ČLENU Obecný (anulovaný) tvar kvadratické rovnice bez abs. členu: 𝒂 𝒙 𝟐 +𝒃𝒙=𝟎 , kde 𝒄=𝟎 Jedním kořenem je číslo 0, druhým kořenem je libovolné reálné číslo. Pro kořeny a koeficienty kvadratické rovnice bez absolutního členu platí: 𝒙 𝟏 =𝟎 ˅ 𝒙 𝟐 =− 𝒃 𝒂 ∈𝐑

𝒂 𝒙 𝟐 +𝒃𝒙=𝒙. 𝒂𝒙+𝒃 metody řešení: A B přes Diskriminant a kořenový vzorec Vzorec pro diskriminant D : Vzorec pro výpočet kořenů : 𝑎, 𝑏, 𝑐 𝑗𝑠𝑜𝑢 𝑘𝑜𝑒𝑓𝑖𝑐𝑖𝑒𝑛𝑡𝑦 𝑎𝑛𝑢𝑙𝑜𝑣𝑎𝑛éℎ𝑜 𝑡𝑣𝑎𝑟𝑢 𝑘𝑣𝑎𝑑𝑟𝑎𝑡𝑖𝑐𝑘é 𝑟𝑜𝑣𝑛𝑖𝑐𝑒 B rozkladem na součin Rozklad vytýkáním: 𝒂 𝒙 𝟐 +𝒃𝒙=𝒙. 𝒂𝒙+𝒃

postup řešení kvadratické rovnice: 1. Převést pomocí ekvivalentních úprav rovnic do anulovaného (obecného) tvaru. 2. Zvolit postup řešení přes diskriminant nebo rozkladem na součin. 3. Nalézt všechny kořeny rovnice. Maximálně dva kořeny 4. Provést zkoušku. Pokud během řešení použijeme neekvivalentní úpravy.

𝐾= 0;2 procvičování: Př: Řešte v R kvadratickou rovnici 3𝑥 2 =6𝑥 a) rozkladem na součin; b) pomocí diskriminantu. a) 𝟑 𝒙 𝟐 =𝟔𝒙 3 𝑥 2 −6𝑥=0 𝑨 . 𝑩 𝟑𝒙 3𝑥. 𝑥−2 =0 𝒙−𝟐 …….. Věta o anulování součinu: 𝐴 . 𝐵=𝟎 𝐴=0 ˅ 𝐵=0 𝟑𝒙=𝟎 /:3 𝒙−𝟐=𝟎 𝒙 𝟏 =𝟎 𝒙 𝟐 =𝟐 𝒙 𝟏 =𝟎 𝒙 𝟐 =𝟐 𝐾= 0;2

𝐾= 0;2 𝑫= 𝒃 𝟐 −𝟒𝒂𝒄 𝒙 𝟏,𝟐 = −𝒃± 𝑫 𝟐𝒂 b) 𝟑 𝒙 𝟐 =𝟔𝒙 3 𝑥 2 −6𝑥=0 /:3 𝟏 𝑥 2 −2𝑥=0 − 𝟐 𝒂=𝟏 𝒃= −𝟐 𝒄=𝟎 𝑫= 𝒃 𝟐 −𝟒𝒂𝒄 𝑫= −𝟐 𝟐 −𝟒.𝟏.𝟎 𝒙 𝟏,𝟐 = −𝒃± 𝑫 𝟐𝒂 𝑫=𝟒 𝑥 1,2 = − −2 ± 4 2.1 𝑥 1 = 2+2 2 𝑥 1 =2 𝑥 1,2 = 2±2 2 𝐾= 0;2 𝑥 2 = 2−2 2 𝑥 2 =0