Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov Autor: Mgr. Květuše Hurdová Název: VY_32_INOVACE_ZEMĚPIS_11.MAPA-OBRAZ ZEMĚ Téma: MAPA – OBRAZ ZEMĚ (Druhy map a jejich vznik) Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2349 Anotace: Tento materiál slouží k výuce základních pojmů kartografie. Žáci rozlišují druhy map a vysvětlí jejich společenský význam. S pomocí map ve školním atlase světa procvičují základní dovednosti čtení mapy.
Druhy map a jejich vznik MAPA – OBRAZ ZEMĚ Druhy map a jejich vznik
Co je to mapa? Mapa: - zmenšený obraz zemského povrchu čím větší území je v mapě znázorněno, tím větší vzniká zkreslení Obsah mapy: název mapy – sděluje, co je v mapě znázorněno mapové pole – znázorněné území; nejdůležitější část mapy legenda – značky a vysvětlivky, které pomáhají číst mapu měřítko – je to poměr, který udává zmenšení zobrazovaného území oproti skutečnosti; nejpoužívanější bývá číselné a grafické měřítko
Druhy map 1. podle měřítka: mapy velkého měřítka a plány (mají velmi malé zkreslení) mapy středního měřítka (většina turistických map) mapy malého měřítka (mapy v atlase světa, nástěnné mapy) 2. podle obsahu obecně zeměpisné (znázorňují přírodní podmínky daného území) politické (znázorňují státy a města bez přírodních podmínek) tematické (znázorňují jen jedno téma nebo několik jevů) atlasy (soubory map – školní, autoatlas,…)
Vznik map - dříve jednoduché náčrtky okolí, dnes s použitím počítače většina map je tvořena díky snímkům z letadel nebo družic vytváří se polohopis, výškopis a popis mapy polohopis = znázornění objektů v mapě pomocí smluvených značek výškopis = znázornění výškových poměrů v krajině vrstevnice = spojují body o stejné nadmořské výšce kóty = číselné údaje u výškových značek popis = pojmenování objektů znázorněných v mapě Kartografie: nauka (věda), která se zabývá tvorbou map
Práce s atlasem světa Jakou barvou jsou v mapách znázorněny nížiny, vysočiny a vodstvo? Vysvětli různé odstíny barev. Zakresli značky pro hlavní město, zemní plyn, velbloudy, národní park, přístav. Vyhledej v atlase světa alespoň 3 mapy malých měřítek. Zapiš, na které straně se nacházejí a jejich název. Které tematické mapy ze školního atlasu světa je možné využít v jiném předmětu než v zeměpise? Zapiš číslo stránky a pro který předmět by byla daná mapa vhodná.