Udržitelný rozvoj a lokální ekonomika v teorii Vladan Hruška vladan Udržitelný rozvoj a lokální ekonomika v teorii Vladan Hruška vladan.hruska@ujep.cz odborný asistent Katedra geografie PřF Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Udržitelná lokální ekonomika: výzva pro kreativní podnikatele? Ústí nad Labem – 11. 5. 2017
Příspěvek Proč vytváření lokální ekonomiky? Co to má společného s udržitelným rozvojem? Struktura příspěvku: udržitelný rozvoj lokalizace ekonomiky (lokální ekonomiky) lokalizace ekonomiky v praxi
Udržitelný rozvoj Pilíře udržitelného rozvoje sociální environmentální stabilní či rostoucí počet obyvatel kvalita komunitního života environmentální zachovalé životní prostředí ekonomický dostatečný počet a kvalita pracovních míst aby nedocházelo k depopulaci
Lokalizace venkovských ekonomik - přístup alternativní přístup k ekonomice vyvíjející se v posledních letech reakce na ekonomické problémy periferií odsávání kapitálu velkými/nadnárodními společnostmi snaha o maximální možné uzavření ekonomik na místní či regionální úrovni - základní princip: bohatství regionu nespočívá v tom, kolik se do něj podaří nalákat peněz, nýbrž v tom jak se peníze, které do regionu přišly, podaří v daném regionu udržet (Johanisová 2004) součást současných přístupů k rozvoji venkova (nepřímo) - využití místních zdrojů místní zdroje – např. image regionu, krajina, jedinečná architektura, místní tradice, zemědělské produkty, tradiční řemesla apod.
Lokalizace venkovských ekonomik - příklad pozitivní ve městě vydělám 1000 Kč 500 utratím v obchodě na vesnici; 500 Kč utratím u kadeřnice na vesnici negativní utratím vše již ve městě; kadeřnice ze svých 500 Kč utratí 200 Kč za nákup v supermarketu ve městě 300 Kč kapesné svému synovi, který jej utratí za videohry ve městě přínos pro vesnici je nulový v místní ekonomice tak zůstalo jen 500 Kč a 500 Kč uteklo mimo ni ideální model mých 1000 Kč utracených na vesnici od místní kadeřnice a obchodníka k místnímu zemědělci prostřednictvím nákupu jeho produktů jeho oslava narozenin v místní hospodě z původních 1000 Kč na začátku tak máme 3000 Kč (každá osoba měla 500 + 500 + 1000 + 1000 Kč), které přispěly k místní ekonomice
Současné venkovské ekonomiky Silně závislé na městech – naprostá většina obyvatelstva venkova dojíždí do měst, kde nakupuje služby i zboží Chybí základní občanská vybavenost včetně komerčních služeb - malé obchody, kadeřnictví, v některých obcích také hospody aj. Socialistická koncentrace zemědělství způsobila to, že se na venkově produkovaly suroviny pro průmysl, ale zpracovávaly se v nejbližších městech chyběly a dodnes chybí na venkově zpracovatelské provozy, které by nabídly pracovní místa peníze, které obyvatelstvo dané vesnice vydělá, nemá na venkově kde utratit (s výjimkou investice např. do vlastního bydlení) téměř všechno musí nakupovat v nejbližším městě peníze z venkova plynou pryč s nimi i pracovní místa
Co můžeme dělat? Vytvořit komunální podniky (sociální podniky) svoz odpadu, dodávky vody, podniky zpracující zemědělské produkty aj. Nalákat a rozvíjet podniky, které by přispěly k zalepení děr v místní ekonomice Přesvědčit velké místní podniky, aby nakupovaly lokálně Vytvářet příležitosti pro malé živnostníky/řemeslníky pro prodej jejich produktů (jarmarky, farmářské trhy apod.) Podpora lokálního nákupu např. prostřednictvím lokálních měn Zajistit služby pro dojíždějící lidi (péče o děti, stravování) Podpora spotřebitelů v užívání místních obchodů a jiných poskytovatelů služeb Podpora lokální produkce a spotřeby potravin Zdroj: Moseley 2003
Co můžeme dělat? Potraviny – velký potenciál pro lokalizaci ekonomiky růst spotřeby lokálních potravin (rostoucí ekologické uvědomění ve společnosti + potravinové skandály) kteří však vyžadují dobrou dostupnost lokálních potravin – v tomto pomáhají: farmářské trhy prodej ze dvora, tzv. bedýnky, bedýnková družstva pojízdné prodejny farmářů, restaurace nabízející místní produkty.
Běh na dlouhou trať Vytvoření lokální (relativně) uzavřené ekonomiky je dlouhodobou záležitostí Nutné uvědomění si výhod lokálního nákupu/produkce (silná regionální identita) pokud nakoupím u souseda, může nakoupit on u mě jistota toho, že mohu nakoupit v blízkosti (problém vesnických obchodů) Zdroj: Vídenská 2017
Děkuji za pozornost. Vladan Hruška vladan.hruska@ujep.cz
Co dál? jde tedy o to, jak udržet peníze v místní ekonomice? jak ucpat díry, kterými ty peníze proudí ven? místní ekonomiku nelze uzavřít totálně – např. nákup auta, oblečení různí aktéři lokalizace ekonomiky jedinec/domácnost – spotřebitel obec ...