Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.1034 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo DUM: VY_32_Inovace_GR04_Mra01_07 Vytvořeno: Listopad 2012 Autor: Mgr. Hana Mrázová Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Fyzika Sada: Děje v plynech Název vzdělávacího materiálu: Perpetuum mobile Ročník: 1. až 4. ročník čtyřletého gymnázia
Anotace: Prezentace popisuje perpetuum mobile. Slouží pro prezentaci tohoto tématu, ale také jako učební materiál pro samotné žáky. Očekávané výstupy: Žák uvede 2. termodynamický zákon, popíše perpetuum mobile 1. a 2. druhu
PERPETUUM MOBILE
Perpetuum mobile I. druhu Každý stroj, který byl jednou uveden do pohybu a setrvává v něm tak dlouho, dokud ho vnější síla nezastaví. Perpetuum mobile prvého druhu by byl cyklicky pracující stroj, který by "z ničeho" vyráběl práci. To odporuje první větě termodynamické.
Perpetuum mobile II. druhu Každý stroj, který dokáže beze zbytku všechnu dodanou energii přeměnit na užitečnou práci. Neodporuje první větě termodynamické, ale je zakázáno druhou větou termodynamickou.
Perpetuum mobile - obrázek
Perpetuum mobile - schéma
Druhý termodynamický zákon Není možné sestrojit periodicky pracující tepelný stroj, který by jen přijímal teplo od určitého tělesa (ohřívače) a vykonával stejně velkou práci.
Test Perpetuum mobile druhého druhu: a) odporuje první větě termodynamické b) je v souladu s první větou, ale odporuje druhé větě termodynamické c) je v souladu s první i druhou větou, ale odporuje třetí větě termodynamické d) je v souladu s první, druhou i třetí větou, ale odporuje čtvrté větě termodynamické b) je v souladu s první větou, ale odporuje druhé větě termodynamické
Zdroje Licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported http://www.vscht.cz/fch/prikladnik/zkhtml/p.1.3.7.html#avpr (schéma) http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Perpetuum1.png