Neuropsychologické soubory a metody

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika školní zralosti
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Dyspraxie.
Strukturované učení PROJEKT EU
Diagnostika SPU.
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Diagnostika SPU u studentů vysokých škol
PROJEKT: RIZIKA PŘESTUPU DĚTÍ MATEŘSKÝCH ŠKOL DO ZÁKLADNÍ ŠKOLY A JEJICH ŘEŠENÍ ZAVÁDĚNÍM NOVÝCH VYUČOVACÍCH FOREM, METOD A POSTUPŮ, VČETNĚ VYUŽITÍ ICT.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Taktická příprava Michal Lehnert.
Hodnocení činností v Tv a sportu 1.Testováním a měřením. 2.Posuzováním. Motorický test je standardizovaný postup (zkouška), jehož obsahem je pohybová činnost.
Psychodiagnostické metody 2012
Mladší školní období.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
ZÁKLADY SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY
Příčiny SPU.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Struktura přednášky Neuropsychologická diagnostika
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
DIAGNOSTIKA VE SPECIÁLNÍ PEDAGOGICE
Vývoj kognitivních schopností v mladším školním věku
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová 2011, MU Projekt FRVŠ
Didaktická část diplomové práce
Riziko dyslexie a školního selhávání
Diagnostika a reedukace
Diagnostika a reedukace. Garantem diagnostiky jsou  Pedagogicko-psychologické poradny  Speciálně pedagogická centra.
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Modely mentální retardace
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Specifické poruchy učení
Možnosti využití informačních a digitálních technologií pro diagnostiku žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Klenková, Gajzlerová, Girglová, Sychrová.
Vývojová dysfázie.
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
DYSORTOGRAFIE 4. října 2013 VY_52_INOVACE_220119
Prezentace metodických materiálů a pomůcek
Kognitivní procesy Jejich vliv na chování a jednání člověka.
Úskalí korekce sluchové vady u nejmenších dětí XX.celostátní foniatrické dny E.Sedláčkové a 7. česko-slovenský foniatrický kongres Liberec,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Metodické materiály a pomůcky
Pedagogická diagnostika
Rizika, omezení a možné negativní účinky poradenských intervencí
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Inteligence,tvořivost, paměť
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
PORUCHY AKTIVITY A POZORNOSTI:
Psychické procesy - vnímání
Diagnostické metody.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Sociální psychologie – CŽV 2012
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
VÁCLAVSKÁ MINIŠKOLIČKA
Pedagogická diagnostika Možnosti a typy diagnostiky
SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

Neuropsychologické soubory a metody

Cílem neuropsychologické diagnostiky je: Neuropsychologické vyšetření dětí je podstatně mladším oborem než vyšetření dospělých. Cílem neuropsychologické diagnostiky je: popis současného behaviorálního a funkčního stavu dítěte, určení dysfunkcí a silných stránek odhad premorbidní úrovně (včetně osobnostních a emočních charakteristik) hypotéza o etiologii postižení sestavení plánu léčby a rehabilitace

Komplexní neuropsychologické baterie Obsahují nejrůznější dílčí zkoušky tak, aby bylo možné vyšetření: percepčních, motorických i kognitivních funkcí a určena míra jejich postižení.

A) přístup psychometrický (kvantitativní) většinou v průběhu více sezení je administrována celá baterie (může ji provádět laborant) časově náročné (jsou k dispozici počítačové programy) úkolem neuropsychologa je často až interpretace dat Halstead Reitanova neuropsychologická baterie Neurobehaviorální hodnotící systém Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery

Halstead Reitanova neuropsychologická baterie Její kořeny sahají do 30.- 40. let minulého století (práce Halsteadovy), rozšířila se až po úpravě Reitanově v 60. letech. Dnes patří k nejpoužívanějším metodám především v americkém prostředí. Má tři formy: pro věk 5-8 let, 9-15 let, od 15-ti let Baterie je založena na Halsteadově neuropsychologické teorii, týká se šesti oblastí: hodnocení vstupu (input) - testy percepční testy pozornosti a paměti verbální zkoušky testy prostorových a manipulačních schopností zkoušky abstrakce, logického usuzování a tvoření pojmů míry výstupu (output) - především motorika

Jsou vždy zadány všechny testy. (celkem je obsaženo 10 testů – TMT, vnímání rytmu, taktilní rozlišování tvarů apod.) dále je zadáván inteligenční test (užívají se především Wechslerovy testy) Jsou vždy zadány všechny testy. Vyšetření trvá kolem 3 hodin, s doplňky 6 – 8 hodin (může jej administrovat i laborant, existují i počítačové verze) Hodnocení: velké množství dílčích skórů na základě analýzy výsledků závěry o míře postižení závěry o povaze mozkové léze Nevýhoda: testová náročnost a zátěž pro pacienta otázka spolehlivost norem

Baterie pro řešení užších problémů: Neurobehaviorální hodnotící systém (Neurobehavioral Evaluation System I a II – NES) technika vznikla na počátku 90. let minulého století, má orientační české normy Otto a kol. (1996) Je zaměřená na detekci neurotoxických vlivů chemických látek. (NES II – počítačové verze) Pracovní metoda: senzomotorické a pozornostní testy (reakční čas, tapping, porovnávání vizuálních vzorců…)

CANTAB (Cambridge Neuropsychological Testing Automated Battery) PC metoda Sahakian, Owen (1992) Jednotlivé škály baterie mají vztah k dílčím lokalizovaným lézím. V současnosti jsou stále častěji užívány počítačové verze neuropsychologických baterií.

B) přístup kvalitativní „Lurijovský“ (klinický) Je založen na Luriově neuropsychologické teorii: „topická diagnostika mozkových lézí“: komplexní psychické funkce jsou „distribuovány“ v různých oblastech mozkové kůry význam každé oblasti je velmi specifický každá lokalizovaná léze má proto za následek zcela specifický obraz poruchy psychických funkcí Lurijovo neuropsychologické vyšetření Lurija-Nebrasca Neuropsychological Battery NEPSY Tübinger Luria-Christensen Neuropsychologische Untersuchungsreihe für Kinder KNMS - Klinická neuropsychologická screeningová metoda Majovského

Lurijovo neuropsychologické vyšetření Bylo určené původně pro diagnostiku dospělých, soubor byl publikován Christensenovou (1974, české vydání 1977); dnes existuje řada adaptací pro děti. Obsahuje množství položek řazených do 10 oblastí: motorické funkce audiomotorická organizace vyšší kožní a kinestetické funkce vyšší zrakové funkce impresivní (receptivní řeč) expresivní řeč čtení a psaní počítání paměťové funkce intelektové funkce

Pracovní metoda: na základě informací jsou zcela individuálně voleny pouze některé zkoušky tak, aby mohla být přesně popsána porucha tento přístup ovšem vyžaduje značnou klinickou zkušenost a odborné znalosti Takovýto přístup je rozšířený především v Evropě, v Americe existují snahy o kvantifikaci:

Lurija-Nebrasca Neuropsychological Battery (Golden at al., 1980). U nás je občas užívaná verze pro dospělé, použitelná zhrubla pro věk 13 - 14 let a LNNB-C verze pro 8 – 12 let, verze pro mladší děti není k dispozici. Jedná se o nejznámější americkou úpravu. Obsahuje 250 položek. Hodnocení: je možné vyhodnocení počítačové (výpočty indexů), kvantitativní i kvalitativní Vysoce koreluje s baterií Halstead-Reitanovou, spolehlivě identifikuje organické postižení.

NEPSY Korkman (1988, 1997), baterie Lurijovského typu, určená pro děti ve věku 4-8 let. Obsahuje celkem 38 dílčích testů, rozdělených do pěti základních oblastí: testy pozornosti řeč-exprese senzomotorické testy vizuoprostorové testy testy paměti a učení (chybí posouzení inteligence) Nevýhoda: administrace trvá asi 2 hodiny malý věkový rozsah Metoda umožňuje zachytit i drobné dysfunkce.

Deegener a kol. (1997); určená pro děti 5 – 16 let Tübinger Luria-Christensen Neuropsychologische Untersuchungsreihe für Kinder Deegener a kol. (1997); určená pro děti 5 – 16 let Je velmi často používanou objektivně kvantifikovanou úpravou Lurijova původního souboru. Je však nutná i podrobná kvalitativní analýza výkonů. Obsahuje celkem 15 oblastí, např. jemná motorika rukou, orální praxe, prostorová orientace, receptivní řeč atd. Metoda má dobrou reliabilitu i validitu u dětí s různými typy postižení.

KNMS - Klinická neuropsychologická screeningová metoda Majovského Majovský a kol. (1979), určená pro věk od 10 let po dospívající. Do češtiny převedl Šebek (1984 ), nepublikováno. Jedná se o další částečně kvantifikovanou revizi Lurijova souboru. Ponechává si téměř stejnou strukturu jako původní soubor (9 z 10 oblastí), ale položky redukovány a zjednodušeny. Technika je označována jako screeningová, dobře odlišuje děti s organickým postižením od zdravých, poskytuje i hrubé vodítko k určení typu poruchy.

Jednodimenzionální zkoušky užívané v neuropsychologické diagnostice Zkoušky pozornosti poruchy pozornosti jsou nejčastějším symptomem organického postižení CNS. Neuropsychologie rozlišujete základní tři složky pozornosti: pozornost automatická (Reakční čas, Jednostranné opomíjení podnětů) udržování pozornosti po určitý, poměrně dlouhý čas (Bourdonova zkouška, Číselný čtverec, Kódování z WISC) selektivita a rozdělování pozornosti, poruchy pozornosti (Trail Making, selektivní reakční čas)

Zkoušky exekutivních funkcí Jedná se o vyšší centrální procesy umožňující změny strategií chování a přizpůsobení se měnícím se podmínkám, zahrnují plánování, organizaci jednání a rozhodování. (poruchy jsou typické pro pacienty s poškozením frontálního laloku) Jednotlivé metody postihují jejich různé aspekty: Testy verbální plynulosti (existuje řada variant) Měří: organizované hledání ve vnitřním slovníku Winsconsinský test třídění karet (Winscosin Card Sorting Test), WCST Měří: mentální flexibilitu a schopnost abstraktního myšlení

TE-NA-ZO, Test nacházení známých obrázků Stroopův test Měří: Stroopův efekt (proti sobě stojí procesy automatické a volní, z hlediska exekutivních funkcí je důležitá schopnost udržet záměrnou pozornost). TE-NA-ZO, Test nacházení známých obrázků Müllner ( 1984), normy od 6 do14 let a pro dospívající Měří: organizované hledání a srovnávání Londýnská věž (Tower of London) Shalice 1982, normy Krikorian a kol., 1994, od 6 let Měří: míra schopnosti plánovat a organizovat kroky k cíli

Londýnská věž

Měření aspektu plánování je možno měřit dalšími postupy: Porteusovy bludiště Reyova figura - sledování organizace postupu Trial Making, forma B - míra mentální flexibility Poruchy exekutivních funkcí se nejčastěji vyskytují po úrazech CNS, nebo je důvodem hydrocefalus, ozařování mozku, chemoterapie, leukémie. Typické jsou pro děti s poruchami pozornosti a aktivity (ADHD, ADD), s Tourettovým sy a časně léčenou fenylketonurií.

odlišení poruch paměti a pozornosti je velmi obtížné Paměťové zkoušky Baterie Bamlerova (LTG – 3) Umožňuje srovnávání různých typů a druhů paměti. Reyova komplexní figura Retenční test Bentonův Paměťový test učení, (Preiss, 1999), normy od 9 do14 let Test zrakově sluchového učení, (Monreová, česká úprava Mertin, Eisler, 1980) Knoxovy kostky ze souboru G. Arthurové, modifikací testu je Corsiho test výsledky ve zkouškách paměti jsou vždy přímo závislé na schopnosti koncentrace pozornosti odlišení poruch paměti a pozornosti je velmi obtížné

Testy vizuální percepce Neuropsychologie hodnotí vnímání barev, rozlišování tvarů a předmětů, poznávání obličejů, vizuální diferenciace, vnímání pohybu, polohy, hloubky, prostorová orientace (většina těchto zkoušek má i významnou zátěž motorickou). Metody: Zkoušky obkreslování geometrických tvarů Benderová, Matějček Vývojový test zrakového vnímání (Frostigová, 1992), test není dostatečně spolehlivý, klade vysoké nároky na pozornost i na motoriku.

Test Edfeldův (1968) Zachytí: úroveň vizuální diferenciace, pravolevá orientace Ravenova zkouška (1938) Poruchy vizuální percepce se mohou projevit nerovnoměrným výkonem, nebo selháváním. Kresby u dětí s poruchami vizuální percepce: dostatečně se nevytváří představy předmětů nejsou schopny vytvořit dvojdimenzionální kresbu často kreslí jen jednotlivé detaily, bez prostorového vztahu

Zkoušky sluchové percepce: Klinicky se projeví jakákoliv centrální porucha sluchu: opožděním vývoje řeči poruchami pozornosti a špatnou sluchovou pozorností poruchami učení Metody: Zkouška Wepmanova, úprava Matějček (1993) Diagnostika poruch fonematického sluchu.

Zkouška fonematického sluchu pro předškolní děti Škodová a kol. ( l995), normy od 4 do 10 let. Pracovní metoda: slova se vždy liší v jedné hlásce, dítě je slyší magnetofonu a má ukazovat na odpovídající obrázek . V Lurijových bateriích jsou obsaženy zkoušky diskriminace verbálních i neverbálních podnětů, percepce rytmu a melodie. (je však nutné přístrojové vybavení, které je jen na některých specializovaných pracovištích)

Zkoušky taktilní percepce a propriocepce Hodnocení taktilní citlivosti a diferenciace doteků, orientace na vlastním těle (například: určování prstů, poznávání čísel psaných na kůži, rozpoznávání geometrických tvarů hmatem…) Tyto zkoušky jsou součástí některých komplexních neuropsychologických baterií, čich a chuť jsou většinou opomíjeny.

Orientační test dynamické praxe Zkoušky motoriky Halstead-Reitanova baterie: Síla stisku Tapping (motorické tempo) Orientační test dynamické praxe Míka ( 1982), Test je citlivý na zachycení dětí s vývojovou koordinační poruchou.

Škála Movement Assessment Battery for Children (Movement ABC) Motorické škály hodnotící celkovou pohybovou obratnost – hrubou motoriku jsou součástí Komplexních vývojových zkoušek pro děti útlého věku Škála Oseretského (l. vydání 1925) u nás nikdy standardizována, psycholog je odkázán na pozorování kvality pohybů. Jemná motorika: Úkoly s kostkami, korálky, knoflíčky, Manipulace s materiálem v projektivních sestavách (např. Test světa, Scéno test) Výsledky je možné zaznamenávat pomocí posuzovacích škál. Škála Movement Assessment Battery for Children (Movement ABC) (Henderson, Sudgen, l992) Obsahuje: výkonový test individuálně administrovaný dotazník pro rodiče

Zkoušky laterality Metody: Škála McCarthyové Obsahují: vyšetření laterality ruky, oka, event. nohy Metody: Zkouška laterality, Matějček, Žlab, (1972) Škála McCarthyové Jedná se o orientační hodnocení laterality.

Testy školních znalostí a dovedností: Metody: Zkoušky vědomostí Zkoušky: psaní, čtení a počítání Zkoušky vědomostí např.: Zkouška vědomostí předškolních dětí, DOI

Neuropsychologické vyšetření nejmenších dětí V současné době se objevují snahy o využití neuropsychologických přístupů již v kojeneckém a batolecím věku. Cílem je: zachytit celkové vývojové poruchy poruchy dílčích funkcí

ENORS, Early Neuropsychologic Optimality Rating Scales Aylward (1994) Užití: od prvních měsíců života. Hodnotí dítě v 5 základních oblastech: základní neurologické funkce (intaktnost) receptivní funkce (vnímání - vizuální, taktilní sluchové, později řeč) expresivní funkce (jemná motorika, orální motorika, hrubá motorika) kognitivní procesy (paměť, učení, myšlení) mentální aktivita (pozorování, exekutivní funkce, úroveň aktivity) Základem neuropsychologické interpretace je vždy především kvalitativní analýza chování dítěte.

V klinické praxi je vždy povinnou součástí vyšetření: administrace některé z komplexních vývojových škál nebo testu inteligence pozorování volné hry pozorování interakce s rodiči Diagnostika do značné míry spočívá na klinické zkušenosti psychologa. Důraz na kvalitní pozorování (při znalosti vývojových zákonitostí) zůstává i při diagnostice starších dětí a dospělých.