Udržitelný rozvoj a lokální ekonomika v teorii Vladan Hruška vladan

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení MAS Zubří země, o. p. s.
Advertisements

1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení a služby 3) Ochrana kulturního dědictví 4) Investice do lesů 1) Obnova a rozvoj vesnic 2) Občanské vybavení.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Zelené stezky Greenways
Trh a jeho zákonitosti.
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Lokální ekonomika základ rozvoje. Kdo vyřeší náš problém Udělám to sám Dejte mi lidi, já to udělám Ať si to udělají sami.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Jak měřit místní ekonomiku aneb o lokálním multiplikátoru Stanislav Kutáček Praha.
Agroturistika v JMK Gabriela Šifaldová, 4.ag.
21. dubna 2008 Výbor pro strategii a rozvoj STRATEGICKÝ PLÁN OBCE LIBČANY.
MSEK – sdružení právnických a fyzických osob, které podnikají převážně na území Moravskoslezského kraje v odvětvích energetického průmyslu. Klastr sdružuje.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o.
Fungování místní samosprávy v malých obcích Josef Bernard Lokální a regionální studia Sociologický Ústav AV ČR, v.v.i.
Potenciál území v oblasti integrace a inovace Ekonomika a zaměstnanost (spolupráce škol a lokálních firem, coworkingová centra, podnikatelské inkubátory,
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
Opatření (Fiche) SPL Budoucnost založená na tradici Návrh opatření pro Výzvy roku 2009 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova Evropa investuje do.
Aplikace komunitně vedeného místního rozvoje do venkovského prostředí Venkovská konference Místní akční skupiny Království – Jestřebí hory, o.p.s. (20.
Sociální podnik sociální ekonomika. Pojetí sociální firmy Sociální firma je konkurenceschopný podnikatelský subjekt působící na běžném trhu jehož účelem.
SCLLD MAS Pobeskydí ve verzi návrhu Ostrava,
1 Pro koho je venkovská turistika a agroturistika největší příležitostí ? Ing. Marie Stříbrná.
JAKÁ JE PERSPEKTIVA ÚSTECKÉHO KRAJE Mgr. Jan Kučera, RRA ÚK.
Mgr. Jaroslav Melša, starosta JARMARKY REGIONÁLNÍCH PRODUKTŮ Zdravé město Dobříš.
Společenská odpovědnost organizací
K současným trendům v rozvoji venkova RNDr. Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Regionální operační program NUTS II Severozápad 2007 – 2013 veřejné projednání
VENKOVSKÁ TRŽNICE Informační systém pro zvýšení akceschopnosti venkovanů - 12 partnerských MAS - 2 projekty spolupráce (Opatření IV.2.1., PRV ČR)
MAS Šluknovsko MAS Šluknovsko Hlavní motto SPL : „Šluknovsko návštěvníkům i sobě !“
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Sociální zemědělství Nová možnost sociálního podnikání
Ekonomie 1 Magistři Šestá přednáška Lidský a sociální kapitál, princip přenesené ceny.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Služby obyvatelstvu Klára Čermáková 3.C. Dělení podle: - oblasti spotřeby: - pro potřeby celé společnosti = kolektivní (státní správa, obrana, bezpečnost)
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Návrh CHKO Český les Cílená stimulace hospodářského rozvoje území RNDr. Emil Chochole vedoucí Odboru regionálního rozvoje KÚPK Babylon,
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
Regionální značení v České republice Tomáš Kažmierski Asociace regionálních značek, o.s.
Afghánistán. Hlavní město: Kábul Obyvatelstvo: asi 30 milionů Rozdělení: Tádžikové, Paštunové, Uzbeci a Hazárové. Kultura: Mnoho historických památek.
Místní akční skupina Lanškrounsko, z.s. Nám. J. M. Marků Lanškroun
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Jednodušší cesta k dotacím v novém programovém období Místní akční skupina Rakovnicko.
2. setkání pracovní skupiny „Život v obcích“. Souhrnná SWOT analýza Silné, slabé stránky Silné stránky B. Slabé stránky B. Výhodná geografická poloha.
Celostátní síť pro venkov.  Zřizovatelem je Ministerstvo zemědělství r  Sdílení zkušeností a poznatků a jejich předávání směrem k aktérům venkovského.
Strategie rozvoje obce – tvorba koncepčního dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem na období fáze tvorby koncepčního dokumentu Mgr.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
Strategický plán města Vodňany Setkání představitelů partnerských měst na téma plánování rozvoje Vodňany
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Department of Politics and European Studies Palacky University in Olomouc Delokalizace, transformace a inovace lokální ekonomiky _____________________________________________________.
Regionální rozměr podpory zemědělství Ing. Josef Ryšavý Litoměřice.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Centrum Veronica Hostětín Potravinová soběstačnost
Neviditelné venkovské ekonomiky Vladan Hruška vladan.
Aktualizace SUR ČR – Analýza podkladových dokumentů
SMART přístupy pro zlepšování image regionu Projekt SMART City - SMART Region - SMART Community, UJEP Vladan Hruška odborný asistent.
Projekt Demografické modely ve venkovském prostoru
Společensky odpovědné podnikání
Komunitní plánování Mirka Wildmannová.
- CESKY SEVER FLE Chřibská 2017.
Moje práce na Broumovsku
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Udržitelný rozvoj a lokální ekonomika v teorii Vladan Hruška vladan Udržitelný rozvoj a lokální ekonomika v teorii Vladan Hruška vladan.hruska@ujep.cz odborný asistent Katedra geografie PřF Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem Udržitelná lokální ekonomika: výzva pro kreativní podnikatele? Ústí nad Labem – 11. 5. 2017

Příspěvek Proč vytváření lokální ekonomiky? Co to má společného s udržitelným rozvojem? Struktura příspěvku: udržitelný rozvoj lokalizace ekonomiky (lokální ekonomiky) lokalizace ekonomiky v praxi

Udržitelný rozvoj Pilíře udržitelného rozvoje sociální environmentální stabilní či rostoucí počet obyvatel kvalita komunitního života environmentální zachovalé životní prostředí ekonomický dostatečný počet a kvalita pracovních míst aby nedocházelo k depopulaci

Lokalizace venkovských ekonomik - přístup alternativní přístup k ekonomice vyvíjející se v posledních letech reakce na ekonomické problémy periferií odsávání kapitálu velkými/nadnárodními společnostmi snaha o maximální možné uzavření ekonomik na místní či regionální úrovni - základní princip: bohatství regionu nespočívá v tom, kolik se do něj podaří nalákat peněz, nýbrž v tom jak se peníze, které do regionu přišly, podaří v daném regionu udržet (Johanisová 2004) součást současných přístupů k rozvoji venkova (nepřímo) - využití místních zdrojů místní zdroje – např. image regionu, krajina, jedinečná architektura, místní tradice, zemědělské produkty, tradiční řemesla apod.

Lokalizace venkovských ekonomik - příklad pozitivní ve městě vydělám 1000 Kč  500 utratím v obchodě na vesnici; 500 Kč utratím u kadeřnice na vesnici negativní utratím vše již ve městě; kadeřnice ze svých 500 Kč utratí 200 Kč za nákup v supermarketu ve městě  300 Kč kapesné svému synovi, který jej utratí za videohry ve městě  přínos pro vesnici je nulový v místní ekonomice tak zůstalo jen 500 Kč a 500 Kč uteklo mimo ni ideální model mých 1000 Kč utracených na vesnici  od místní kadeřnice a obchodníka  k místnímu zemědělci prostřednictvím nákupu jeho produktů  jeho oslava narozenin v místní hospodě z původních 1000 Kč na začátku tak máme 3000 Kč (každá osoba měla 500 + 500 + 1000 + 1000 Kč), které přispěly k místní ekonomice

Současné venkovské ekonomiky Silně závislé na městech – naprostá většina obyvatelstva venkova dojíždí do měst, kde nakupuje služby i zboží Chybí základní občanská vybavenost včetně komerčních služeb - malé obchody, kadeřnictví, v některých obcích také hospody aj. Socialistická koncentrace zemědělství způsobila to, že se na venkově produkovaly suroviny pro průmysl, ale zpracovávaly se v nejbližších městech  chyběly a dodnes chybí na venkově zpracovatelské provozy, které by nabídly pracovní místa  peníze, které obyvatelstvo dané vesnice vydělá, nemá na venkově kde utratit (s výjimkou investice např. do vlastního bydlení)  téměř všechno musí nakupovat v nejbližším městě  peníze z venkova plynou pryč  s nimi i pracovní místa

Co můžeme dělat? Vytvořit komunální podniky (sociální podniky) svoz odpadu, dodávky vody, podniky zpracující zemědělské produkty aj. Nalákat a rozvíjet podniky, které by přispěly k zalepení děr v místní ekonomice Přesvědčit velké místní podniky, aby nakupovaly lokálně Vytvářet příležitosti pro malé živnostníky/řemeslníky pro prodej jejich produktů (jarmarky, farmářské trhy apod.) Podpora lokálního nákupu např. prostřednictvím lokálních měn Zajistit služby pro dojíždějící lidi (péče o děti, stravování) Podpora spotřebitelů v užívání místních obchodů a jiných poskytovatelů služeb Podpora lokální produkce a spotřeby potravin Zdroj: Moseley 2003

Co můžeme dělat? Potraviny – velký potenciál pro lokalizaci ekonomiky růst spotřeby lokálních potravin (rostoucí ekologické uvědomění ve společnosti + potravinové skandály) kteří však vyžadují dobrou dostupnost lokálních potravin – v tomto pomáhají: farmářské trhy prodej ze dvora, tzv. bedýnky, bedýnková družstva pojízdné prodejny farmářů, restaurace nabízející místní produkty.

Běh na dlouhou trať Vytvoření lokální (relativně) uzavřené ekonomiky je dlouhodobou záležitostí Nutné uvědomění si výhod lokálního nákupu/produkce (silná regionální identita) pokud nakoupím u souseda, může nakoupit on u mě jistota toho, že mohu nakoupit v blízkosti (problém vesnických obchodů) Zdroj: Vídenská 2017

Děkuji za pozornost. Vladan Hruška vladan.hruska@ujep.cz

Co dál? jde tedy o to, jak udržet peníze v místní ekonomice? jak ucpat díry, kterými ty peníze proudí ven? místní ekonomiku nelze uzavřít totálně – např. nákup auta, oblečení různí aktéři lokalizace ekonomiky  jedinec/domácnost – spotřebitel obec ...